Kategorie:
37

Skype 2.1 Beta dla Linuksa z obsługą PulseAudio

Po niemal dwóch latach oczekiwania, po tysiącu zapewnień programistów, że nowy Skype jest „tuż, tuż”, po drugim tysiącu dowcipów i narzekań w tym temacie – nareszcie jest. Zaktualizowana wersja jednego z najpopularniejszych komunikatorów na świecie.

Jak zapewniają twórcy Skype, nowa wersja wspiera PulseAudio – a więc będzie nareszcie współpracować z wieloma nowymi dystrybucjami, które już od dawna używają rzeczonego serwera dźwięku. Do grona dodanych i bardzo oczekiwanych funkcjonalności doszło wsparcie dla rozmów wideo w wysokiej jakości (VGA) oraz możliwość wysyłania SMSów.
Ponadto, m.in.:
- poprawiono jakość dźwięku,
- wprowadzono grupowanie kontaktów,
- wprowadzono etykietowanie kontaktów w celu łatwiejszego nimi zarządzania,
- dodano w oknie rozmowy: informowanie, że rozmówca pisze, edytowanie wiadomości, nowe emotikony,
- poprawiono wyświetlanie listy kontaktów: m.in. podgląd opisu oraz ikonka dostępności wideo,
- nowa ikonka w zasobniku systemowym.

Więcej informacji o zmianach tutaj.

Więcej informacji: http://share.skype.com/sites/linux/new_b..._releases/

«
»

Znalazłeś literówkę? Zgłoś ją używając formularza!


Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Niusy na podobny temat:

Komentarze (RSS)

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

55 komentarzy

zwiń wątek megaloman  28 sierpnia 2009 o godz. 21:03 #
Gravatar

pierwszy start… pierwszy pad ;-)

drugi start… o działa ;-)

jakoś dziwnie renderuje czcionki, ale to chyba wina qt…

o, wykrył i używa pulseaudio… test sound… cisza…

test call… cisza… (wcześniej przynajmniej było słychać bulgotanie)

próba wyłączenia skype… drugi pad ;-)

tak, wiem, że to beta – dobrze, że w końcu się za niego wzięli – Ci co muszą go używać, ucieszą się.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek dav  29 sierpnia 2009 o godz. 12:58 #
Gravatar

na moim Kubuntu 9.04 z Alsą działa bardzo dobrze. No moze za wyjatkiem kamerek, bo do kazdej trzeba innego hacka zeby zadzialala ze Skypem.

zwiń wątek asddsaa  30 sierpnia 2009 o godz. 13:22 #
Gravatar

Zainstaluj libv4l. Sprobuj odpalić skype tym:

#!/bin/bash

SKYPE_BIN_PATH="/usr/bin"

LIBV4L="/opt/lib32/usr/lib/libv4l/v4l1compat.so"

LD_PRELOAD= skype

exit 0

U mnie na archu 64bit działa :) a kamerka dziala out of box.

 
 
 
zwiń wątek Maciej Piechotka  28 sierpnia 2009 o godz. 21:23 #
Gravatar

Działa. Tak- nareszcie doczekaliśmy się wersji która działa z pulseaudio – w wersji beta co prawda.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek marcinsud  28 sierpnia 2009 o godz. 22:45 #
Gravatar

Ja korzystam chyba z rok z pulse audio i skype działał mi normalnie, jako mikrofon robiła mi kamera usb, więc to może przez to

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Magnes  29 sierpnia 2009 o godz. 6:44 #
Gravatar

Nie, u mnie też działa mimo pulseaudio stary skype. :)

zwiń wątek ziemniak  29 sierpnia 2009 o godz. 12:14 #
Gravatar

Tylko, że teraz nie ma innej opcji niż pulse ;)

zwiń wątek rathann  1 września 2009 o godz. 14:12 #
Gravatar

Bzdura, ja nie mam pulseaudio, a nowy skype działa.

