Kategorie:
42

Sukces kampanii PlayOGG

Bostoński oddział publicznego radia (WBUR) po długim lobbyingu Free Software Foundation udostępnił webcast w wolnym formacie Ogg Vorbis. To spory sukces kampanii PlayOGG prowadzonej od roku przez fundację.

WBUR to informacyjna stacja radiowa nadająca z Bostonu, 24 godziny na dobę. Stacja nadaje również codziennie informacje z BBC Worldservice.

Peter Brown z FSF w oświadczeniu podziękował dyrektorowi WBUR, Robin Lubbockowi oraz menedżerowi, Paulowi La Camera, za ich udział w stworzeniu webcastu Ogg. Brown uważa, że ten ruch może zwiększyć świadomość opinii publicznej na temat Ogg Vorbis, otwartego i wydajnego konkurenta zamkniętych (chronionych patentami) formatów muzycznych jak MP3, Windows Media, Real Audio, czy QuickTime. Promocja Ogg Vorbis jest bardzo ważna według FSF, głównie po to, by uniezależnić użytkowników od własnościowych formatów, zmuszających często do wykorzystania nie-wolnego oprogramowania w celu słuchania muzyki czy wiadomości.

Strumienia WBUR można posłuchać klikając na link http://www.wbur.org/listen/feed/ogg.m3u. Alternatywne strumienie dostępne są na stronie WBUR.

Więcej informacji: http://www.fsf.org/news/wbur-streams-ogg-vorbis

«
»

Znalazłeś literówkę? Zgłoś ją używając formularza!


Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Niusy na podobny temat:

Komentarze (RSS)

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

54 komentarzy

zwiń wątek Maciek  15 maja 2008 o godz. 16:16 #
Gravatar

A jaki jest problem z tymi patentami na mp3? trzeba je respektowa ć ?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek michuk_ Michał K.  15 maja 2008 o godz. 18:37 #
Gravatar

jeszcze 3 lata

 
 
zwiń wątek Ajnsztajn  15 maja 2008 o godz. 16:28 #
Gravatar

W niektórych krajach tak :P . Inne zamknięte formaty są za to często chronione DRM… Co oznacza, że najczęściej na Linuksie nie da się z nich korzystać.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek michuk_ Michał K.  15 maja 2008 o godz. 22:50 #
Gravatar

od czego są programy odbezpieczające DRM?

zwiń wątek amigib  16 maja 2008 o godz. 9:00 #
Gravatar

to jest wtedy, jakby ci to powiedzieć.. tak jakby nielegalne

zwiń wątek jellonek  16 maja 2008 o godz. 13:24 #
Gravatar

niby w ktorym kraju?

od kiedy to lamanie zabezpieczen jest nielegalne?

 
zwiń wątek munk  16 maja 2008 o godz. 15:08 #
Gravatar

@jellonek

Jak to w którym? W usa oczywiście.

Od kiedy? O czasu, gdy usa zaczęło budować Wolność 2.0. Poczytaj dobie o DMCA.

To, że głupi amerykanie dają się robić w jajo, to ich problem. Ale ja przez ich głupotę nie chcę cierpieć.

 
zwiń wątek mcv  19 maja 2008 o godz. 17:01 #
Gravatar

jellonek: Jest nielegalne w co najmniej każdym kraju, który podpisał DMCA.

 
 
zwiń wątek mith  16 maja 2008 o godz. 10:28 #
Gravatar

Raz, że nielegalne, a dwa, że np. kiedyś (nie wiem, czy nadal) DRM-em było zabezpieczone iTVP. Chciałem sobie pooglądać na linuksie i się nie dało, bo wrzeszczało o WMP :/

zwiń wątek revcorey  16 maja 2008 o godz. 11:34 #
Gravatar

Dalej zabezpieczone i nie oglądniesz też na windows 2008 bo wtyczka nie wspiera systemów serwerowych(który de facto to vista zoptymalizowana pod serwer)

 
zwiń wątek norbert_ramzes  20 maja 2008 o godz. 4:00 #
Gravatar

Łamanie zabezpieczeń nie jest nielegalne. Nielegalne jest wykorzystywanie czegoś ("do uzyskania przychodu") bez płacenia.

