Kategorie:
18

OLPC woli tablet od laptopa

Organizacja non-profit One Laptop Per Child ogłosiła niedawno, iż, wbrew początkowym założeniom, koncentrować się będzie na dostarczeniu młodzieży nie laptopów, a tabletów, w kwocie poniżej stu dolarów.

Podczas gdy VIA stara się o redukcję kosztów, by móc produkować urządzenia o cenie rynkowej pomiędzy 100 a 150 dolarów, firmie Marvell uda się to zrobić za 99,99 dolara, by dostarczyć dzieciakom z mniej zamożnych rodzin urzędzenie pomocne w codziennej edukacji. 

Tablety produkuje się łatwiej niż komputery, mają mniej ruchomych części, składają się od strony zewnętrznej prawie tylko z obudowy i ekranu, dzięki czemu łatwo jest zacząć pracę z takim urządzeniem. Z racji wykorzystania dotykowego ekranu i klawiatury wirtualnej, nie ma potrzeby produkcji różnych części dla danego regionu – istnieją różnice w budowie klawiatur dla poszczególnych krajów, które znacznie łatwiej rozwiązać programowo.

Nicholas Negroponte, założyciel OLPC, chciałby, aby tablety korzystały z Androida. Początkowo zastanawiano się nad wykorzystaniem Windowsa, jednak wykorzystuje on zbyt wiele zasobów, a na dodatek jest płatny.

Tablet OLPC zostanie zaprezentowany najprawdopodobniej na CES w styczniu 2011 roku.

Więcej informacji: http://phandroid.com/2010/05/27/one-lapt...offerings/

«
»

Znalazłeś literówkę? Zgłoś ją używając formularza!


Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Niusy na podobny temat:

Komentarze (RSS)

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

43 komentarzy

zwiń wątek oO  29 maja 2010 o godz. 20:28 #
Gravatar

"Nicholas Negroponte, założyciel OLPC, chciałby, aby tablety korzystały z Androida."

ROTFL. Więc nie ma to być narzędzie do nauki tylko fajny gadżet? Gratuluję.

"Początkowo zastanawiano się nad wykorzystaniem Windowsa, jednak wykorzystuje on zbyt wiele zasobów, a na dodatek jest płatny."

ROTFL x2. Widzę, że chcą zaoszczędzić kilka groszy na sprzęcie tylko po to, by potem uzależnić te dzieci od drogiego oprogramowania kiepskiej jakości. Gratuluję ponownie.

OLPC nie żyje

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek trasz  29 maja 2010 o godz. 21:44 #
Gravatar

@oO: Taniego oprogramowania wysokiej jakosci, ktore byloby sensownym systemem na tablety, nie ma w ogole. OLPC preferuje to, co jest.

Ale zgodze sie, OLPC to porazka, wynikajaca z idiotycznych zalozen. Od samego poczatku projektu.

zwiń wątek przemo_li  29 maja 2010 o godz. 23:38 #
Gravatar

Co jest złego w Androidzie na tablecie???

Co by nie mówić o OLPC jednak dostarcza tanie komputery dla biednych dzieci. Pokazało też że taka nisza może istnieć i jest zapotrzebowanie na takie komputery.

zwiń wątek marcinsud  30 maja 2010 o godz. 17:19 #
Gravatar

no bo wiesz android na tablecie to porażka, ale iphone os to już nie :P

 
 
 
zwiń wątek Tor  29 maja 2010 o godz. 21:54 #
Gravatar

Dlaczego gadżet? To tylko kwestia stworzenia odpowiedniego oprogramowania… I dlaczego ma być drogie? Androida można wrzucić bez kosztów licencyjnych – i nie trzeba przy tym korzystać z android market, więc o co Ci chodzi? Przecież nie wrzucą tam gołego androida – podobnie jak na wcześniejsze OLPC nie wrzucali gołej Fedory ściągniętej z torrenta. :X

zwiń wątek przemo_li  29 maja 2010 o godz. 23:39 #
Gravatar

oO mówił pewnie o drogiej Windozie, dziwiąc się, że ktoś zrobił porównaniem przed wyborem OS'a.

zwiń wątek Tor  31 maja 2010 o godz. 0:34 #
Gravatar

Racja, chyba czasami wyłącza mi się opcja czytania ze zrozumieniem. ;)

 
zwiń wątek oO  31 maja 2010 o godz. 12:48 #
Gravatar

Nie, mówiłem o ubogości i zamkniętości Androida, który nadaje się na telefon czy może nawet tablet do przeglądania internetu i czytania poczty, ale nic poza tym. Niczego się na Androidzie nie nauczysz. Już więcej z, tfu, windowsa wyniesiesz.

