Kategorie:
53

Nowości w otwartych sterownikach kart graficznych

Miesiąc temu pisałem o stanie sterownika radeonhd. Od tamtego czasu nastąpiło wiele zmian wartych odnotowania i podsumowania, tym razem dotyczących również innych sterowników.

Zgodnie z planem, w głównej gałęzi radeonhd pojawiÅ‚ siÄ™ kod rozwijany do tej pory w gałęzi „CS” oraz Å‚atki Christiana pozwalajÄ…ce na przesyÅ‚anie dźwiÄ™ku kablem HDMI (przetestowane na chipsetach RV620, RV630, RV635, RV770, RS780 oraz M86). Tym samym radeonhd staÅ‚ siÄ™ pierwszym otwartym sterownikiem potrafiÄ…cym przesyÅ‚ać dźwiÄ™k razem z obrazem. Warto wspomnieć, że w przypadku chipsetu RV635 (karta z dwoma wyjÅ›ciami DVI) radeonhd potrafi wypuÅ›cić dźwiÄ™k dowolnym wyjÅ›ciem, podczas gdy zamkniÄ™ty fglrx nie radzi sobie z żadnym.

Na szczęście pomysł dot. HDMI szybko podchwycili programiści sterownika xf86-video-intel i przygotowali poprawki dla swojego sterownika oraz dla ALSA, które umożliwiają przesyłanie dźwięku również dla kart graficznych Intela. Zmiany dotyczą chipsetów G35 oraz G45 (czyli kart X3500 oraz X4500) i zostały przetestowane na notebooku HP 2230s oraz dwóch płytach głównych: Intela i ASUS-a.

Kolejne nowości w sterowniku Intela to GEM (menadżer pamięci), który pozwoli m. in. zwiększyć wydajność oraz KMS (kernel mode setting), czyli ustawianie trybu pracy karty graficznej przez jądro. Obie nowości wymagają sterownika w wersji 2.5.0 oraz następnego jądra 2.6.29, chociaż część kodu GEM została wprowadzona już w wersji 2.6.28. Co ważne, ze stworzonego GEM mogą cieszyć się również użytkownicy kart Radeon, których sterowniki powinny w przyszłości także korzystać z nowego menadżera pamięci.

Istotne efekty przyniosła współpraca zespołu odpowiedzialnego za radeonhd z pracownikiem ATI Cooper Yuan. Udało się im wspólnie poprawić AtomBIOS tak, aby dodać obsługę chipsetów RV710 i RV730, co ucieszy posiadaczy najnowszych kart.

Ostatnią i chyba najciekawszą nowiną jest postęp prac nad akceleracją w Radeonach opartych na chipsetach R6xx i RV770. Jest to niewątpliwie mocno oczekiwana przez wielu informacja, bo prace dot. akceleracji trwały już od wielu miesięcy. Sprawa jest tym poważniejsza, że chipsety R6xx i R7xx nie posiadają układu odpowiedzialnego za akcelerację 2D, a więc bez obsługi 3D nawet wyświetlanie standardowego środowiska nie jest zbyt wydajne. Na chwilę obecną programiści nie znają jeszcze znaczenia kilku rejestrów kart oraz nie posiadają działającego kodu dla RV710 i RV730. Matthias podzielił się również uwagami do programowania wspomnianych chipsetów. Dowiedzieliśmy się, że głównym kłopotem była ich ogromna wrażliwość: pomylenie wartości choćby jednego bitu uniemożliwiało normalną pracę karty. Michael Larabel spekuluje, że opublikowania kodu możemy spodziewać się jeszcze w grudniu 2008.

Gdy wreszcie uda się dokończyć podstawową akceleracja 3D, programiści planują skupić się na EXA oraz Xv. Na szczęście ich zaimplementowanie powinno być już stosunkowo proste przy stabilnym i działającym 3D. Następnie uwaga ma zostać skupiona na zarządzaniu energią, tak aby karty nie pracowały na maksymalnej częstotliwości (i w rezultacie grzały się) w przypadku braku obciążenia.

