Kategorie:
41

Prawidłowe i transparentne przetargi publiczne na narzędzia informatyczne

W Polsce od lat notuje się ogromną ilość nieprawidłowo ogłaszanych i rozstrzyganych zamówień publicznych na oprogramowanie komputerowe. Wynika to także z faktu, iż przetargi na narzędzia informatyczne są specyficzne, a w trakcie ich konstruowania niezbędna jest dodatkowa, często specjalistyczna wiedza informatyczna. Kolejne władze, choć problem zauważają, nie radzą sobie z rozwiązaniem tego problemu.


Problem leży w dużych opóźnieniach związanych z opracowywaniem i wdrażaniem rozwiązań prawnych regulujących to zagadnienie, a także niechęci urzędników do zmiany wieloletnich nawyków, przyzwyczajeń i w braku kompetencji urzędniczych. Ponadto podczas konstruowania w/w przetargów, Wolne i Otwarte Oprogramowanie jest często pomijane lub nie daje się szansy na składanie ofert równoważnych, zawierających rozwiązania oparte na liberalnych wolnych licencjach.

Dlatego też Fundacja Wolnego i Otwartego Oprogramowania (FWiOO), od października 2009 roku do końca września 2010 roku, będzie realizować projekt pt. „Prawidłowe i transparentne przetargi publiczne na narzędzia informatyczne”. Projekt ma zasięg ogólnopolski.

GŁÓWNYMI ZAŁOŻENIAMI PROJEKTU SĄ:

  1. Przeciwdziałanie negatywnym trendom w w/w zakresie poprzez:
    • Monitorowanie zamówień publicznych na oprogramowanie i interweniowanie w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości.
    • Działania prewencyjne, polegające na:
      • opracowaniu i udostępnieniu instytucjom rządowym i samorządowym materiałów informacyjnych nt. poprawnego konstruowania przetargów na narzędzia informatyczne,
      • przeprowadzeniu pierwszego zewnętrznego ogólnopolskiego ilościowego i jakościowego badania nt. wykorzystywania i zapotrzebowania przez administrację rządowa na wolne i otwarte oprogramowanie,
      • przygotowanie ekspertyzy (kalkulator zwrotu inwestycji, tzw. ROI) nt. wykorzystania oraz kosztów wdrożenia (dotyczy korzyści długo i krótkoterminowej z migracji na wolne i otwarte oprogramowanie w urzędzie państwowym), w przeliczeniu na jedno stanowisko komputerowe.
    • Działania edukacyjne poprzez podniesienie kompetencji urzędniczych na terenie całego kraju, kluczowych w procesie konstruowania przetargów na oprogramowanie. W trakcie cyklu zamkniętych szkoleń dla pracowników urzędów, praktycy IT, specjaliści ds. przetargów publicznych i prawa, przekazywać będą wiedzę z zakresu prawidłowego konstruowania przetargów, zalet wolnego i otwartego oprogramowania oraz prawnych aspektów dotyczących jego wdrażania i stosowania.
  2. Uczynienie działalności administracji centralnej i samorządowej transparentnej w zakresie realizacji przetargów na oprogramowanie.
  3. Zwiększenie świadomości społecznej w zakresie wagi problemu wskazanego w projekcie poprzez kampanie informacyjną oraz zaangażowanie obywateli do aktywnego uczestnictwa w projekcie.

Działania projektowe mają wyłącznie charakter współpracy i wsparcia jednostek administracji szczebla rządowego i samorządowego w ich bieżącej działalności.

Projekt będzie zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz budżetu Rzeczypospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych.

Więcej informacji: http://www.fwioo.pl/index.php?id=132

«
»

Znalazłeś literówkę? Zgłoś ją używając formularza!


Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Niusy na podobny temat:

Komentarze (RSS)

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

98 komentarzy

zwiń wątek dos  28 lipca 2009 o godz. 16:35 #
Gravatar

Cóż, mogę tylko odnieść się do regulaminu komentowania i krzyknąć "hurra!", bo tylko tyle mi przechodzi przez gardło ;) Hurra, bo w końcu komuś się zachciało się ruszyć i coś zrobić, a nie tylko biernie narzekać :)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek ups5  28 lipca 2009 o godz. 17:31 #
Gravatar

Bardzo dobra inicjatywa, w pełni popieram.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek barthoosh  28 lipca 2009 o godz. 18:08 #
Gravatar

Przetargi były, są i będą najbardziej korupcjogenną formą zakupów przez instytucje publiczne. Zatrudnianie zewnętrznych ekspertów tutaj niczego nie zmieni. Jedyne, co może zmienić ta inicjatywa, to zwiększenie udziału WO w administracji publicznej. To może, ale nie musi wiązać się z mniejszymi wydatkami na działy IT, szczególnie w początkowym okresie wdrażania. Jako zwolennik WO, uważam, że to dobry krok dla propagowania idei WO.

Jako obywatel, zastanawiam się nad celowością pchania publicznych pieniędzy z naszych podatków w tzw. ,,informatyzację'' kolejnych gminnych czy powiatowych biurw. Łudzę się, że ta akcja pomoże decydentom znaleźć odpowiedź na pytanie o cele informatyzacji. Bo praktyka (w części małych gmin) wygląda tak, że kupuje się sprzęt dla lepszego samopoczucia lokalnych władyków, tfu, przepraszam, samorządowców.

