Kategorie:
41

Multitouch natywnie w Linuksie

Henrik Rydberg w ramach projektu badawczego ShareIT zaimplementował obsługę multitouch dla systemu wejścia w jądrze Linuksa.

Multitouch, czyli jednoczesna obsługa wielu punktów sterowania (np. dwóch palców czy rysików) na ekranie dotykowym, został spopularyzowany przez Apple dzięki implementacji w telefonie iPhone. Swoją wersję ma również Android (lecz ze względu na patent nie jest ona oficjalnie wspierana). Teraz doczekał się jej sam Linux.

Demo możecie obejrzeć na YouTube:

Jeśli chcecie przetestować multitouch u siebie, będziecie potrzebować jądro 2.6.30, komputer z urządzeniem Broadcom 5974, Stantum, NTrig lub DiamondTouch (np. HP TouchSmart z podmienionym firmware NTrig), odpowiedni sterownik oraz kod demonstracyjny.

Kod demo działa bezpośrednio z urządzeniem /dev/input/eventX. Rozpoznawane są proste gesty, a następnie informacja przez DBus wysyłana jest do Compiza, który wyświetla ładne efekty.

Oczywiście to dopiero początek natywnej obsługi multitouch w Linuksie. Kod musi dojrzeć, zanim trafi do oficjalnej gałęzi jądra. Otwartą sprawą jest również to w jaki sposób realizowana będzie współpraca z systemem X.org, gdyż aktualna implementacja zupełnie go pomija.

Więcej informacji: http://www.lii-enac.fr/en/projects/share...linux.html

«
»

Znalazłeś literówkę? Zgłoś ją używając formularza!


Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Niusy na podobny temat:

Komentarze (RSS)

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

51 komentarzy

zwiń wątek gothmori  15 czerwca 2009 o godz. 12:16 #
Gravatar

Ciekawe kiedy pierwszy proces w tej sprawie. :(

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek trasz  15 czerwca 2009 o godz. 13:05 #
Gravatar

@gothmori: Proces moze byc wtedy, gdyby 1. naruszalo to patent Apple'a (przypomne, ze to _nie_ jest patent na multitouch jako taki) i 2. ktos postanowilby to sprzedawac. Jesli jedno z tych dwoch nie zostanie spelnione, procesu nie bedzie, bo nie ma o co.

 
zwiń wątek marcinsud  15 czerwca 2009 o godz. 14:10 #
Gravatar

Jest opensource, więc w najgorszym wypadku będzie jak z efektem minimalizacji "magiczna lampa" w compizie, który na minimum ma ustawione 3 zgięcia, ale chwila kodzenia i już jest bez przegięć.

Swoja drogą ciekawe jak wyglądałyby dzisiejsze systemy operacyjne, gdyby microsoft przegrał pozew apple wytoczony w 1988.

zwiń wątek Livio  15 czerwca 2009 o godz. 14:22 #
Gravatar

> chwila kodzenia i już jest bez przegięć.

Dobrze wiedzieć, że zmiana jednej cyferki w edytorze szesnastkowym i w pliku XML to kodzenie. Hah.

zwiń wątek marcinsud  15 czerwca 2009 o godz. 17:58 #
Gravatar

a dlaczego nie? Sam jedyne co kodziłem to na maszynkę 8051 w notatniku w asemblerze i było dobrze. Nie trzeba korzystać niewiadomo z czego by coś zrobić.

 
 
 
 
zwiń wątek Plichu  15 czerwca 2009 o godz. 12:45 #
Gravatar

Czemu proces? Apple może i ma patent na multitouch ale w USA…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek stilgar  15 czerwca 2009 o godz. 13:09 #
Gravatar

A będzie możliwe zamiast wielu zdarzeń z jednego urządzenia, żeby obsługiwać po jednym z wielu? Np. podłączam trzy myszki i mam trzy kursory?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek dav  15 czerwca 2009 o godz. 13:24 #
Gravatar

kilka klawiatur usb mozna juz podlaczyc :)

zwiń wątek stilgar  15 czerwca 2009 o godz. 14:37 #
Gravatar

klika myszek też, ale one sterują tym samym kursorem

zwiń wątek fxd  15 czerwca 2009 o godz. 17:37 #
 
zwiń wątek fxd  15 czerwca 2009 o godz. 17:41 #
Gravatar

Ah, niezupełnie-niezupełnie, nie przeczytałem do końca zasadę działania TEJ implementacji multitoucha.