Źródło własne

«
»

Znalazłeś literówkę? Zgłoś ją używając formularza!


Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Niusy na podobny temat:

Komentarze (RSS)

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

55 komentarzy

zwiÅ„ wÄ…tek kocio  12 listopada 2008 o godz. 8:49 #
Gravatar

Świetny, bardzo treściwy zestaw wiadomości!

Polecam tylko podawanie choćby jednego, najbardziej interesujÄ…cego linka na koÅ„cu — lepszy wybrany niż żaden. JeÅ›li to możliwe (tzn. o ile to sÄ… wiadomoÅ›ci gdzieÅ› dostÄ™pne pod URL) to pozostaÅ‚e dobrze gdyby byÅ‚y gdzieÅ› w treÅ›ci.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiÅ„ wÄ…tek Zajec  12 listopada 2008 o godz. 10:43 #
Gravatar

Dzięki za miłe słowa i komentarz :) Dodałem w treści linki do większości nowinek. Jeśli ktoś chce potwierdzenia, że GEM jest już w jądrze 2.6.28 polecam ChangeLog-2.6.28-rc1 :) Natomiast działanie audio przez oba DVI w RV635 sprawdziłem samodzielnie :)

 
zwiÅ„ wÄ…tek Rysh  12 listopada 2008 o godz. 12:39 #
Gravatar

Popieram. Bardzo ladnie opisane.

 
 
zwiÅ„ wÄ…tek WoW  12 listopada 2008 o godz. 9:41 #
Gravatar

"Gdy wreszcie uda się dokończyć podstawowa akceleracja 3D, programiści planują skupić się na EXA oraz Xv. Na szczęście ich zaimplementowanie powinno być już stosunkowo proste przy stabilnym i działającym 3D. Następnie uwaga ma zostać skupiona na zarządzaniu energią, tak aby karty nie pracowały na maksymalnej częstotliwości (i w rezultacie grzały się) w przypadku braku obciążenia."

Czyli w tym tempie za dziesięć lat może coÅ› z tego bÄ™dzie. PodsumujÄ™ to jednym – WoW :)

(może jeszcze dodam LOL)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiÅ„ wÄ…tek Zajec  12 listopada 2008 o godz. 11:05 #
Gravatar

Zależy co u Ciebie kryje siÄ™ pod "coÅ›". Za kilka miesiÄ™cy powinniÅ›my mieć EXA, Xv i 3D, czy bÄ™dzie wiÄ™c brakować czegoÅ› do wygodnej pracy? NajwiÄ™kszÄ… wadÄ… w tej sytuacji wydaje siÄ™ być nieco za duży pobór prÄ…du.

zwiÅ„ wÄ…tek mike  12 listopada 2008 o godz. 12:17 #
Gravatar

To przecież bardzo duża wada.

zwiÅ„ wÄ…tek inny  12 listopada 2008 o godz. 13:34 #
Gravatar

@mike NajwiÄ™kszÄ… wadÄ… w tej sytuacji wydaje siÄ™ być nieco za duży pobór prÄ…du.

 
zwiÅ„ wÄ…tek anon  12 listopada 2008 o godz. 16:42 #
Gravatar

Niektórzy przesadzajÄ… pewnie że R770LE czy R770 żrÄ… coÅ› koÅ‚o 110W (obciÄ™ta wersja trochÄ™ mniej), ale zawsze można sprawić se Radka 4450 który ma TDP na poziomie 25W (mogÄ™ siÄ™ myÅ›lić), lub 4670 (okoÅ‚o 70W). Ja obecnie jadÄ™ na 780G + SP czyli wolniejszy Radek 2400 + 128 MB dedykowanej i to do pulpitu i filmów starcza – pzdr.