Z moich dotychczasowych doświadczeń wynika, że spora część ,,informatyzacji'' była robiona na łapu-capu i pociągała za sobą wzrost wydatków i zatrudnienia w urzędach.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek grzempek  28 lipca 2009 o godz. 19:19 #
Gravatar

Przetargi to najlejsza forma jaką kiedykolwiek wymyślono. To ze w Polsce jest korupcjogenna to nie wina przetargów ale generalnej mentalności w naszym kraju. Przetargi istnieją wszędzie, tak jak zresztą korupcja. Jedno nie ma z drugim wiele wspólnego. W krajach, które są od Nas "dalej" są też przetargi a korupcja jest o wiele mniejsza. Co do alternatywy w postaci wolnego oprogramowania..rozumiem, że firma, która wygra przetarg ma pisać nieistniejący soft o ściśle specyficznym zastosowaniu i wydać go na wolnej licencji czy tak?

zwiń wątek cyberain  28 lipca 2009 o godz. 20:10 #
Gravatar

Pracujesz może w instytucji publicznej i musisz kupować coś w przetargu, że tak ochoczo agitujesz za taką formą zakupów?

zwiń wątek macias  28 lipca 2009 o godz. 21:20 #
Gravatar

Podaj bardziej przejrzysta forme zakupow — dziekuje z gory za informacje.

Co do OS, to rozwiazaniem byloby nie tyle edukacja urzednikow, tylko odgorne zarzadzenie, ze ma byc OS i koniec. A dokladniej – jednostki powinny kupowac kod zrodlowy i go "wlasnorecznie" kompilowac, aby uniknac ciekawych manewrow, ze binarka jest "ulepszona" w stosunku do zrodel.

Jestem ciekaw, ile Polacy w podatkach sfinansowali koni trojanskich.

 
zwiń wątek bies  28 lipca 2009 o godz. 22:22 #
Gravatar

Licytacja malejąca. To taki przetarg gdzie w momencie otwarcia ofert zaczynamy licytację ile, kto zejdzie z ceny.

 
zwiń wątek vries  29 lipca 2009 o godz. 1:29 #
Gravatar

@bies: produkt, produktowi nierówny. Licytacja malejąca nie jest tu rozwiązaniem. A wtedy jedynym kryterium oceny byłaby cena.

 
zwiń wątek skiter  29 lipca 2009 o godz. 7:23 #
Gravatar

"Co do OS, to rozwiazaniem byloby nie tyle edukacja urzednikow, tylko odgorne zarzadzenie, ze ma byc OS i koniec."

Nie ma co z jednej skrajnosci w druga, a moze by tak zakazac uzywania komputerow, po co im takie rzeczy jak moga uzywac liczydla :)

 
zwiń wątek jakub  29 lipca 2009 o godz. 8:48 #
Gravatar

vries pisze:"A wtedy jedynym kryterium oceny byłaby cena."

Obecnie też w wielu przetargach kryterium decydującym jest cena. W przetargu opisane są ramowe warunki, przy ich spełnieniu produkt/usługa z najniższą ceną wygrywa. Jako przykład podam stadiony budowane na Euro2012. Ze spełniających specyfikacje ofert wybierano najtańszą.

 
zwiń wątek szatox  29 lipca 2009 o godz. 10:42 #
Gravatar

"produkt, produktowi nierówny"

No i co z tego? Wymagania są znane. Produkt któregoś nie spełnia, to wypada w przedbiegach. Ma dodatkowe funkcjonalności – super, ale dlaczego mam płacić za coś, czego nie zamawiałem?

Ewentualnie można by dołożyć jakieś współczynniki określające np. wygodę korzystania – ale to jest zwodnicze, bo narzędzia konsolowe są wygodniejsze jak się umie z nimi pracować, a graficzne jak się nie umie. Ktoś, kto spędza przy takim programie kilka godzin dziennie mógłby się nauczyć, ale jak widzę choćby szybkość pisania pań siedzących za biurkami, to mam wrażenie, że nie da się ich czegokolwiek nauczyć.

 
zwiń wątek vries  29 lipca 2009 o godz. 18:35 #
Gravatar

@szatox: Bardziej chodziło mi o platformę sprzętową i jej niezawodność. Na oprogramowaniu firma nie ma jak oszczędzać (ilość godzin pracy programistów będzie taka a nie inna).

 
zwiń wątek i  30 lipca 2009 o godz. 11:45 #
Gravatar

jeśli soft dedykowany, jeśli nie można korzystać z gotowego kodu własnego lub wolnego, jeśli nie da się nic zlecić tańszym podwykonawcom, np. studentom…

 
 
zwiń wątek melhiore  28 lipca 2009 o godz. 21:29 #
Gravatar

Taaa… A ja pracuje w angielskiej firmie, dzialajacej na terenie Anglii i bioracej udzial w przetargach na kontrakty lokalnie – uwierz mi, moj szef rozdaje ogromne lapowki za kazdy kontrakt i jeszcze przy tym klamie lepiej ode mnie…

zwiń wątek shuv  28 lipca 2009 o godz. 22:06 #
Gravatar

Jeżeli sam mówisz że kłamiesz, to jak można Ci wierzyć w to co mówisz? Może po prostu wolisz jak to kolega napisał poniżej "zakupy uznaniowe"?

- Chociaż z powodu paradoksu kłamcy, nie można Ci zarzucić kłamstwa :)

 
zwiń wątek melhiore  29 lipca 2009 o godz. 16:20 #
Gravatar

Fakt. Powinienem byl to rozwinac – moj szef buja lepiej niz ja w zakresie rzeczy do jakich firma zdolna nie jest ale dla klienta mozemy wszystko ;)

 
 
 
zwiń wątek macias  28 lipca 2009 o godz. 21:22 #
Gravatar

"Przetargi były, są i będą najbardziej korupcjogenną formą zakupów przez instytucje publiczne."

Z tego zdania wprost wynika, ze zakupy uznaniowe ("bo Staszek sie kumpluje z szefem firmy X") sa mniej korupcjogenne. Tow.Misiak lepiej by tego chyba nie wymyslil.

zwiń wątek krzy2  28 lipca 2009 o godz. 22:30 #
Gravatar

> zakupy uznaniowe sa mniej korupcjogenne

Bo są. Wystarczy skorumpować tylko decydenta, a przy przetargu trzeba całą komisję — wychodzi drożej, ale jest równie łatwo. Poza tym, mówiąc brutalnie, zakup w przetargu (rzekomo) bez korupcji jest droższy od zakupu z wolnej ręki (nawet z korupcją). Dlaczego? Bo wygląda to tak:

- System bez przetargu z korupcją: oferent daje decydentowi łapówkę w wysokości 1-10% wartości kontraktu. Kontrakt jest zrealizowany w terminie i wszyscy są zadowoleni.