A o samym windowsie mówiłem osobno. Skoro to ma być tani laptop dla ubogich, to nie można tych ludzi uzależniać od oprogramowania firmy, która na uzależnieniu technologicznym opiera swój biznes.

 
zwiń wątek marcinsud  31 maja 2010 o godz. 15:59 #
Gravatar

@oO a co takiego jest w androidzie co by uniemożliwiało naukę czyli czytanie książek elektronicznych tudzież korzystanie z jakiejś encyklopedii multimedialnej.

 
 
 
 
zwiń wątek marcinsud  29 maja 2010 o godz. 20:34 #
Gravatar

o Pawlak sie ucieszy, chociaż nie on chciał ipady…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek b.YISK  29 maja 2010 o godz. 20:55 #
Gravatar

A kto chciał iPady?

 
zwiń wątek trasz  29 maja 2010 o godz. 21:46 #
Gravatar

@marcinsud: iPady sa co prawda lepiej skonstruowane, maja lepsze oprogramowanie i wieksze mozliwosci, ale sa "nieco" za drogie jak na Projekt Najtanszego Komputera Dla Trzeciego Swiata.

zwiń wątek marcinsud  30 maja 2010 o godz. 14:21 #
Gravatar

Ipad lepszy od czego? Z treści newsa wynika że tabletu olpc jeszcze nie ma.

zwiń wątek trasz  30 maja 2010 o godz. 15:58 #
Gravatar

@marcinsud: Ale tabletow jako takich – zwykle opartych na jakims Windows – pare bylo. Wszystkie jednakowo nieudolne, bo z interfejsem nie przystosowanym do obslugi palcem.

 
zwiń wątek maciek  30 maja 2010 o godz. 23:41 #
Gravatar

Ipady możliwości mają absolutnie niespełniające jakichkolwiek wymagań – zaczynając od tego że są totalnie zamkniętą platformą, a skończywszy na tym, że mają bliską zeru moc obliczeniową i pojemność pamięci.

 
zwiń wątek el.pescado  31 maja 2010 o godz. 9:26 #
Gravatar

mają bliską zeru moc obliczeniową

Ta, bo Geode z OLPC XO-1 to było wzięte z superkomputera. Nie wiem o co chodzi z tą mocą obliczeniowej – po pierwsze nikt nie będzie na iPadzie liczył liczby pi, po drugie bardziej liczy się zużycie energii, po trzecie wreszcie moc obliczeniowa iPadów jest wystarczająca – pragnę przypomnieć, że nie tak dawno procesory o tej mocy były w desktopach.

 
zwiń wątek trasz  31 maja 2010 o godz. 10:05 #
Gravatar

@maciek: Zamknieta platforma, to jest Playstation. Taka "zamknietosc", jak w iPadach, nikomu poza garstka nerdow nie przeszkadza – z punktu widzenia uzytkownika jedyne, co widac, to znacznie wieksza niz u konkurencji ilosc dostepnych aplikacji. Moc obliczeniowa w tego typu urzadzeniu rowniez jest kluczowa wazne jest, jak sprzet dziala i na ile jest responsywny – porownanie iPhone'a z telefonami na Androidzie (zwykle z duzo mocniejszymi procesorami) pokazuje jasno, ze wiecej zalezy od oprogramowania niz od sprzetu.

 
zwiń wątek maciek  31 maja 2010 o godz. 19:28 #
Gravatar

Na iPadzie możesz zainstalować dowolną aplikację jaką tylko sobie napiszesz bez pytania producenta o zgodę? Nie. Znaczy to zamknięta platforma.

 
zwiń wątek el.pescado  31 maja 2010 o godz. 21:28 #
Gravatar

Na iPadzie możesz zainstalować dowolną aplikację jaką tylko sobie napiszesz bez pytania producenta o zgodę?