 
 
zwiÅ„ wÄ…tek bies  12 listopada 2008 o godz. 19:58 #
Gravatar

Zajec: JesteÅ› pesymistÄ…, Phoronix spekuluje o tym, że odpowiednie sterowniki zostanÄ… wydane jeszcze w tym roku. BiorÄ…c pod uwagÄ™ ile zajęło Aleksowi zrobienie Textured Video dla R5xx to wcale nie musi być takie optymistyczne zaÅ‚ożenie. Opóźnienie w tej chwili chyba najbardziej opiera siÄ™ o audyt prawny.

zwiÅ„ wÄ…tek Zajec  12 listopada 2008 o godz. 20:54 #
Gravatar

UżyÅ‚em sÅ‚owa "spekuluje", bo wydaje mi siÄ™, że to jego luźne przewidywanie. Z tego co wiem developerzy nie ogÅ‚aszali żadnych konkretnych terminów. OsobiÅ›cie myÅ›lÄ™, że podany termin jest caÅ‚kiem realistyczny :)

 
zwiÅ„ wÄ…tek bies  12 listopada 2008 o godz. 23:20 #
Gravatar

Ech, Å›lepy jestem — zupeÅ‚nie przeoczyÅ‚em ten kawaÅ‚ek o ML. ;)

 
zwiÅ„ wÄ…tek bies  12 listopada 2008 o godz. 23:21 #
Gravatar

Inna sprawa, że spekulacje ML odnośnie AMD zwykle się sprawdzają. ;)

 
 
zwiÅ„ wÄ…tek trasz  13 listopada 2008 o godz. 9:52 #
Gravatar

@Zajec: Popatrz na wielkosc binarek driverow ATI czy nVidii. Potem przelicz to sobie – orientacyjnie – na ilosc kodu, za wzor (linie kodu vs. binarka) przyjmujac na przyklad kernel. Pomysl, ile osobolat potrzeba, aby to napisac.

zwiÅ„ wÄ…tek cactus  13 listopada 2008 o godz. 11:19 #
Gravatar

@trash: Pocieszajacy jest fakt ze mozna probowac sobie wyobrazic ile rzeczy niepotrzebnych w nich sie znajduje …

 
zwiÅ„ wÄ…tek Zajec  13 listopada 2008 o godz. 11:49 #
Gravatar

Dokładnie. Z tego co wiem zamknięte sterowniki nie używają choćby Mesa. Muszą wiele rzeczy implementować od zera. Na dodatek nie wiemy ile śmieci w tych binarkach leży, jak już zauważył @cactus.

 
zwiÅ„ wÄ…tek trasz  13 listopada 2008 o godz. 11:57 #
Gravatar

@cactus: Prawdopodobnie niewiele. U producentow nacisk na to, zeby osiagnac maksymalna wydajnosc – czyli optymalizacja itd – jest spory.

@Zajec: Maja dobry powod, aby nie uzywac.

 
zwiÅ„ wÄ…tek WoW  13 listopada 2008 o godz. 12:01 #
Gravatar

@Zajec

"Z tego co wiem zamknięte sterowniki nie używają choćby Mesa"

I chwała im za to.

 
zwiÅ„ wÄ…tek dPeS  13 listopada 2008 o godz. 14:40 #
Gravatar

@trasz ,,Prawdopodobnie niewiele. U producentow nacisk na to, zeby osiagnac maksymalna wydajnosc – czyli optymalizacja itd – jest spory.''

najwieksza glupota jaka ostatnio slyszalem… jesli projekt nie jest w 100% pokryty testami zasada jest prosta – dziala -> nie wywalać!

 
zwiÅ„ wÄ…tek Zajec  13 listopada 2008 o godz. 14:50 #
Gravatar

UÅ›wiadomcie mnie proszÄ™, co jest nie tak z Mesa. Pytam poważnie, bo osobiÅ›cie jestem zadowolony z jej użycia w sterowniku Radeon i Intel. Może jakiÅ› artykuÅ‚ dla jakilinux.org na temat stanu i kÅ‚opotów Mesa?

 
zwiÅ„ wÄ…tek trasz  13 listopada 2008 o godz. 14:58 #
Gravatar

@Zajec: Odpowiem metaforycznie: "Uswiadomcie mnie prosze, co jest nie tak z silnikami chlodzonymi powietrzem. Pytam powaznie, bo osobiscie jestem zadowolony z uzycia takiego rozwiazania w moim 126p".