Co jeśli mam legalny win%^$# i wmp a używam na co dzień Linucha?

I niech mi nikt nie pisze o maszynach wirtualnych bo niezbyt widzi mi się je używać (chyba że za to płacą).

 
 
 
 
zwiń wątek michuk_ Michał K.  15 maja 2008 o godz. 22:45 #
Gravatar

Ja tam żadnego sukcesu nie widzę, moj SE walkman nie otwiera OGG, czemu? może dlatego, ze ten format jest mało popularny mimo ze nie jest do dupy?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek kuba  15 maja 2008 o godz. 23:22 #
Gravatar

To kupuj takie ktore odtwarzaja :) Moze jesli duzo osob bedzie

tak robic, to OGG bedzie bardziej popularne?

 
zwiń wątek teodozjan  15 maja 2008 o godz. 23:53 #
Gravatar

Co drugi samsung i nie tylko odtwarza ogg. Format nie jest za dobrze wspierany, tzn czasami nawet nie wspomną o nim w instrukcji, ale nie miałem, żadnych problemów z odtwarzaniem moich plików.

zwiń wątek [r4]  16 maja 2008 o godz. 8:46 #
Gravatar

Um, te nowe też? Bo właśnie niedawno popsułem swój stary odtwarzacz (Samsung, z obsługą OGG Vorbis) i chciałbym kupić nowy. Bdzie to zapewne znów Samsung (ze względu na OGG :P ), ale te nowe modele chyba nie potrafią odtwarzać tego formatu?

Jeśli to prawda, to pozostaje chyba tylko iRiver — tak się rozglądałem po sklepach, wypatrując właśnie takich, które obsługują OGG i konkluzja jest jednoznaczna. Jak w kabarecie TEY: "Nie ma, nie ma, nie ma…" :)

zwiń wątek mith  16 maja 2008 o godz. 10:34 #
Gravatar

Bo w sklepie nie znajdziesz dobrych odtwarzaczy. Naprawdę! Nie wiem, jaki masz budżet i czy chcesz coś z dużym ekranem, czy raczej mały odtwarzacz. Z tych większych spróbuj Meizu M6, Teclast T39 (w Polsce Vedia V39), iRiver Clix2, z mniejszych Sansę Clip.

 
zwiń wątek mith  16 maja 2008 o godz. 10:36 #
Gravatar

Choć Sansa z drugiej strony OGG niestety nie wspiera (choć to wciąż fajny, mały odtwarzacz). Aha i nie daj się namówić na Creative. Oni tylko nazwę mają. Grają średnio, do tego obsługuje się je przez głupkowate oprogramowanie i na Linuksie bez Gnomada (który przynajmniej u mnie bywa niestabilny) nie działają.

 
zwiń wątek [r4]  16 maja 2008 o godz. 13:18 #
Gravatar

Dzieki sliczne za sugestie. Ja nie wymagam wiele od odtwarzacza, tyle tylko, by:

– mozna bylo uzywac go jak zwyklego napedu flash (bez dodatkowego oprogramowania i innych glupot)

– odtwarzal OGG (moja muzyczna kolekcja jest w tym zakodowana, wiec wolalbym tego formatu uzywac)

– nie posiadal zbednych bajerow (po co komu wyswietlanie BMP?)

Rozwaze Twoje propozycje.

 
zwiń wątek Thar  16 maja 2008 o godz. 13:50 #
Gravatar

Używam iRiver T60. Mały, ładny, tani, obsługuje VBR i spełnia wszystkie twoje oczekiwania.

 
zwiń wątek [r4]  16 maja 2008 o godz. 15:44 #
Gravatar

Ladowales do niego RockBoksa? Jestem zaintrygowany tym pomyslem (hehe, jak RMS laptopem XO, nie przymierzajac :P )

 
zwiń wątek Thar  16 maja 2008 o godz. 20:20 #
Gravatar

Nie, RockBox tam nie pójdzie. Ale nie należę do ludzi którzy nie mogą przeżyć własnościowego firmware'u w odtwarzaczu ;)