Możesz (pogrubienie moje).

 
zwiń wątek Reddie  31 maja 2010 o godz. 22:15 #
Gravatar

Taka “zamknietosc”, jak w iPadach, nikomu poza garstka nerdow nie przeszkadza

Taka "monopartyjność", jak w Chinach, nikomu poza garstką demokratów nie przeszkadza.

 
zwiń wątek el.pescado  1 czerwca 2010 o godz. 10:57 #
Gravatar

Lepszy efekt osiągnęłoby porównanie do III Rzeszy. Po co się tak ograniczać?

(Nawiązując do "prawa" Godwina, przegrałem?)

 
zwiń wątek trasz  1 czerwca 2010 o godz. 11:47 #
Gravatar

@Reddie: Ktorego slowa w zwrocie "wieksza niz na 'otwartych platformach' ilosc dostepnych aplikacji" nie rozumiesz?

 
zwiń wątek qluk  1 czerwca 2010 o godz. 14:56 #
Gravatar

Od kiedy to ilosc decyduje o jakosci? Na cholere komu 100 klonow tej samej aplikacji tyle ze z innymi ikonkami. Nalezy wziac pod uwage raczej ilosc sensownych i dobrze zrobionych programow.

 
zwiń wątek trasz  1 czerwca 2010 o godz. 15:28 #
Gravatar

@qluk: W tym przypadku przewaga jest jeszcze bardziej na korzysc iPhone'a, z tego prostego powodu, ze autorzy aplikacji maja lepsza motywacje – w przypadu Androida sprzedaz czegokolwiek jest problematyczna, bo w wiekszej czesci swiata Android Market jej nie umozliwia, natomiast latwe jest piracenie softu.

 
zwiń wątek Reddie  1 czerwca 2010 o godz. 17:54 #
Gravatar

@trasz: a ty w "wyższy niż w innych krajach wzrost gospodarczy"? ;-)

 
 
 
zwiń wątek Tor  29 maja 2010 o godz. 21:54 #
Gravatar

Jesteś w stanie wskazać źródło, w którym jest mowa o Pawlaku, który chce iPady?

zwiń wątek sir_herrbatka  29 maja 2010 o godz. 22:16 #
Gravatar

http://www.tvn24.pl/12690,1658092,0,1,pawlak-uczn

Google potęgą jest i basta!

zwiń wątek Tomasz Woźniak  30 maja 2010 o godz. 0:32 #
Gravatar

Każdy uczeń i student powinien mieć tablet zamiast teczki, oczywiście najlepiej z otwartym oprogramowaniem – stwierdził w rozmowie z "Rzeczpospolitą". Nawet kosztem podręczników.

Umknęło pismakowi- z otwartym oprogramowaniem.

O operacji Tusk/Komorowski ponad wszystko każdy cios jest dozwolony, chociaż ja wole teorię bałaganu: tablet->iPad, więc skoro Pawlak mówi o tablecie to musi być iPAd, bo przecież o innych się nie pisze.

 
zwiń wątek sir_herrbatka  30 maja 2010 o godz. 11:37 #
Gravatar

Tak faktycznie. Prawdę powiedziawszy to się w to nie zagłębiałem ;-)

 
zwiń wątek Tor  30 maja 2010 o godz. 17:17 #
Gravatar

Sam widzisz, że samo wklepanie w google bez zagłębiania się to za mało. :) A teraz pełno ludzi powtarza te bzdety…

 
 
zwiń wątek ski  29 maja 2010 o godz. 22:31 #
zwiń wątek Tor  30 maja 2010 o godz. 17:22 #
Gravatar

J/w – zacytowano tylko część wypowiedzi… Na niektóre źródła nie warto się powoływać. :)

 
zwiń wątek iron_irony  31 maja 2010 o godz. 13:08 #
Gravatar

TVN-owi już kilka razy umknęła część wypowiedzi. Jak np. w rozmowie z Kevinem Mitnickiem tekst, że Windows są mało bezpieczne. (W kreatywny sposób to przetłumaczyli – nie pamiętam dokładnie, ale coś w stylu "współczesne systemy operacyjne są mało bezpieczne" )

 
 
 
 
zwiń wątek Zombiak  31 maja 2010 o godz. 3:29 #
Gravatar

OLPC koncentruje się bardziej na gadaniu niż na faktycznej realizacji zapowiedzi. Coś takiego jest już dostępne komercyjnie za $105 i właściwie jest chińską podróbką ipada wyposażoną w system android. Więcej w tym linku http://kotaku.com/5549865/china-rips-off-the-ipad… Jak dla mnie wygląda do rzeczy, sam bym może kupił chociaż z tego co wiem nieźle zamula ;]

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek kocio  31 maja 2010 o godz. 7:55 #
Gravatar

Ocena skuteczności OLPC i konsekwencji Negroponte są dla mnie wyjątkowo trudne i niejednoznaczne, obok świetnych rzeczy pojawiały się nagle przykre niespodzianki.