Wiekszosc ludzi woli rozwiazania troche… bardziej akcelerowane. ;-)

 
zwiÅ„ wÄ…tek jellonek  13 listopada 2008 o godz. 14:59 #
Gravatar

WoW: bo?

trasz: zdradzisz go?

 
zwiÅ„ wÄ…tek Rsh  13 listopada 2008 o godz. 15:13 #
Gravatar

Hmm, a czy fakt, że mój Intel GMA 950 pod Linuksem dziaÅ‚a gorzej niż tragicznie w kwestiach 3d to jest to wina Mesy? UT2004 szybciej dziaÅ‚a w trybie software niż najniższych ustawieniach hardware. Drugi laptop z kartÄ… NVidii nie ma takich problemów. Ogólnie to chÄ™tnie bym wiÄ™cej poczytaÅ‚ na te tematy …

PS. Wiadomo może co tam nowego słychać z Gallium3d?

 
zwiÅ„ wÄ…tek bies  13 listopada 2008 o godz. 18:12 #
Gravatar

Nic nowego. Na froncie Radeonów i Inteli najpierw bÄ™dzie GEM/TTM i KMS. Być może Nouveau pokaże jakÄ…Å› wariacjÄ™ nt. Gallium3D (Marcheu ostatnio siÄ™ odgrażaÅ‚ na IRC-u że bawi siÄ™ LLVM).

 
zwiÅ„ wÄ…tek trasz na wyjezdzie  13 listopada 2008 o godz. 19:56 #
Gravatar

@Rsh: Nie tyle samej Mesy, ile calosci sterownikow. Mesa, zarzadzanie pamiecia (GEM/TTM), "driver wlasciwy" i cala masa innych rzeczy to to, co w innych systemach – oraz w Linuksie, jesli uzywamy driverow nVidii – zbiorczo nazywa sie driverem do karty graficznej. I to wlasnie, jako calosc, w przypadku otwartych driverow nie dziala albo dziala slabo.

 
 
 
zwiÅ„ wÄ…tek aix  12 listopada 2008 o godz. 14:21 #
Gravatar

a czy wiesz kiedy Ati udostępniło dostęp do specyfikacji czyli od kiedy tworzony jest ten sterownik. Wcale nie jest to dziesięć lat.

 
zwiÅ„ wÄ…tek el.pescado  12 listopada 2008 o godz. 22:20 #
Gravatar

Czyli w tym tempie za dziesięć lat może coÅ› z tego bÄ™dzie. PodsumujÄ™ to jednym – WoW

Oczywiście, jakby naraz implementowali 3D, EXA, Xv, zarządzanie energią i jeszcze pięć innych rzeczy, to by się uwinęli do jutra wieczora;)

 
 
zwiÅ„ wÄ…tek Tomasz Woźniak  12 listopada 2008 o godz. 10:21 #
Gravatar

Bardzo fajny artykuł.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiÅ„ wÄ…tek mariusz  12 listopada 2008 o godz. 10:25 #
Gravatar

Sprawdzałem sterownik otwarty ATI w Ubuntu 8.10 64-bity. Muszę przyznać, że działa on zdecydowanie lepiej, niż ten zamknięty. Wszystko trochę się tnie, ale i tak jest lepiej niż z zamkniętym i nie ma błędu przy przesuwaniu okien pomiędzy ścianami kostki.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiÅ„ wÄ…tek xeros  12 listopada 2008 o godz. 11:32 #
Gravatar

Pomimo wiÄ™kszej szybkoÅ›ci sterownika zamkniÄ™tego w grach to wÅ‚aÅ›nie otwarty (xserver-xorg-video-radeon) sprawuje siÄ™ lepiej, szybciej i stabilniej w 2D i efektach pulpitu KDE 4.x. Do tego nie ma tych drÄ™czÄ…cych problemów z XV oraz wykorzystaniem SHM. I do Nexuiza też jest wystarczajÄ…cy.

zwiÅ„ wÄ…tek Jabbas  12 listopada 2008 o godz. 11:46 #
Gravatar

Zależy dla kogo :P Bo u mnie na RV770 i RS780M to tnie się nawet glxgears :P Bo nie ma akceleracji 3d. A po drugie tutaj mowa o radeonhd, a nie radeon.

zwiÅ„ wÄ…tek xeros  12 listopada 2008 o godz. 12:04 #
Gravatar

No tak, ja opisujÄ™ z punktu widzenia posiadacza Radeona 9600. RadeonHD na mojej karcie nawet nie ruszÄ™.