 
 
 
zwiń wątek falkon  29 sierpnia 2009 o godz. 8:25 #
Gravatar

hmn… Też mam ustawione pulseaudio w starym skype i działa.

 
zwiń wątek pijaczek  29 sierpnia 2009 o godz. 10:01 #
Gravatar

@marcinsud, Magnes, falkon: co z tego, że macie pulseaudio jak i tak większość programów z niego nie korzysta i idzie przez alse/oss (w sumie to nawet jak działa pulseaudio to do alsy idzie – tylko pośrednikiem jest pomiędzy programem, a jądrem i może np. w każdej aplikacji ustawić inną głośność (robi to programowo i dopiero przekazuje do alsy)).

zwiń wątek Magnes  29 sierpnia 2009 o godz. 10:18 #
Gravatar

Nic z tego. Przeszkadza ci to czy coś? U mnie wszystkie korzystają z pulseaudio, których używam poza Audacity (które sobie ustawiłem na ALSA-ę, trochę przypadkowo).

zwiń wątek vshader  31 sierpnia 2009 o godz. 12:43 #
Gravatar

A to nie jest przypadkiem tak, ze pulse samo przechwytuje programy probujace odwolac sie do alsy? Jak inaczej stary soft korzystajacy z alsa moglby uzywac pulse?

 
 
zwiń wątek falkon  29 sierpnia 2009 o godz. 11:28 #
Gravatar

To z tego, że u mnie raczej wszystko idzie przez pulse, bo czysta alsa nie zapewnia miksowania dźwięku z kilku źródeł (karta nie pozwala).

…A czasem taki "ficzer" się przydaje.

zwiń wątek Tomasz Chiliński  29 sierpnia 2009 o godz. 11:44 #
Gravatar

Co Ty powiesz. Od dawien dawna jest dostępny plugin alsa o nazwie dmix. Od którejś wersji ALSA nawet specjalnie nic nie trzeba robić, żeby włączyć miksowanie.

 
zwiń wątek Rsh  29 sierpnia 2009 o godz. 12:19 #
Gravatar

Niby jest ten dmix, ale tak czy siak /dev/dsp się blokuje ..czyżby ten dmix nie działał? Dlaczego najnowszy OSS potrafi robić nieblokujące /dev/dsp, a psia Alsa nie?

 
zwiń wątek cactus  29 sierpnia 2009 o godz. 20:21 #
Gravatar

wystarczy prosta operacja i mamy miksowanie

<code>wget http://starowa.one.pl/~uzi/asoundrc -O ~/.asoundrc</code>

W skype ( i innych programach – tez w Multimediach KDE4) jako Wyjscie ustawiamy Demixer (w kde4 na przenosimy go na sama gore)

problem z glowy i /dev/dsp nie jest blokowane :)

 
zwiń wątek AdamK  30 sierpnia 2009 o godz. 11:12 #
Gravatar

dmix miksuje gorzej niż PulseAudio. Pozatym PulseAudio ma jeszcz kilka innyhch zalet: obsługa bluetooth, głośników/mikrofonów USB (w locie), przenoszenie strumieni pomiędzy urządzeniami (w locie) itp.

 
zwiń wątek falkon  30 sierpnia 2009 o godz. 18:09 #
Gravatar

Dokładnie Pulse ma mnustwo zalet i nic nie trzeba konfigurować. Działa out of the box, a z zabawami ze zmuszeniem gołej alsy do poprawnego działania na prawdę różnie bywa. Próbowałem i raz jest ok, innym razem nie bardzo, a po aktualizacji też czasem się kaszani.

Jestem wielkim zwolennikiem PulseAudio i kibicuję temu projektowi.

 
zwiń wątek falkon  30 sierpnia 2009 o godz. 18:11 #
Gravatar

jeeezu, jakie błędy, dopiero wstałem po imprezie… niech ktoś mi tego poprzedniego posta poprawi, albo usunie. Co za wstyd.

 
zwiń wątek cactusik  31 sierpnia 2009 o godz. 0:00 #
Gravatar

nigdy nie mialem problemow z alsa za to z pulse tak

 
zwiń wątek cactusik  31 sierpnia 2009 o godz. 0:01 #
Gravatar

ps. moze dmix nie jest idealny ale lepsze to niz nic i jeden serwer dzwieku mniej

 
 
zwiń wątek Maciej Piechotka  29 sierpnia 2009 o godz. 14:00 #
Gravatar

Mam ustawionę pulseaudio jako wyjście domyślne z alsy. Działało ze wszystkim… poza skypem (który próbował ustawiać dmix).