- System z przetargiem bez korupcji: oferent zaniża kosztorys o 20% żeby wygrać przetarg. Rozgrzebuje robotę i gdzieś tak trzy miesiące przed końcem ogłasza wzrost kosztów o 50% (rzekomo z powodów obiektywnych, np. wzrostu cen materiałów) i żąda aneksowania umowy. Ponieważ zerwanie umowy i rozpisanie nowego przetargu na dokończenie prac spowodowałoby rok opóźnienia, zamawiający potulnie płaci.

- System z przetargiem z korupcją: oferent korumpuje komisję przetargową i wygrywa. Przegrani składają odwołania. Projekt nie zostaje nigdy rozpoczęty, bo wszycy są zbyt zajęci chodzeniem po sądach.

zwiń wątek bies  28 lipca 2009 o godz. 22:33 #
Gravatar

Bez sensu. Zakupy z wolnej ręki też może zatwierdzać komisja.

 
zwiń wątek cutugno  29 lipca 2009 o godz. 6:58 #
 
 
zwiń wątek barthoosh  29 lipca 2009 o godz. 13:04 #
Gravatar

,,Z tego zdania wprost wynika, (…)''

Z tego zdania wynika, że według mnie, przetargi były, są i będą najbardziej korupcjogenną formą zakupów przez instytucje publiczne. Tak wynika z moich doświadczeń. Czy zakupy uznaniowe są mniej korupcjogenne? Tego nie wiem. Z moich doświadczeń wynika, że za zakupy uznaniowe ktoś personalnie odpowiada. Za przetargi ,,odpowiada'' komisja. W cudzysłowiu, bo w rzeczywistości za nic nie nie odpowiada. W zakupie uznaniowym ktoś jest personaklnie za zakup odpowiedzialny. W związku z tym kilka razy się zastanowi zanim te pieniądze wyda.

Ciężar gatunkowy sprawy leży jednak gdzie indziej. Urzędasy mają za dużo naszych pieniędzy, które muszą wydać w określonym terminie. I nikt z nich nie odpowiada za sposób wydatkowania tych pieniędzy. Dopóki urzędasom nie patrzy się na ręce, pieniądze publiczne są przeważnie marnotrawione. To jest specyfika pracy urzędów nie tylko w naszym kraju, ale na całym znanym mi świecie.

Akcja, której dotyczy news może pomóc, zachęcić ludzi z zewnątrz, do patrzenia urzędasom na ręce. To z kolei może pomóc (wariant optymistyczny) w poprawie efektywności wydatków.

Pozdrawiam

 
 
zwiń wątek Miseq  29 lipca 2009 o godz. 10:50 #
Gravatar

Bardzo celny komentarz. Z moich doświadczeń z informatyzacją urzędów i szkół wynika, że bardzo rzadko stawiane jest pytanie o cel informatyzacji. Najczęściej komputery i oprogramowanie kupowane są dlatego, że:

-trzeba kupić komputery, bo musimy być nowocześni,

-akurat mamy pieniądze na zakup komputerów, więc je kupimy żeby powiększyć "majątek" naszej instytucji,

-kupimy sprzęt i oprogramowanie, a potem coś się wymyśli co z nimi zrobić.

Pytanie o cel powinno być zawsze stawiane na początku. Jeśli nie ma zdefiniowanego celu przed przystąpieniem do zakupów, to jest mało prawdopodobne, żeby ta definicja pojawiła potem.

 
 
zwiń wątek M  28 lipca 2009 o godz. 21:36 #
Gravatar

Co to znaczy że przetargi są transparentne? Nie czepiam się, po prostu nie rozumiem tego zwrotu. Chodzi o to że są jawne?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek nat  28 lipca 2009 o godz. 23:03 #
Gravatar

tak, ze wiadomo kto komu i ile dal w kopercie i czy byla

zaklejona ; ) transparentne to takie trendy slowo na

"przejrzyste", czyli w zasadzie wszystkie szczegoly

maja byc dostepne. "open log" : )

problem chyba w tym, ze przetarg to "najmniejsze zlo",

chyba nikt nic lepszego nie wymyslil. choc znam miejsca

i okolicznosci, gdzie reguly sa lamane nagminnie i to

lamanie popieram w calej rozciaglosci — instytucja

chce postawic sobie klaster do rachowania i skadinad

wiadomo, ze preferuje sie procesory AMD, a nie Intel.

nie wolno tego oglosic w przetargu, bo nie wolno podac

producenta — co jest absurdem, bo powinno sie wybrac

oferte nie pomiedzy dwoma wiodacymi dostawcami procesorow,

tylko miedzy dziesiecioma panami Staszkami i Zdziskami,

ktorzy iles tam na tej dostawie chca zarobic…

a jesli chodzi o oprogramowanie — hm, to takie cos,

co ma Ms przed nazwa? "bedzie zalatwione!" : )

zwiń wątek ps  28 lipca 2009 o godz. 23:42 #
Gravatar

No wiec, jak juz ktos wczesniej wspomnial – licytacja malejaca moglaby byc pewnym rozwiazaniem. Kto widzi minusy, niech rzuci pod dyspute – chetnie poslucham.

zwiń wątek jstaniek  29 lipca 2009 o godz. 7:54 #
Gravatar

Problem w tym, że cena nie musi jedynym parametrem oferty.

 
zwiń wątek bies  29 lipca 2009 o godz. 12:00 #
Gravatar

Ale w praktyce w większości jest (a mam za sobą udział w wielu już przetargach). Teraz właśnie przygotowuję ofertę do takiego, gdzie cena to 70% a termin 30% kryterium wyboru. I to jest niecodzienne.

 
zwiń wątek szatox  29 lipca 2009 o godz. 13:33 #
Gravatar

jstaniek: Zakładasz, że ja, jako kupujący muszę zapłacić za wszystko, co Ty, jako sprzedający mi oferujesz. A ja nie zamierzam płacić za nic, czego nie zamawiałem.