 
 
 
 
zwiÅ„ wÄ…tek jellonek  12 listopada 2008 o godz. 11:28 #
Gravatar

brawo za bardzo dobre skompilowanie tych informacji.

tak mnie to zaciekawilo, ze po dluzszym czasie odswiezylem zrodla i kernela i drivera intela, ktorych wspolprace mam nadzieje dzisiaj jeszcze przetestuje ;)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiÅ„ wÄ…tek jellonek  13 listopada 2008 o godz. 9:03 #
Gravatar

niestety gitowy driver intela "sypie sie" (probuje zwolnic juz raz zwolniona pamiec, wywalajac iksy :/ ), a przy okazji trafilem niechcacy na upgrade serwera iksow pod deb experimental – w niemily sposob usuwajaca domyslna obsluge klawiatury/myszy :/

zwiÅ„ wÄ…tek bies  13 listopada 2008 o godz. 11:52 #
Gravatar

Nie, zmieniÅ‚a siÄ™ tylko jedna opcja: man xorg.conf, /AllowEmptyInput. Oprócz tego przydaje siÄ™ DontZap.

 
 
 
zwiÅ„ wÄ…tek BoBsoN  12 listopada 2008 o godz. 11:53 #
Gravatar

Super. Szkoda tylko, że wszystko musi być okupione syzyfowÄ… pracÄ… w postaci zgadywania znaczenia bitów sterujÄ…cych i rejestrów. Dużo marnotrawionej energii, a wszystko przez twardogÅ‚owy beton managerów ATI.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiÅ„ wÄ…tek Zajec  12 listopada 2008 o godz. 12:13 #
Gravatar

Może nie zupeÅ‚nie wszystko, bo dużo zostaÅ‚o zrobione na podstawie specyfikacji – tych opublikowanych i jeszcze nie (3D dla R6xx i R7xx).

Ale faktycznie np. takie audio w HDMI nie byÅ‚o nigdzie opisane i Christian musiaÅ‚ Å›ledzić zmiany w rejestrach, które robiÅ‚ fglrx. W ten sposób znalazÅ‚ sposób uruchomienia przesyÅ‚u audio i parÄ™ rejestrów odpowiedzialnych za mnożenie i dzielenie prÄ™dkoÅ›ci. Potem okazaÅ‚o siÄ™, że w moim przypadku te rejestry zupeÅ‚nie nie speÅ‚niajÄ… swojego zadania, bo jest jeszcze jedna para (którÄ… trzeba byÅ‚o zlokalizować). Ostatecznie znaleźliÅ›my jeszcze rejest do przydzielania par konkretnym wyjÅ›ciom. To wszystko mozolnie przez inżynieriÄ™ wstecznÄ…, wiÄ™c masz sporo racji o marnotrawstwie czasu/energii.

zwiÅ„ wÄ…tek [r4]  12 listopada 2008 o godz. 16:18 #
Gravatar

Wlasnie, przypomina sie taki rysunek Mleczki:

"Wiele juz zrobilismy, ale wiele jeszcze zostalo do zrobienia" :)

 
 
 
zwiÅ„ wÄ…tek el_es  12 listopada 2008 o godz. 12:37 #
Gravatar

A cos w polu RV410/M26 (Mobility Radeon X700 np.)?