 
 
 
zwiń wątek morsik  29 sierpnia 2009 o godz. 8:03 #
Gravatar

Ci co nie mają, niech spróbują uruchomić tą "niewspierającą" pulseaudio tak:

<code>padsp skype</code>

padsp To program "routujący" ruch /dev/dsp prosto do serwera dźwięku pulseaudio.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek slepiec  29 sierpnia 2009 o godz. 9:35 #
Gravatar

cieszyłbym się z opcji wysyłania screenu pulpitu, ale pewnie z czasem się tego doczekamy w wersji na linux'a

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek meee  29 sierpnia 2009 o godz. 10:16 #
Gravatar

a o 64 bitach nadal nie pomysleli?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek marcinsud  29 sierpnia 2009 o godz. 10:44 #
Gravatar

pomyśleli, co prawda paczka deb (niestety tylko dla ubuntu) amd64 wymaga ia32-libs i nie jest 64 bitowa, ale przynajmniej instalacja dla zielonych jest łatwa.

 
 
zwiń wątek corman  29 sierpnia 2009 o godz. 11:12 #
Gravatar

Tak, dwa lata pracy a moja kamerka Creative Live! Cam Vista IM nadal nie wyświetla obrazu poprawnie, same jakieś piksele, choć poprzednio przy próbie testu Skype wyłączał się całkowicie.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek marcinsud  29 sierpnia 2009 o godz. 15:23 #
Gravatar

Takie białe jajko? Jeśli tak to działa ona an skype tylko trzeba różne czary odprawić w postaci instalacji ręcznej sterownika i patcha na skype.

zwiń wątek Ajnsztajn  30 sierpnia 2009 o godz. 19:23 #
Gravatar

Dokładnie. Męczyłem się z nią troszkę – ale da się uruchomić.

 
 
 
zwiń wątek Goofy  29 sierpnia 2009 o godz. 14:08 #
Gravatar

Rozmowa (bez kamery) wciąż mocno obciąża procesor. Na Ububtu 9.10 (Intel Core 2 Duo) Skype wykorzystuje u mnie około 45% – 60% czasu procesora podczas rozmowy (bez kamery). Jakby nie patrzeć to sporo.

Pewnie do tego wyniku znacznie przysłużyło się to znienawidzone przez wielu PulseAudio…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek marcinsud  29 sierpnia 2009 o godz. 15:30 #
Gravatar

Dziwne u siebie mam pulse-audio ustawione wszędzie gdzie się da, podczas rozmowy skype zjada 40MB pamięci i od 16-20% czasu procesora z tym, że ja mam amd x2 5000+, więc albo intel am przereklamowane procki, albo coś innego dzieje się u ciebie. Może kiepsko działa ci skalowanie częstotliwości procka?

zwiń wątek oh  29 sierpnia 2009 o godz. 17:51 #
Gravatar

W sumie może u was tyle samo MHz zjadać tylko że u Ciebie szybszy procek jest..

 
 
zwiń wątek Maciej Piechotka  29 sierpnia 2009 o godz. 17:51 #
Gravatar

Banshee: 27% obciążenia CPU w systemie

Skype (bez kamery): 55%

Procesor Intel Celeron M 1.5 GHz. Gentoo ~x86. Coś masz w systemie – a poza tym skype zżara CPU strasznie (a nie pulseaudio).

 
 
zwiń wątek grzempek  29 sierpnia 2009 o godz. 15:17 #
Gravatar

No nareszcie coś sie w temacie ruszyło. Grupowanie kontaktów to bardzo przydatna dla mnie opcja. U mnie nowa beta śmiga, aż miło..czekamy na więcej..

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek moher  29 sierpnia 2009 o godz. 15:29 #
Gravatar

Dziwię się, że nikt nie wspomniał nic o spyware, czyżby w tej becie nie dodali nowego, może chociaż jakieś poprawki do dotychczasowego?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek iria  31 sierpnia 2009 o godz. 8:20 #
Gravatar

Skąd mam wiedzieć, ja im w kod nie zaglądam.:P

Martwi mnie jedynie przywiązanie ludzi do Skypea, w związku z jego średnio pewną przyszłą sytuacją.

http://di.com.pl/news/27894,0,Niebezpieczne_przep

http://di.com.pl/news/28455,0,Nielatwo_uzbierac_p

 
 
zwiń wątek RRH  29 sierpnia 2009 o godz. 20:08 #
Gravatar

a mi zarówno starsza wersja, jak i ta beta wywala X-y: czasami w dowolnym momencie (np. otwarcie chata) i zawsze przy testowaniu dźwięku/rozmowy. System Linux Mint CE KDE.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek xpio  29 sierpnia 2009 o godz. 20:52 #
Gravatar

Fajna dyskusja ale jakoś nikt nie zauważył, że skype dalej nie działa z nowszą wersją v4l i ciągle trzeba robić sztuczkę z "LDPRELOAD" .