Negroponte raz obiecywał model 2.0, a potem nagle przestał mówić, raz miało kosztować 100 USD, potem wyszło znacznie więcej, były konflikty wewnątrz organizacji i z zespołu się wykruszali ludzie. Po stronie zalet za to np. mamy opracowanie nowego typu ekranu dwustanowego rozwijanego obecnie przez firmę Pixel Qi czy promocję samej idei edukacyjnego laptopa (w końcu fundacja ma na celu promocję idei, a nie produkcję samą w sobie).

Zważywszy, że jest to fundacja, a nie wielki gracz IT, wcale bym nie oceniał efektów ich pracy tak słabo.

 
zwiń wątek LucaS  31 maja 2010 o godz. 10:27 #
Gravatar

Tia. Sam bym za 100$ (no dobra 105 czy 115 bez różnicy) z chęcią kupił. Problem polega na tym że jak to do nas sprowadzą, doliczą VAT, akcyzy i inne badziewia to wyjdzie z 500$ :(

zwiń wątek marcinsud  31 maja 2010 o godz. 16:04 #
Gravatar

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.39459 masz vatu ci nie doliczą i wysyłają za darmo co prawda warto już ubezpieczyć paczkę i cena trochę większa niż 100$, za sprzęt nie najszybszy i pewnie nie najlepiej zrobiony, ale czego chcieć za taką cenę od chińczyków.

 
 
 
zwiń wątek grochu  31 maja 2010 o godz. 9:42 #
Gravatar

A czy chińskie dzieci uczestniczące w produkcji tych urządzeń będą miały zniżkę?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Tomasz Woźniak  31 maja 2010 o godz. 15:51 #
Gravatar

@grochu: czasami po komentarzach odnoszę wrażenie, że ludzie myślą iż tylko dzieci w takich fabrykach pracują.

zwiń wątek grochu  1 czerwca 2010 o godz. 15:48 #
Gravatar

Po pierwsze: dzieci pracuja w chinskich fabrykach i jest to wiadoma sprawa. Jesli nawet nie w tych, ktore bezposrednio produkuja nasze gadgety to gdzies w lancuchu produkcyjnym sie znajduja. Dlatego napisalem UCZESTNICZACE W PRODUKCJI.

Po drugie: nigdzie nie ma slowa "tylko".

Po trzecie: czytajac Twoj komentaz nietrudno wywnioskowac, iz zgadzasz sie z tym, ze one tam jednaqk pracuja. Tyle, ze oprocz dzieci sa tam jeszcze dorosli.

Po czwarte: nie wiem czy produkcja bedzie sie odbywala w Chinach ani czy beda pracowaly dzieci. Podejrzewam, ze tak to wlasnie sie odbedzie – jak zwykle.

Po piate i najwazniejsze: chcialem sklonic do zadumy.

 
 
 
zwiń wątek mini  31 maja 2010 o godz. 20:38 #
Gravatar

W miedzyczasie Lenovo skasowalo iPad-killera na Windows 7 (U1 Hybrid). Teraz pracuje nad postawieniem Androida na tym cacku.

Jak widac "badziew" Apple nie moze doczekac sie konkurencji…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Sławek  31 maja 2010 o godz. 20:45 #
Gravatar

Przecież istniał niezależny od tej organizacji/fundacji projekt zbudowania OpenSourcowego tabletu. Z tego, co kojarzę, to był w przystępnej cenie.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek microphone  18 marca 2011 o godz. 11:13 #
Gravatar

I’m impressed, I need to say. Really hardly ever before do I encounter a website that is the two educative and entertaining, and let me let you know, you’ve hit the nail about the head. Your thought is excellent; the situation is a thing that not enough people are chatting intelligently about. I am incredibly blissful that I stumbled all through this in my look for an individual point referring to this

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 

Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="http://osnews.pl">OSnews: niusy IT</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <strike>tekst przekreślony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska.

Twoja sugestia