 
zwiń wątek bies  15 czerwca 2009 o godz. 23:40 #
Gravatar

MPX to nie jest implementacja MT. To obsługa wielu urządzeń wejściowych w Xorg. Teraz te wiele urządzeń (/dev/input/eventX) może pochodzić np. ze sterownika ekranu dotykowego (lub nakładki) z jądra. Dodatkowo aby obsługiwać coś więcej niż punktowe wejście (obszary dotyku) potrzebne jest rozszerzenie MPX (blob events).

 
zwiń wątek norbert_ramzes  16 czerwca 2009 o godz. 16:57 #
Gravatar

> klika myszek też, ale one sterują tym samym kursorem

Kiedyś miałem dwie myszki i grałem z kimś w pewną grę na tury. Przy zmianie tury nie trzeba było przenosić myszki. Proste i wygodne :)

 
 
 
zwiń wątek Sławek  15 czerwca 2009 o godz. 15:01 #
Gravatar

To już będzie obsługiwać Serwer X.

 
zwiń wątek Fazer  15 czerwca 2009 o godz. 15:29 #
Gravatar

Polecam ManyMouse – http://icculus.org/manymouse/

zwiń wątek stilgar  15 czerwca 2009 o godz. 17:58 #
Gravatar

manymouse znam, ale to biblioteka do wykorzystania w aplikacjach które maja mieć obsługę tego. nawet na jej podstawie miała być napisana impelementacja tego w nowym SDLu. Tylko, że to nie jest odpowiedź na moje pytanie – dwa kursory dzieki temu moge miec w swoim programie, a nie w systemie…

 
 
 
zwiń wątek White Eagle  15 czerwca 2009 o godz. 13:15 #
Gravatar

Kod obsługujący multitouch znajduje się już w jądrze. Na dodanie czekają tylko odpowiednie sterowniki z niego korzystające (z tego co piszą autorzy to pierwsze powinny już się znaleźć w 2.6.31 – dla touchsceenów N-Trig już nawet został wrzucony)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek enkidu  15 czerwca 2009 o godz. 13:41 #
Gravatar

zawsze pozostaje użycie MPX, i tak największym problemem są gesty W programach

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek mmm  15 czerwca 2009 o godz. 17:03 #
 
 
zwiń wątek norbert_ramzes  15 czerwca 2009 o godz. 14:02 #
Gravatar

Nie mogę się doczekać jak w Compizie będzie można robić fale wodne paluchami… Pewnie pójdzie mi jeden monitor na tydzień :)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek marcinsud  15 czerwca 2009 o godz. 14:11 #
Gravatar

Przyjemniejsze wydaje się rysowanie ogniem,a le co kto lubi bajer znudzi się.

zwiń wątek norbert_ramzes  15 czerwca 2009 o godz. 14:26 #
Gravatar

Ale od czasu do czasu…

 
zwiń wątek radekk  15 czerwca 2009 o godz. 14:29 #
Gravatar

Ale prawdziwy multitouch to nie jest bajer, tylko bardzo przydatna funkcjonalność. To co widać na ekranie to trochę ściemka.. albo jeszcze nie dopisany odpowiedni kod. Powiększanie obrazka, poprzez skalowanie okna w compizie… prawie jak powiększanie obrazka w aplikacji… ale robi wielką różnicę.

 
zwiń wątek Sławek  15 czerwca 2009 o godz. 15:02 #
Gravatar

Ale do demonstracji(w tym wypadku prezentacji jakiejś) niezastąpiony. Tak na poważniie, to wystarczy samo rysowanie.

 
 
zwiń wątek vries  15 czerwca 2009 o godz. 20:33 #
Gravatar

Osobiście nie rozumiem, co jest takiego fajnego w palcowaniu monitora.

zwiń wątek marcinsud  15 czerwca 2009 o godz. 20:43 #
Gravatar

łój na ekranie ;]

 
 
 
zwiń wątek http://kneczaj.openi  15 czerwca 2009 o godz. 15:11 #
Gravatar

Ja cieszę się, że mutitouch będzie dodane do jądra, a nie realizowane za pomocą dziwnych hacków w X serwerze. Dzięki temu nie będzie bałaganu w systemie, tak jak to (jeszcze) jest z kartami graficznymi – jeden sterownik w kernelu, a drugi w X.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Lewy  15 czerwca 2009 o godz. 19:17 #
Gravatar

wydaje mi się, że będzie w jądrze (już wkrótce) ORAZ w X serwerze (MPX, trochę później). Szczerze to nie ogarniam jakie między nimi (implementacjami) będą relacje…