Bo https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver wciaz twierdzi ze tam nie ma 'full 3D support' a proba wlaczenia compiza konczy sie porazka :) (nie wiesza, ale pisze, ze nie moze… ubu 8.04.1 )

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiÅ„ wÄ…tek Zajec  12 listopada 2008 o godz. 13:30 #
Gravatar

Polecam: http://www.x.org/wiki/RadeonFeature i http://www.x.org/wiki/RadeonProgram

Dziwne, że nie działa Ci Compiz na X700. Mam tę kartę i działa dobrze. Może masz jakiś element stary? Zaopatrz się najlepiej w X Server 1.5, Mesa 7.2 i xf86-video-radeon 6.9.0.

zwiÅ„ wÄ…tek el_es  12 listopada 2008 o godz. 15:29 #
Gravatar

Mam to 'tylko' co w Ubuntu :_) ale spróbuje jeszcze :)

 
 
zwiÅ„ wÄ…tek bies  12 listopada 2008 o godz. 20:02 #
Gravatar

RV410 to problematyczna karta (sam takÄ… miaÅ‚em). Potrzebujesz najnowszych sterowników xf86-video-ati, Mesa i drm. A i tak możesz natrafić na problemy (szczególnie z wersjÄ… AGP).

 
zwiÅ„ wÄ…tek el_es  27 listopada 2008 o godz. 15:53 #
Gravatar

O, pojawil sie ten news znowu :)

to sobie odpowiem : http://forlong.blogage.de/entries/pages/Compiz-Ch

sciagnalem, uruchomilem (jako user, nie sudo)

i okazalo sie, ze moja karta byla blacklistowana i czy chce pominac ja z blacklisty – i teraz dziala, mam zelowe okienka i obracajaca sie kostke :)

 
 
zwiÅ„ wÄ…tek everth  12 listopada 2008 o godz. 12:41 #
Gravatar

Warto wspomnieć, że w przypadku chipsetu RV635 (karta z dwoma wyjściami DVI) radeonhd potrafi wypuścić dźwięk dowolnym wyjściem, podczas gdy zamknięty fglrx nie radzi sobie z żadnym.

Jeśli się nie mylę to w powyższym zdaniu zamiast DVI powinno być HDMI, bo DVI nigdy nie był przystosowany do transmisjii audio. No chyba że karta ma 4 wyjścia -2xDVI i 2xHDMI

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiÅ„ wÄ…tek Zajec  12 listopada 2008 o godz. 12:55 #
Gravatar

DVI ma tak naprawdÄ™ takie same piny jak HDMI, można wiÄ™c do wyjÅ›cia DVI podłączyć przejÅ›ciówkÄ™ DVI-HDMI i potem kabel HDMI. Może nawet kabel DVI-HDMI zadziaÅ‚a – nie testowaÅ‚em.

Ciekawe jest samo przesyÅ‚anie audio kablem HDMI. Nie jest ono równolegÅ‚e do przesyÅ‚ania video, a odbywa siÄ™ pomiÄ™dzy wysyÅ‚aniem kolejnych klatek obrazu.

Watych znania informacji dostarcza opublikowany wcześniej przez Wiktora news o HDMI i DisplayPort.

zwiÅ„ wÄ…tek everth  12 listopada 2008 o godz. 13:47 #
Gravatar

JeÅ›li budowa złącza jest tożsama a różnica wystÄ™puje jedynie w dopchniÄ™ciu sygnaÅ‚u audio i zastosowaniu systemu HDCP to teoretycznie DVI jest zdolne do przeniesienia audio (coÅ› jak teletekst w TV), ciekawe czy da siÄ™ to wymusić na poziomie oprogramowania karty. Intuicja mówi mi jednak że to raczej błąd w tekÅ›cie ;) (jak zastosować HDCP?)

zwiÅ„ wÄ…tek pandy  14 listopada 2008 o godz. 0:30 #
Gravatar

HDCP do komunikacji wykorzystuje linie interfejsu I2C obecne w standardzie DVI i HDMI – DVI i HDMI moga byc zabezpieczone HDCP

DVI nie moze przeslac audio i nie potrafi przeslac danych innych niz RGB (HDMI potrafi tez przeslac video w postaci YCbCr)