Więc jeżeli moje wymagania są spełnione przez Twoją ofertę, to – jeżeli zaoferujesz najniższą cenę – zapłacę Ci za to, co jest napisane w wymaganiach. Jeżeli nie spełnia, to nie zostaniesz dopuszczony do udziału. Proste

 
 
 
zwiń wątek barthoosh  29 lipca 2009 o godz. 13:28 #
Gravatar

Transparentny to znaczy przejrzysty. To znaczy, że zasady są jasne, proste i skuteczne. W przypadku przetargów niestety tak nie jest. Najczęstsze przekręty są w przypadku opracowywania wymagań. Po prostu wymagania pisze się pod firmę, która ma wygrać.

Inne przekręty, z którymi się spotkałem, to fałszowanie ofert – tworzenie sztucznej konkurencji, przecieki z komisji o ofertach konkurencji (rzekomo zalakowanych), podpisywanie aneksów do umów, zmieniających pierwotne warunki przetargu.

Jeśli łup do podziału jest duży, to inni uczestnicy przetargów wnoszą odwołania, i mogą także zaskarżać decyzje komisji do sądów. W związku z tym dochodzi do takich sytuacji, że instytucja publiczna rozgrywająca przetarg, aby uniknąć opóźnień w realizacji zakupu/inwestycji korumpuje innych uczestników przetargu, w myśl zasady każdemu po trochu.

Tak wygląda niestety rzeczywistość. Nie twierdzę, że w każdym przypadku, ale w przypadkach gdzie w grę wchodzą duże pieniądze.

Inicjatywę FWIOO odbieram jako instruktaż jak pisać warunki przetargów, aby wygrał podmiot oferujący wolne oprogramowanie. To nie wyeliminuje problemu ustawiania przetargów, ale może go utrudnić.

Poza tym zasady podług których mają być pisane wymagania można stosować w licytacjach malejących. Zasady są znane każdemu. Podawana jest cena wyjściowa i zaczyna się jawna licytacja – kto zrealizuje projekt za mniejszą kwotę.

W przypadku przetargów składane są zalakowane oferty, otwierane w jednym czasie przez komisję. I często zdarza się tak, że na placu boju zostaje jeden oferent, a reszta jest odrzucana ze względu na niespełnienie wymagań.

zwiń wątek rafal-b  29 lipca 2009 o godz. 16:48 #
Gravatar

Inicjatywę FWIOO odbieram jako instruktaż jak pisać warunki przetargów, aby wygrał podmiot oferujący wolne oprogramowanie.

Z całą pewnością zapewniam, że działania projektu nie mają za zadanie instuktażu, jak pisać, żeby wygrało wolne i otwarte oprogramowanie. Nie stoimy na stanowisku, że wybór takiego oprogramowania jest zawsze uzasadniony i najlepszy. Jednakże dzięki projektowi chcemy dać szansę wolnemu i otwartemu oprogramowaniu wszędzie tam, gdzie może a nawet powinno być używane z wielu powodów.

Poza tym projekt nie jest przejawem ataku na instytucje publiczne. Przeciwnie. Ma za zadanie wsparcie merytoryczne w procesie konsrtuowania przetargów, podczas wypracowanej, rzetelnej współpracy z daną instytucją, w najlepszej jak to możliwe atmosferze.

 
 
 
zwiń wątek aaa  28 lipca 2009 o godz. 22:58 #
Gravatar

Jasne jak widzę zewnętrznego doradcę to mam ochotę od razu go wywalić za drzwi i to bez względu na to z jakiej opcji jest. Zawsze ma jakiś własny interes i ma gdzieś dobro firmy czy instytucji.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek lechu  28 lipca 2009 o godz. 23:26 #
Gravatar

Przetargi to jeden wielki syf i nie zmieni sie to puki nie zostanie zmienione ustawodastwo.

Np podczas przetargu nie mozna podac konkretnych wymagan co do sprzetu lub oprogramowania, przyklad:nie mozna podac np nazwy producenta ktorego procesor chemy miec kompie, lud szczegolowych danych tecnicznych wskazujacych na wybrany przez nas model – bo moze to byc niby niedogodne dla niektorych startujacych w przetargu – tutaj odpada wspomniana wyzej licytacja malejąca, kiepski procesor zawsze bedzie tanszy wiec dostaniemy gniota.

Kto kiedys babral sie w przetargach oglaszanych przez samorzady moze takimi przykladami sypac jak z rekawa.

Wiekszosc firm, rucha samorzady stosujac rozne kruczki prawne, z ktoryc pozniej wynika ze kazdy zakupiony komp ma byc serwisowany przez nich raz w roku za jakas tam cene, np 300 pl od sztuki, przez czas jaki kompy sa objete gwarancja – moj komentarz jw.

Wiekszosc samorzadow oglaszajac jakis przetarg, ma nogi z waty – chca przebrnac przez przetarg jak najszybciej, bez odwolan, skarg firm bioracych udzial w przetargu – moze to przeciagnac przetarg o miesiace, lub doprowadzic do ponowengo ogloszenia przetargu…

o linuxie w samorzadach mozna tylo pomarzyc, chyba ze ktos za darmo przepisze wszytskie windowsowe aplikacje jak rejestr dzialalnosci gospodarczej, ewindenca gruntow itp, i zapewni support dla takiego softu, o przepisaniu GIS'ow nawet nie wspominam.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek kocio  29 lipca 2009 o godz. 8:17 #
Gravatar

Rafał, gratulacje za podjęcie tematu!