 
 
zwiń wątek Oki  16 maja 2008 o godz. 16:22 #
Gravatar

Meizu m6 SL OGG+FLAC do tego dobre bebechy w środku i spora moc na wyjściu.

 
zwiń wątek gartus  16 maja 2008 o godz. 18:21 #
Gravatar

Polecam Cowon D2 – obsluguje duza ilosc formatow (min ogg, flac, ape), z dodatkow flash, obrazki, txt, filmy jakies (nie korzystam), radio fm i DAB, ekran dotykowy, dziala jak dysk no i ta jakosc dzwieku

 
 
zwiń wątek barteq  16 maja 2008 o godz. 0:04 #
Gravatar

Jest działający Ogg Player w Javie.

Format jest dobry, ale najzwyczaniej w świecie nikt nie ładuje w jego lobbing grubych milionów…

Co do telefonu – masz możliwość odtwarzania AAC-LC (chyba ze coś się zmieniło i działa też wersja HE), który przy podobnej przepływności jak OGG brzmi tragicznie. Dziwny to wybór, ale w chwili projektowania telefonów nie było stałoprzecinkowego dekodera, który to jest PODSTAWĄ popularyzacji kodeka w sprzęcie. Kiedyś ten problem miało też mp3, dlatego pierwsze odtwarzacze obsługujące ten format były koszmarnie drogie przez dodatkowe FPU.

Kolejna sprawa to to, że chińczycy nie robią taniego, małego i energooszczędnego chipsetu pod ogg/mp3 (bo z mp3 nie da się z biznesowego punktu widzenia zrezygnować), a robią za to mp3/aac lub mp3/wma.

Wszystko to kwestia pięniedzy. W biznesie idea to bzdura.

Liczy się marketing.

Nikt nigdzie nie chwalił genialności OGG, za to o AAC było głośno wszędzie. Doprowadziło to do tego, że dekoder aac jest standardowo zainstalowany w najpopularniejszym playerze dla najpopularniejszej platformy – Winampie – co daje ogromną liczbę odbiorców tego formatu. A czy dekoder OGG też w nim jest? Teraz tak, ale z tego co pamiętam pierw na stałe wbudowano AAC.. Ogg doszedł z czasem.

zwiń wątek kozlov  16 maja 2008 o godz. 3:15 #
Gravatar

W Winampie najpierw był Vorbis (fabrycznie), aac(Plus) doszło w momencie spopularyzowania.

 
zwiń wątek Thar  16 maja 2008 o godz. 13:57 #
Gravatar

Ale nie zauważyłeś, że LC-AAC przy tym samym bitrate zajmuje mniej miejsca niż Ogg Vorbis. I to jest klucz. MP3 zajmuje więcej, brzmi gorzej a wszyscy go używają ;)

Poza tym jest jeszcze HE-AAC, a to już prawdziwe cudeńko inżynierii kompresji audio. W testach odsłuchowych wypada na równi z Vorbis, a efektywność kompresji jest o 25% większa. Dodatkowo mamy HE-AAC+PS, co jest już w ogóle obłędne, bo pozwala na niemal dwukrotne zmniejszenie objętości pliku z dźwiękiem stereo – downmixując go do mono i zapisując jedynie diffa różnic między ścieżkami :D

zwiń wątek Kenjiro  16 maja 2008 o godz. 21:30 #
Gravatar

Kompresja stratna diffa międzykanałowego (joint-stereo) bardzo mocno zmienia fazę sygnału, stąd niektóre utwory nie nadają się do słuchania po takiej kompresji. Dlatego tego typu kompresja została zarzucona dawno temu na korzyść standardowej stereo.

Oczywiście do odtwarzaczy jak wyżej wystarczy cokolwiek 56kbps lub mniej i większość gospodyń nie zauważy różnicy…

 
zwiń wątek Thar  16 maja 2008 o godz. 22:00 #
Gravatar

Tak, przy starych sposobach kompresji. Parametric Stereo nie powoduje jednak zmian fazy.