 
 
zwiÅ„ wÄ…tek pandy  14 listopada 2008 o godz. 0:28 #
Gravatar

HDMI i DVI korzystaja z tej samej warstwy elektrycznej – roznia sie struktura przesylanych danych – DVI nie przesyla audio bo nie moze – w DVI przesyla sie kompletne cyfrowe video wraz z sygnalami wygaszania – w HDMI przesyla sie wylacznie mape bitowa, obudowuje sie ja w rozne dodatkowe bloki i w zwiazku z tym ze nie przesyla sie wygaszania, w efekcie powstaje miejsce na osadzanie dodatkowych danych czyli glownie pakietow z audio (tak PCM jak i formatow kompresowanych).

Poza tym DVI uzywa lepszej wtyczki i kabli (ten sam kabel moze sluzyc do DVI jak i HDMI z ta roznica ze HDMI posiada dodatkowe sygnaly ulatwiajace prace urzadzen RTV – protokol CEC i sygnalizacja aktywnosci)

zwiÅ„ wÄ…tek grobelny  14 listopada 2008 o godz. 13:24 #
Gravatar

A co do CEC to jak z nim wygląda sprawa? Czy da się z tego skorzystać na jakimkolwiek sterowniku (intel, ati, nvidia, zamknięte, otwarte, cokolwiek)?

 
 
 
 
zwiÅ„ wÄ…tek yantar  12 listopada 2008 o godz. 14:52 #
Gravatar

No wszystko ładnie, pieknie tylko ja tu czytam o jakiejs przepychance w X.org'u odnosnie sterownikow radeon vs radeonhd. I za ciekawie to nie wyglada.

Ps. Sorry jeśli cos poknociłem z oznaczeniem linka ;d

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiÅ„ wÄ…tek dozorca zoo  12 listopada 2008 o godz. 16:06 #
Gravatar

A wie ktoÅ› coÅ› o UVD2?

O samÄ… obsÅ‚ugÄ™ i spece dla developerów (jakieÅ› DRM tam chyba bruździ).

O aplikacje, które by to wykorzystaÅ‚y na razie nawet bojÄ™ siÄ™ pytać.

Gry mnie nie interesują, natomiast sprzętowe dekodowanie H264 i owszem.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiÅ„ wÄ…tek Zajec  12 listopada 2008 o godz. 20:58 #
Gravatar

Czy dobrze rozumiem, że na UVD składa się m. in. XvBA? Jeśli tak, zacytuję Michaela Larabela:

We're told by a credible source though that X-Video Bitstream Acceleration wouldn't be much of a challenge to reverse-engineer by the open-source community.

Nie wiem jak pozostała część UVD.

 
 
zwiÅ„ wÄ…tek Nemeczek  12 listopada 2008 o godz. 20:08 #
Gravatar

I tak siÄ™ pisze newsy.

Wszystko po ludzku wytłumaczone, zwięźle i przystępnie.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiÅ„ wÄ…tek Moarc  12 listopada 2008 o godz. 20:18 #
Gravatar

Zwięźle, ale jednak nie w trzech linijkach, tylko opisane dokładnie co się zmieniło i co na lepsze :)

Popieram, świetny news.

zwiÅ„ wÄ…tek PACH  14 listopada 2008 o godz. 18:28 #
Gravatar

Też jestem za takim co miesiÄ™cznym skrótem zmian w driverach do RadeonówHD (sam mam radeona 2600 i może doczekam siÄ™ dziaÅ‚ajÄ…cej akceleracji 3D na otwartych sterach – już ponad rok czekam).

Oby wiÄ™cej tego typu artykuÅ‚ów/newsów w innych dziedzinach zwiÄ…zanych z Linuksem.

zwiÅ„ wÄ…tek el_es  27 listopada 2008 o godz. 15:55 #
Gravatar

+1 :)

 
 
 
 

Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="http://osnews.pl">OSnews: niusy IT</a>,
  • WytÅ‚uszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • PrzekreÅ›lenie: <strike>tekst przekreÅ›lony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane sÄ… na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska.

Twoja sugestia