Komentatorzy rzucili się na ocenianie czy przetargi mają sens czy go nie mają, natomiast rzeczywistość jest prosta: przetargi są i nie znikną szybko, więc warto się tym rzetelnie zająć. Bardzo ładny przykład na realizm w działaniu przy rozumieniu po co to wszystko.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek e X t 7 3  29 lipca 2009 o godz. 10:10 #
Gravatar

największym problemem pozostaje nie tylko brak wiedzy po stronie kadry zarządzającej, ale często nawet kadry informatycznej. Ponadto w wielu przypadkach mamy niechęć do innych = nie komercyjnych – Linuksowych rozwiązań, często nie uzasadnionych niczym … choć w pewnych przypadkach można podejrzewać, iż nie decydują przesłanki ekonomiczne, czy merytoryczne, ale w przeważającej liczbie przypadków udowodnić tego praktycznie nie sposób … cóż moim zdaniem mogę tak twierdzić, gdyż badam tego rodzaju procesy jako audytor

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek adam  29 lipca 2009 o godz. 14:37 #
Gravatar

Mi się wydaje, że źródło problemu leży w dość niskich wynagrodzeniach kadry w administracji państwowej i samorządowej.

Tych instytucji po prostu najczęściej nie stać na zatrudnienie naprawdę doświadczonych menedżerów, analityków, programistów czy wdrożeniowców, jeszcze z rozległą wiedzą techniczną. I właśnie poprzez to "niedopłacanie" (to jest subiektywne odczucie które mogą odczuwać pracownicy – ale takim też jest motywacja) część kadry IT z tych sektorów może:

- grać zachowawczo – może nie lubić zmian, czy nie mieć wystarczającej motywacji do podnoszenia swoich kwalifikacji (zróżnicowanie wynagrodzeń w zależności od doświadczenia jest znacznie mniejsze niż w przypadku sektora prywatnego)

- nie mieć wystarczającej motywacji do wprowadzania większych zmian, przekonywania innych (w tym kierownictwa) do swoich pomysłów i alternatywnych rozwiązań (zwłaszcza że inni też mogą myśleć zachowawczo)

- być bardziej podatnym na różne korupcyjne oferty ze strony (potencjalnych) oferentów

I moim zdaniem wiele problemów o których tu piszecie wynika właśnie z tego.

zwiń wątek norbert_ramzes  29 lipca 2009 o godz. 15:06 #
Gravatar

źródło problemu leży w dość niskich wynagrodzeniach

Bo pieniądze idą w łapy MS a nie na wypłaty.

 
 
 
zwiń wątek LM  29 lipca 2009 o godz. 10:53 #
Gravatar

Jak się ta inicjatywa ma do http://www.standardy.org/ ?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek rafal-b  29 lipca 2009 o godz. 11:47 #
Gravatar

Inicjatywa FWiOO nie ogranicza się do monitorowania i interweniowania w przypadku nieprawidłowości. To tylko jeden z wielu elementów. Dodatkowo, jak treść artykułu wskazuje, planowane są działania edukacyjne, badawcze, analiza finansowa, kampania informacyjna. Tak więc projekt FWiOO zakłada dużo szersze działania. Notabene FWiOO jest członkiem KROS, z ramienia której jest powołana do życia inicjatywa watchdog na standardy.org.

zwiń wątek LM  29 lipca 2009 o godz. 15:26 #
Gravatar

OK, w powiązaniach się mniej więcej orientuję :)

Nie wiem czy słowo "transparentny" jest "trendy" a może "jazzy", jednak bardziej kojarzy mi się z transparentami niż z przejrzystością wydatkowania pieniędzy podatników.

Znam problem "zamówień na oprogramowanie Microsoft" od strony instytucji zamawiającej.

Problem nie powstaje na poziomie kierowniczym – osoby decyzyjne delegują pisanie SIWZ administratorom istniejących systemów, którzy piszą je "pod siebie". Może dobrze byłoby kierownikom przypomnieć, że nawet jeśli delegują podjęcie decyzji, to nadal same są za spełnienie wymogów Ustawy odpowiedzialne.

Częste jest podejście takie, że skoro trzeba być w zgodzie z ustawą no to się doda magiczne "lub równoważne". To chyba jest punkt zaczepienia od którego należy zacząć edukację i wyjaśnić na czym polega rzeczywiste dopuszczenie produktów równoważnych i dlaczego samo dodanie tych dwóch słów nie czyni SIWZ poprawnym w świetle prawa.

zwiń wątek rafal-b  29 lipca 2009 o godz. 16:34 #
Gravatar

Choć projekt sugestie już przewiduje, będzie uaktualniony o podane wskazówki, bowiem są cenne. Działania edukacyjne kierujemy do takich beneficjentów jak: osoby na stanowisku kierowniczym (decyzyjne), delegujące pracowników do przygotowania przetargu oraz urzędnicy je konstruujący. Jednakże cenna jest wskazówka mówiąca o tym, aby szkolenia dla kadry kierowniczej przygotowane były tak, żeby bardzo wyraźnie przypomnieć tej grupie osób i zaznaczyć, że są odpowiedzialne ze spełnienie wymogów ustawy.

 
zwiń wątek LM  29 lipca 2009 o godz. 23:17 #
Gravatar

http://www.ms.gov.pl/przetargi/09013_wyjasnienia1

Trzymam kciuki za całą akcję. Jednak jak się za to zabrać, jeśli nawet Ministerstwo Sprawiedliwości poprawiając SIWZ, daje takie właśnie wyjaśnienia jakie daje?

 
 
 
 
zwiń wątek cyberain  29 lipca 2009 o godz. 16:17 #
Gravatar

Panowie, ja pracuję w instytucji publicznej. Problemów jest kilka:

1. Kadra kierownicza większości działów, referatów itp. to (przepraszam za określenie) stare zgredy przyspawane do swoich stanowisk. Nie chcą (bo i po co) czegokolwiek zmieniać, starać się, narażać, walczyć.