 
 
 
zwiń wątek kendo  16 maja 2008 o godz. 1:36 #
Gravatar

Mnie najbardziej denerwuje brak plugina ogg dla przegladarek. Marzylbymi sie taki sam proces instalacji jak instalacja flasha pod firefoxa. Oczywiscie pisze tu o sposobie instalacji flasha na FF ale pod winda bo z instalacja pluginu pod zenwalkiem mialem spore problemy. A wydawac by sie moglo ze to takie banalne ehhh.

zwiń wątek mith  16 maja 2008 o godz. 10:38 #
Gravatar

Fajnie :) Proponuję próbę zakodowania ;) Nie ma to jak trochę rozrywki po godzinach ;)

zwiń wątek Thar  16 maja 2008 o godz. 13:59 #
Gravatar

Bo przecież każdy musi być programistą, nie?

 
 
 
zwiń wątek mith  16 maja 2008 o godz. 10:30 #
Gravatar

Widzisz, mój Teclast odtwarza ;) Jednym z kryteriów dobierania dobrego odtwarzacza jest gama odtwarzanych formatów.

Przy okazji, wydaje mi się, że np. muzyka w Wiedźminie jest zapisana w formacie OGG ;) (i fajnie, że to działa na Winie :P )

zwiń wątek zuzia  16 maja 2008 o godz. 11:57 #
Gravatar

Przy okazji wystarczy wejść na oficjalne wiki:
http://wiki.xiph.org/index.php/Games_that_use_Vor

 
zwiń wątek Thar  16 maja 2008 o godz. 14:01 #
Gravatar

Vorbis znalazł swoją niszę w grach komputerowych, bo jest lepszy od MP3 i pozbawiony opłat licencyjnych. Sporo gier ma dźwięk zapisany właśnie w tym formacie ;)

 
 
zwiń wątek Ło$  16 maja 2008 o godz. 13:29 #
Gravatar

To, że Twój telefon czegoś nie odtwarza to wina samego telefonu a nie formatu, czyż nie ? ;> Możesz mieć pretensje tylko do samego siebie, że kupiłeś coś co nie spełnia Twoich oczekiwań :]

 
zwiń wątek munk  16 maja 2008 o godz. 15:07 #
Gravatar

Pytaj w sklepach o wsparcie dla OGG. Nawet gdy nie chcesz kupić, a jesteś przypadkowo np. w MediaMarkt.

Jak będzie zainteresowanie, to w końcu dotrze to do producentów. A siedząc i czekając aż wyjdzie więcej playerów ogg, to sobie trochę poczekasz.

 
zwiń wątek mcv  19 maja 2008 o godz. 17:06 #
Gravatar

Praktycznie każdy COWON/iAudio odtwarza Ogg i FLAC. Coniektóre PMP to jeszcze kupę innych formatów audio _i_ video (Xvid m.in.).

 
 
zwiń wątek genobis  15 maja 2008 o godz. 23:01 #
Gravatar

Co tu się tak tych michuków namnożyło? There can be only one.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek nat  16 maja 2008 o godz. 13:01 #
Gravatar

i chvatit ; )

 
 
zwiń wątek elkanguro  15 maja 2008 o godz. 23:15 #
Gravatar

coś u mnie to radyjko nie działa

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek elkanguro  15 maja 2008 o godz. 23:31 #
Gravatar

używam mplayer plugin i coś się łączy po czym zatrzymuje i nic nie widać/słuchać

 
 
zwiń wątek SlashBeast  16 maja 2008 o godz. 0:23 #
Gravatar

slashbeast@jinchuuriki ~ % mplayer -playlist "http://www.wbur.org/listen/feed/ogg.m3u"

u mnie wszystko działa, 320Bitrate.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek tired_user  16 maja 2008 o godz. 1:39 #
Gravatar

Znasz moze jakis nieterminalowy sposob. Jestem zwyklym userem i mdli mnie widok terminala, szczegolnie ze dbam o moje piekne paluszki.

zwiń wątek mith  16 maja 2008 o godz. 10:42 #
Gravatar

U mnie poszło Totemem, który na Ubuntu jest on domyślnie (niestety!) skonfigurowany do odtwarzania mediów zagnieżdżonych na stronach. Niestety dlatego, że większość strumieni z Polski (wszystkie Onet.tv i podobne) nie chcą mi przez Totem chodzić. Na szczęście właśnie mplayer daje sobie radę.