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek abec  30 sierpnia 2009 o godz. 11:20 #
Gravatar

Jaką sztuczkę? Ja wpiąłem kamerkę i już… I to w poprzedniej wersji.

Teraz wreszcie dźwięk dochodzi mniej więcej w czasie rzeczywistym, a nie z rosnącym opóźnieniem.

zwiń wątek Cieniek  30 sierpnia 2009 o godz. 11:31 #
Gravatar

Ja u siebie odnotowałem, poprawę jakości dźwięku (wcześniej były różne cyrki z głośnością, pogłosy itp.), ale efekt narastającego opóźnienia nadal występuje (choć opóźnienie narasta wolniej).

Natomiast jakiś postęp w obsłudze kamerek też jest, bo teraz mogę wysyłać obraz z tunera TV, jako mój obraz z kamerki (wcześniej się wywalał przy takiej próbie).

 
zwiń wątek gromiz  30 sierpnia 2009 o godz. 12:40 #
Gravatar

A posiadasz Fedore Core? Jak kiedyś używałem Debiana i wgrałem sterowniki do kamery wszystko też ze skype było wporządku, a na Fedorze trzeba było własnie stosować tą sztuczkę.

 
zwiń wątek vshader  31 sierpnia 2009 o godz. 12:53 #
Gravatar

U ciebie dziala, ale nie wszyscy maja takiego farta :) . Niektore kamery dzialaja out-of-box, przy innych trzeba korzystac z tej "sztuczki". Skype korzysta z V4L v1, wiec nie dziala bezposrednio z kamerami ktorych sterowniki czy costam korzystaja z v2. Trzeba uzyc biblioteki v4l1compat.so (chyba ta) ktora "konwertuje" odwolania V4L2 na V4L1. I na dodatek, trzeba "zmusic" Skype'a do jej uzycia przez LD_PRELOAD.

Dosc uciazliwa sprawa. Ale zobaczymy jak ta nowa beta.

zwiń wątek vshader  31 sierpnia 2009 o godz. 13:33 #
Gravatar

Przepraszam za pomylke. Trzeba uzyc biblioteki v4l2convert.so.

 
 
 
 
zwiń wątek gromiz  30 sierpnia 2009 o godz. 12:46 #
Gravatar

Ogólnie powiem, że cała sprawa tych ludzi co dają skype jest smieszna. Żeby tak niedopracowywany od lat produkt dawać na rynek. Nie wiem czy tam jeden gościu to opracowuje i nie wie jak to zrobić? Kamery niby działają, ale jakość słaba, często na dobrym wysyle kwadraty, skype nieraz się wywala podczas długiej rozmowy automatycznie się rozłączając, nieraz po połączeniu i byciu online tak naprawdę nas nie widać, dzwięk na Fedora pulse audio pika i syczy. Więc mam nadzieję, że ten nowy produkt w końcu dopracowali. Zobaczymy potestuję.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek vshader  31 sierpnia 2009 o godz. 13:04 #
Gravatar

Z tego co pamietam to chyba rzeczywiscie przez pewnien czas pracowal nad tym jeden koles(!). Wydaje mi sie jednak ze jest ich teraz wiecej…

Tez nie udalo mi sie zmusic ostatniego Skype'a do poprawnej wspolpracy z pulse (dzwiek glosno stukal, byl problem z mikrofonem). Dosc dziwne, zwlaszcza ze reszta "alsowego" softu przeszla bez problemu. Mam wrazenie ze programisci/sta Skype'a porobili jakies dzikie sztuczki przy korzystaniu z alsy, co w pelni wylazlo przy probie przelaczenia tego na pulseaudio.

Do tego dochodzi upierdliwa sprawa z V4L (LD_PRELOAD), problemy z wyswietlaniem obrazu (sa czasem nawet problemy z tak oczywistymi rzeczami jak fullscreen) i zupelny brak mozliwosci diagnostyki problemow.