2. Komórki odpowiedzialne za zamówienia publiczne umierają ze strachu na samo słowo "protest do przetargu" co skutkuje pisaniem takich specyfikacji że po jej napisaniu naprawdę niejednokrotnie jesteśmy ciekawi co nam sprzedadzą.

3. Ustawa o zamówieniach publicznych zakłada że każdy urzędnik to złodziej i patrzy jak tu tylko zarobić z publicznych pieniędzy na ustawieniu przetargu. Skutkiem tego, są takie zapisy ustawy że patrz pkt. 2

Programy które mają urzędy: Lex, oprogramowanie do zarządzania magistratem, Płatnik, przykłady można mnożyć – działają na Windows i na razie nic się w tej kwestii nie zmienia i długo nie zmieni.

Nie lubię dużo pisać, a z tego tematu możnaby wypłodzić całkiem sporą książkę.

Np.: dla wtajemniczonych – skuteczny protest pewnej firmy w sprawie odrzucenia ich programu do zarządzania obiegiem dokumentów w ramach projektu SEKAP. Protest uznany – zadzwońcie do urzędów i popytajcie o poziom zadowolenia użytkowników.

Proszę was, nie wypowiadajcie się na temat przetargów jeśli nie macie z nimi do czynienia.

Pozdrawim serdecznie.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek cyberain  29 lipca 2009 o godz. 16:23 #
Gravatar

Dodam jeszcze – każda próba zmiany tego stanu rzeczy, na przykład opisywana w powyższym artykule zasługuje na duże brawa i szacunek.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek LM  29 lipca 2009 o godz. 16:28 #
Gravatar

Zgadzam się, ale jakie szanse ma ktoś z zewnątrz by zmienić tą sytuację?

Z drugiej strony osoby wewnątrz mogą być posądzane o… próbę obejścia Ustawy o zamówieniach, o próby wpłynięcia na "rzetelnie przeprowadzoną procedurę zamówienia" itp.

 
 
zwiń wątek cyberain  29 lipca 2009 o godz. 16:56 #
Gravatar

Ma szansę, taką jak pisze rafal-b, poprzez edukację, edukację i edukację kadr kierowniczych urzędów (najwyższego kierownictwa przede wszystkim) – nie macie pojęcia jak sprawnie jedna osoba na stosunkowo wysokim stołku – Sekretarz Miasta, Skarbnik, czy wreszcie Prezydent potrafi ztorpedować nawet najbardziej rewolucyjny w urzędzie pomysł z zakresu informatyki – zrobi to skutecznie 2-3 razy i już nikomu nic się nie chce. Poziom zaufania kierownictwa do informatyków urzędowych niekiedy – w skrajnym przypadku jest bardzo niski. Wynika to z tego że np.: cytuję "Jak taki Linux może być dobry jeśli mój wnuk który się zna na komputerach instalował go i nie działa! Co mi pan tu opowiada!"

Chłopina nawet nie wie że 80% serwerów których używa w urzędzie stoi na Linux'ie – po co uświadamiać jak można usłyszeć taki tekst?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek LM  29 lipca 2009 o godz. 23:09 #
Gravatar

Jeśli ta edukacja będzie za darmo, to będzie śmierdziała propagandą ("przecież nie ma nic za darmo, więc to podpucha"). Moim zdaniem szkolenia powinny być płatne z zaznaczeniem, że projekt jest refundowany z funduszy XYZ.

"Cena szkolenia: 570zł, jednak tym razem mogą je Państwo odbyć po kosztach nominalnych 75zł dzięki wsparciu finansowemu XYZ.

Dla uczestników, którzy bardzo dobrze napiszą test kończący szkolenie, całość kursu jest refundowana."

 
 
zwiń wątek cyberain  30 lipca 2009 o godz. 7:32 #
Gravatar

Na takie sprawy możnaby pozyskać środki z unii, tego typu działania mają spore poparcie. Ja nawet nie nazwałbym tego szkoleniem, ale pogadanką uświadamiającą. Przedstawić trzeba by było udane przypadki wdrożeń w naszych urzędach np.: OpenOffice. A zacząłbym od napiętnowania ministerstw które bardzo często publikują na swoich stronach dokumenty typu .xls i .doc spakowane rar'em. Ryba psuje się od głowy.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek LM  30 lipca 2009 o godz. 9:44 #
Gravatar

"Szkolenie" brzmi poważniej ;)

 
 
zwiń wątek Errol Massoud  13 marca 2011 o godz. 22:59 #
Gravatar

This domain seems to recieve a great deal of visitors. How do you promote it? It offers a nice unique twist on things. I guess having something real or substantial to post about is the most important thing.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Stan Haeuser  8 kwietnia 2011 o godz. 22:26 #
Gravatar

I’d come to permit with you one this subject. Which is not something I typically do! I love reading a post that will make people think. Also, thanks for allowing me to speak my mind!

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek HCG Drops  12 kwietnia 2011 o godz. 2:32 #
Gravatar

Thanks for the article. My spouse and i have constantly seen that almost all people are desirous to lose weight simply because they wish to show up slim in addition to looking attractive. On the other hand, they do not generally realize that there are many benefits to losing weight additionally. Doctors insist that obese people come across a variety of disorders that can be directly attributed to their excess weight. Fortunately that people that are overweight plus suffering from diverse diseases can reduce the severity of their own illnesses by means of losing weight. It’s possible to see a constant but notable improvement with health when even a bit of a amount of fat reduction is obtained.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Jeffery Chamnanphony  12 kwietnia 2011 o godz. 3:01 #
Gravatar

Hi! Quick question that’s completely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My website looks weird when viewing from my iphone4. I’m trying to find a theme or plugin that might be able to correct this issue. If you have any suggestions, please share. Cheers!