W każdym razie dla Ciebie spróbuj tak: Uruchom Totem -> otwórz z położenia -> i wpisz tam adres. Powinno zadziałać (trzeba mieć doinstalowane odpowiednie kodeki do GStreamera).

zwiń wątek el_es  16 maja 2008 o godz. 12:32 #
Gravatar

O, Ubu user ;)

Wiesz moze, jak to zrobic, zeby MPlayer zechcial uruchomic odtwarzanie z iTVP, kiedy na poczatku jest pare sekund 'REKLAMA kliknij i dowiedz sie wiecej' i potem stop… a jak daje Play na nowo, to znowu 'REKLAMA…' i stop. Np na teleekspressie. (Mam HH 8.04) Jakis plugin ?

 
 
zwiń wątek dna  16 maja 2008 o godz. 10:50 #
Gravatar

nie sprawdzałem czy działa, ale kmplayer stanowi GUI pod KDE do mplayera ;-)

 
 
 
zwiń wątek SlashBeast  16 maja 2008 o godz. 0:24 #
Gravatar

tfu, 24bitrate.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek czacha  16 maja 2008 o godz. 11:06 #
Gravatar

Rewelacyjna lista stacji radiowych, które nadają w ogg: http://openradio.co.uk/Stations/All

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek czacha  16 maja 2008 o godz. 11:12 #
Gravatar

A do słuchania mogę polecić własnościowy RealPlayer, którego dla Debiana, Ubuntu można pobrać na:
http://mirror.home-dn.net/debian-multimedia/pool/

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Byte  16 maja 2008 o godz. 13:55 #
Gravatar

Jest alternatywne firmware Rockbox które w przenośnych odtwarzaczach potocznie zwanych portable, obsługuje większość multimedialnych formatów http://pl.wikipedia.org/wiki/Rockbox

Rockbox obsługuje odtwarzacze : iAudio firmy Cowon które są uważne za stosunkowo tanie i o dobrym brzmieniu, iriver, iPod firmy Apple, Archos, oraz inne.

Audio format Ogg Vorbis po to nazywa się tak , a nie inaczej , by jego nazwę odróżnić od nazwy multimedialnego kontenera OGG

Formaty audio : Ogg Vorbis (rozszerzenie ogg), Musepack (rozszerzenie mpc), oraz HE-AAC vel aacPlus (rozszerzenie mp4, m4a, lub aac), mniej więcej są równorzędne pod względem jakości brzmienia.

Ja osobiście wolę aacPlus, gdyż wydaje mi się że ten format ma większą głębie niskich i wysokich tonów, ale to może być jedynie moje subiektywne odczucie.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek de_tox  17 maja 2008 o godz. 16:27 #
Gravatar

A miał ktoś może styczność z Modecomem Maxo?

Pytam się, bo prawdopodobnie kupię ten odtwarzacz, a nigdzie nie mogę znaleźć opinii

na jego temat. Mam już głośniki Modecoma i jak na "niską półkę cenową" grają nawet dobrze.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek michuk_ Michał K.  18 maja 2008 o godz. 19:45 #
Gravatar

złom – wyjeb te glosniki i kup sanse albo irvier/iaudio

zwiń wątek de_tox  20 maja 2008 o godz. 2:41 #
Gravatar

Ciebie jebany trollu się nie pytałem.

 
 
 
zwiń wątek Energizer  18 maja 2008 o godz. 19:22 #
Gravatar

ja np. jak mam jakąś darmową muzę na dysku to wszystko konwertuję na ogg i dopiero wtedy udostępniam, zawsze to coś da :)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 

Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="http://osnews.pl">OSnews: niusy IT</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <strike>tekst przekreślony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska.

Twoja sugestia