Wniosek: Skype (przynajmniej wersja linux) to naprawde slaby soft. Zastanawia mnie czemu nikt jeszcze nie podjal proby napisania alternatywnego, wolnego klienta.

zwiń wątek adrian5632  31 sierpnia 2009 o godz. 13:41 #
Gravatar

A mówią, że nie ma głupich pytań… Nie jedna osoba próbowała, ale protokół Skype'a jest zamknięty…

zwiń wątek vshader  31 sierpnia 2009 o godz. 18:58 #
Gravatar

Dlaczego glupie? Jest mnostwo zamknietych protokolow (chocby swojskie GG, ale to slaby przyklad), formatow, systemow plikow (ot NTFS). I jakos daje sie je reversowac. Skoro tak, to dlaczego akurat Skype stanowi problem?

 
 
 
 
zwiń wątek xpio  30 sierpnia 2009 o godz. 15:46 #
Gravatar

W raz z rozwojem jądra popularne stery gspca zostły ( ~ 2.6.28 ) do niego włączone, ale z jednoczesnym przejściem na API v4l2, które jest nie kompatybilne ze starszą wersją.

Programy które nie obsługują nowszego API nie działają zbyt dobrze, jak np: skype.

Jedynym wyjściem jest wymuszenie ładowania biblioteki zapewniającej kompatybilność wsteczną, czyli coś takiego " LD_PRELOAD=/usr/lib/libv4l/v4l2convert.so skype " , bez tego obrazu nie zobaczymy .

Wszyscy się podniecają pulseaudio, ale czy ono będzie czy nie niema większego znaczenia .

Ale to że ZU nie zobaczy obrazu z kamery, bez odprawiania czarów to już ma znaczenie .

Tym bardziej że v4l2 to przyszłość, a nowe wersje skype nie pojawiają się zbyt często .

Mam nadzieje że w wersji ostatecznej przynajmniej będziemy mieli automatyczne linkowanie z v4l2convert.so , bo na wsparcie dla v4l2 to chyba trza będzie czekać następne 2 latka.

P.S

Deweloperzy postawili na niewłaściwego konia.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek antoszka  31 sierpnia 2009 o godz. 1:43 #
Gravatar

A oto ciekawostka: Jest też nieznana powszechnie inna wersja skype'a linuksowego, pomyślana na MID-y (mobile internet devices), czyli z nieco innym GUI:

http://www.skype.com/go/getskype-mid – w tej chwili jest to beta w wersji 3.0.0.93

Moim zdaniem ta wersja programu jest dużo fajniejsza (jeśli chodzi o interfejs) niż smętne 2.0/2.1.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek tiroy  18 października 2009 o godz. 21:26 #
Gravatar

antoszka: chwała ci człeku. To jest bardzo dobre rozwiązanie. Działa O WIELE WYDAJNIEJ na naprawdę starym sprzęcie (Cel 1,7, Nvidia MX 440, 512 RAM, os: OpenSuse 11.1). Wersja 2.1 zarzyna totalnie system, transmisja video + audio = jest obraz, ale zero dzwięku, 0% idle, load average do 2,5. bez video dzwięk rwie i jest kompletnie niezrozumiały. Skype 2.1 sucks!

Natomiast wersja 3.0 działa na ww sprzęcie bez jakiegokolwiek zarzutu. Szkoda, że nie ma do niej paczek.

 
 
zwiń wątek atari  31 sierpnia 2009 o godz. 11:28 #
Gravatar

Nie wiem dlaczego rozmawiacie o takich starych wersjach Skype? Przecież ostatnia wersja to 4.1?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek vshader  31 sierpnia 2009 o godz. 13:06 #
Gravatar

Skype stosuje inna numeracje na roznych systemach. Skype 2.0 Linux to zupelnie inny program niz Skype 2.0 Windows.

 
 
zwiń wątek giedol  31 sierpnia 2009 o godz. 15:46 #
Gravatar

Podobno wersja 2.1 obsługuje Video HQ, jak to włączyć aby mieć rozdzielczość 640×480 ?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek gość  31 sierpnia 2009 o godz. 22:36 #
Gravatar

Olać Skype, nie lepiej używać dowolnego klienta VoIP z kontem u jakiegoś sprawdzonego stabilnego operatora?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek abec  1 września 2009 o godz. 8:16 #
Gravatar

Teoretycznie lepiej. Ale co mam zrobić, skoro te kilka osób z którymi rozmawiam przez skype używa tylko jego, z trudem się go nauczyło i nie chce zmienić softu?

 
 

Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="http://osnews.pl">OSnews: niusy IT</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <strike>tekst przekreślony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska.

Twoja sugestia