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Endeavor Fire Departments  12 kwietnia 2011 o godz. 3:08 #
Gravatar

This is definitely a great post. My only issue is I am seeing an issue with your RSS feed . For some reason I am unable to subscribe to it. Is there anybody have an identical RSS issue? If anybody else is having the same issue please let me know Dammrich301@gmail.com.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek car insurance reviews  12 kwietnia 2011 o godz. 3:42 #
Gravatar

While I tend to agree with the post I strongly believe that car insurance has become too complex for the average car insurance policy holder. Just like any serious purchase however you must perform due diligence and research the insurance companies before you buy.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Wasserbett kaufen  12 kwietnia 2011 o godz. 4:53 #
Gravatar

I will be back on a typical foundation for new topics.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Kings Park Post Office  12 kwietnia 2011 o godz. 5:59 #
Gravatar

This is definitely a well written article. My only issue is I am having an issue with your RSS feed . For some reason I am unable to subscribe to it. Is there anybody have an identical RSS issue? If anybody else is having the same issue please contact me Veyna490@gmail.com.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Dub Turbo Beat Maker  12 kwietnia 2011 o godz. 6:10 #
Gravatar

Hello, I think your blog might be having browser compatibility issues. When I look at your blog site in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, superb blog!

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Kaitlyn Ngyun  12 kwietnia 2011 o godz. 6:16 #
Gravatar

The things i have observed in terms of laptop memory is that often there are features such as SDRAM, DDR or anything else, that must fit the features of the mother board. If the computer’s motherboard is kind of current and there are no operating-system issues, replacing the storage space literally usually takes under an hour or so. It’s one of many easiest laptop or computer upgrade processes one can visualize. Thanks for revealing your ideas.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek vakantiehuis beieren  12 kwietnia 2011 o godz. 8:44 #
Gravatar

In this particular debate, I feel compelled to throw in my opinion (for what it’s worth).

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek praca nieruchomości poznań  12 kwietnia 2011 o godz. 10:06 #
Gravatar

Salutation, perhaps this is not on topic but anyhow, I have been browsing about your web site and it looks truly tidy. impassioned about your activity. I’m building a new web log and hard put to make it appear great, and provide really good content. I have discovered a lot on your site and I look forward to more updates and will be coming back.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek buzz  12 kwietnia 2011 o godz. 11:07 #
Gravatar

Howdy! All your posting pebbles that is a legitimate pretty decent fully understand!…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek buzz  12 kwietnia 2011 o godz. 11:07 #
Gravatar

Your house is without question valueble personally. Gives thanks!…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek actualites  12 kwietnia 2011 o godz. 11:08 #
Gravatar

I stumbled onto your primary connection fascinating will I’ve extra a Trackback to it on the subject of my very own blogging site :) ……

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek news  12 kwietnia 2011 o godz. 11:21 #
Gravatar

I discovered , your net on bing coupled with double check a number of early content. Sustain in the good operate. I just now various other increase protein intake Feed for great Windows live messenger Tv news Readership. Interested in forward to reading through supplemental from your business subsequently!…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek news  12 kwietnia 2011 o godz. 11:21 #
Gravatar

Hello! Your personal content gravel that is a real really good fully understand!…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek news  12 kwietnia 2011 o godz. 13:41 #
Gravatar

I located your blog on bing and therefore determine several of the reports. Manage up the superb maintain. I simply further boost your protein Feed to make sure you my very own Yahoo Media Book lover. Seeking forward to checking excess from you subsequently!…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek blog  12 kwietnia 2011 o godz. 13:58 #
Gravatar

This is really another incredibly good see with luck, Really have to allow you may be One in one of the best webmasters We of all time stumbled across.Appreciate you offering this entertaining information.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek news  12 kwietnia 2011 o godz. 13:58 #
Gravatar

I ran across your blog post internet page on the internet and then look at several the initial content articles. Always keep in the great deliver the results. I just now even more up your Feed that will our Yahoo Announcement Website reader. Trying to get toward digesting more by you eventually!…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek colon cleanse reviews  12 kwietnia 2011 o godz. 14:19 #
Gravatar

Congratulations on possessing certainly considered one of probably the most sophisticated blogs Ive arrive across in some time! Its simply wonderful how much you’ll be capable of take into account away from a factor principally simply due to how visually beautiful it is. Youve place collectively an excellent blog site house –nice graphics, movies, layout. That is definitely a should-see web site!

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek e-katalog  12 kwietnia 2011 o godz. 15:04 #
Gravatar

What i do not realize is actually how you’re not actually much more well-liked than you might be now. You are very intelligent. You realize therefore considerably relating to this subject, made me personally consider it from a lot of varied angles. Its like women and men aren’t fascinated unless it is one thing to accomplish with Lady gaga! Your own stuffs nice. Always maintain it up!

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek restaurant insurance  12 kwietnia 2011 o godz. 15:16 #
Gravatar

If you’ve been following the blogging as well as social media scene during the last few years, you already know that there’s one very hot question which keeps showing up: and thats the actual question about remarks on blogging sites. Should blogs have comments? Ought these kind of comments be moderated?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek קידום באינטרנט  12 kwietnia 2011 o godz. 15:37 #
Gravatar

קידום אתרים עושים רק בחברת קידום אתרים מקצועית כמו חברת נט-סטייל . צרו עמנו קשר על מנת לרכוש שרות של קידום אתרים בגוגל בדרך הטובה ביותר.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek colon cleanser  12 kwietnia 2011 o godz. 16:02 #
Gravatar

This one is an inspiration personally to uncover out rather more associated to this subject. I must confess your data prolonged my sentiments in addition to I am going to right now take your feed to stay updated on each coming blog posts you would possibly probably create. You might be worthy of thanks for a job perfectly executed!

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Lasonya Jillson  12 kwietnia 2011 o godz. 16:08 #
Gravatar

Cool

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Wilmington NC Home Builders  12 kwietnia 2011 o godz. 17:46 #
Gravatar

I’d should verify with you here. Which is not something I often do! I get pleasure from studying a publish that will make individuals think. Additionally, thanks for allowing me to remark!

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Wasserbetten  12 kwietnia 2011 o godz. 19:03 #
Gravatar

Good publish, adding it to my personal blog now, thanks.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek colon cleanser  12 kwietnia 2011 o godz. 19:15 #
Gravatar

I’ve lately started a weblog, the knowledge you present on this web site has helped me tremendously. Thank you for all of your time & work.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek HM Clothing  12 kwietnia 2011 o godz. 19:34 #
Gravatar

loved what you are doing with the blog man if you are looking for ill clothes come check out Hm Clothing

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek english to mandarin translations  12 kwietnia 2011 o godz. 19:48 #
Gravatar

I as well as my friends happened to be going through the nice thoughts on your web page and then all of a sudden I got a terrible feeling I never expressed respect to the website owner for those strategies. My people appeared to be consequently excited to read through all of them and have in effect really been having fun with these things. Thanks for simply being really kind as well as for using certain quality information most people are really wanting to be aware of. Our own honest regret for not saying thanks to sooner.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Bonnie U. Hudson  12 kwietnia 2011 o godz. 20:31 #
Gravatar

Thanks

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Alejandra Atterberry  12 kwietnia 2011 o godz. 21:13 #
Gravatar

Having just been browsing forwell written blog posts for the research project I’ve been working on when I happened to come across yours. Thanks for this great material! — Alejandra Atterberry

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek coach outlet  12 kwietnia 2011 o godz. 21:16 #
Gravatar

Do you have a spam issue on this site; I also am a blogger, and I was wanting to know your situation; we have developed some nice procedures and we are looking to swap methods with others, be sure to shoot me an e-mail if interested.coach outlet online

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek colon cleanse  12 kwietnia 2011 o godz. 21:30 #
Gravatar

Hey – nice weblog, simply looking around some blogs, appears a fairly nice platform You Are using. I’m at present utilizing Drupal for a few of my websites however seeking to change considered one of them over to a platform very a lot the same to yours as a trial run. Anything in particular you’ll recommend about it?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek driving instructor training uk  12 kwietnia 2011 o godz. 21:34 #
Gravatar

How do you fancy being your own boss, selecting your individual working hours and meeting new folks every single day? Would you prefer to make good income and have the satisfaction of assisting people learn about some thing new? It is straightforward to determine why countless people today from just about every walk of life wish to be a driving instructor.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek gender predictor quiz  13 kwietnia 2011 o godz. 0:51 #
Gravatar

Cool

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Mann Gesundheit  13 kwietnia 2011 o godz. 1:04 #
Gravatar

Site has been added to my personal RSS feed with regard to later exploring.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek colon cleanser  13 kwietnia 2011 o godz. 1:05 #
Gravatar

hey all, I was just checkin’ out this weblog and I actually admire the basis of the article, and don’t have anything to do, so if anyone want to to have an engrossing convo about it, please contact me on AIM, my name is heather smith

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Christening gifts  13 kwietnia 2011 o godz. 1:24 #
Gravatar

Great thanks

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Maurice Haffling  13 kwietnia 2011 o godz. 2:04 #
Gravatar

Great article. When I was just starting out, I searched all over the web for about a year for methods on how to build muscles. I spent a lot of money buying courses, taking supplements, buying books off Amazon and watching videos on Youtube. I got a some value for all of them but I figured it would be nice if I could turn back time and get all that value under one place. I thought about writing a blog but just don’t have time to do it. I might still do it someday but for now, the best source of muscle building info is like this one here http://www.gainmusclebuildmuscle.com

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek colon cleanse reviews  13 kwietnia 2011 o godz. 3:42 #
Gravatar

I do know this isn’t precisely on subject, but i’ve a site utilizing the same program as well and i get troubles with my feedback displaying. is there a setting i’m missing? it’s potential you might assist me out? thanx.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Kathy Roberson  13 kwietnia 2011 o godz. 5:02 #
Gravatar

There is obviously a ton to know about this. I think you made some interesting points in this post.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Harmony Morici  13 kwietnia 2011 o godz. 5:48 #
Gravatar

I’ve just lately started a blog, the knowledge you provide on this web site has helped me tremendously. Thanks for all of your time & work.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Scope  13 kwietnia 2011 o godz. 6:09 #
Gravatar

Greetings! Very helpful advice on this article! It is the little changes that make the biggest changes. Thanks a lot for sharing!

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek .IN domains  13 kwietnia 2011 o godz. 9:40 #
Gravatar

OrderYourname.com domains delivers web hosting, transfer domains, domain name lookup, domnain namess, and permits you to buy domains.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Wynajem Autobusów Gdynia  13 kwietnia 2011 o godz. 10:29 #
Gravatar

I was beginning to suppose i might probably end up being the sole person which thought about this, at the least at this point i acknowledge i’m not loonie i am going to make it a point to see a number of different blogposts when i get a bit of caffeine in me, cheers

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek buzz  13 kwietnia 2011 o godz. 13:20 #
Gravatar

Greetings! Your information stones as well as being a legitimate very creative grasp!…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek colon cleanse  13 kwietnia 2011 o godz. 14:03 #
Gravatar

I wished to thank you for this nice read!! I positively enjoying each little bit of it I’ve you bookmarked to check out new stuff you post

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Angelia Wallet  13 kwietnia 2011 o godz. 14:47 #
Gravatar

Thanks for every one of your hard work on this blog. My mother loves conducting investigation and it is easy to see why. Most people hear all regarding the compelling form you create functional thoughts via this web blog and improve response from some other people on that content plus our favorite simple princess has always been studying so much. Have fun with the rest of the year. You have been performing a really great job.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 

Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="http://osnews.pl">OSnews: niusy IT</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <strike>tekst przekreślony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska.

Twoja sugestia