 
zwiń wątek szatox  15 czerwca 2009 o godz. 19:35 #
Gravatar

Tak… Dzisiaj sobie trochę poczytałem o wyglądzie grafiki pod Linuxem… Takiego syfu, to dawno nie widziałem:
http://pl.wikisource.org/wiki/Stan_grafiki_w_Linu
W szczególności ciekawe jest to, że kilka sterowników próbuje się jednocześnie dorwać do tego samego sprzętu… Niby jakoś się to udaje omijać, skoro to działa, ale mogłoby działać lepiej, gdyby rzeczywiście TYLKO kernel odpowiadał, za obsługę sprzętu, a cała reszta odwoływała się tylko do kernela

zwiń wątek haael  15 czerwca 2009 o godz. 19:58 #
Gravatar

To bardzo stary artykuł. Dzisiaj jest o wiele lepiej i wszystko idzie w dobrą stronę.

zwiń wątek trasz  15 czerwca 2009 o godz. 20:08 #
Gravatar

@hael: Dzisiaj jest _nieco_ lepiej. Owszem, idzie w dobra strone, ale bardzo powoli.

 
zwiń wątek Tomasz Woźniak  16 czerwca 2009 o godz. 13:14 #
Gravatar

@trasz: tak samo jak nie ma nowych sprzętów z Androidem, który de fakto według ciebie się nie rozwija. Czy nie zauważasz, że zaklinanie rzeczywistości często ci nie wychodzi?

 
zwiń wątek trasz  16 czerwca 2009 o godz. 14:55 #
Gravatar

@Tomasz Woźniak: Rozejrzyj sie. Widzisz jakies sprzety z Androidem inne niz G-1? Tak myslalem. Mam juz taka dziwna ceche, ze oceniajac cos patrze na stan obecny, a nie na reklamy i zapowiedzi.

Wracajac do grafiki – znow, rozejrzyj sie. Gdzie jest modesetting, dzialajacy gdziekolwiek poza maszynami developerow modesettingu na kilku na krzyz kartach Intela?

 
zwiń wątek marcinsud  16 czerwca 2009 o godz. 22:52 #
Gravatar

@trasz
http://osnews.pl/pierwszy-huawei-z-androidem-u823
Co prawda chyba nie mogłeś tego przeczytać, przed napisaniem tego komentarza, ale skoro to urządzenie zostało pokazane to znaczy, że na stan obecny istnieje.

 
zwiń wątek trasz  17 czerwca 2009 o godz. 8:34 #
Gravatar

@marcinsud: "Powracając do naszego dzisiejszego bohatera – U8230 data premiery nie jest jeszcze znana, ale jak informuje VNunet urządzenie pojawi się najprawdopodobniej w drugiej połowie 2009 roku."

Producent nie podal nawet dokladnych parameterow technicznych.

 
 
zwiń wątek stilgar  15 czerwca 2009 o godz. 20:24 #
Gravatar

Przecież ten artykuł ma 4 lata… to cała epoka w tej branży ( mieliśmy dwie generacje procesorów w tym czasie ;) )

 
zwiń wątek jarek  15 czerwca 2009 o godz. 22:42 #
Gravatar

> Takiego syfu, to dawno nie widziałem:

No to polecam pogooglanie o stanie dzwieku w linuchu, to dopiero bagno,

ale za to jest juz obsluga USB 3.0, ha!

zwiń wątek marcinsud  15 czerwca 2009 o godz. 22:49 #
Gravatar

Mi tam

"windows sound issue" daje więcej wyników niż "linux sound issue"

ale co tam pewnie google są przekupione i wygooglanie g.. daje :)

 
zwiń wątek vries  16 czerwca 2009 o godz. 6:57 #
Gravatar

@marcinsud: A może dlatego, ze linux ma mniejszy udział w rynku?

 
zwiń wątek trasz  16 czerwca 2009 o godz. 12:12 #
Gravatar

@vries: I dlatego, ze uzytkownicy Linuksa maja tendencje do przyzwyczajania sie do tego, ze cos im nie dziala, i cierpliwie czekaja na kolejna wersje systemu.

 
zwiń wątek Tomasz Woźniak  16 czerwca 2009 o godz. 13:17 #
Gravatar

@trasz: dokładnie jak OpenSolarisa – no i?

 
zwiń wątek gothmori  16 czerwca 2009 o godz. 14:38 #
Gravatar

→jarek

edytowałeś kiedyś coś na linuxie?

W tym temacie mogę Ci powiedzieć że linux powala Twoją windę na kolana.

Mi na byle edytorze przy ustawionej karcie na standardzie zcina na windzie (jest gorzej niż na 16 bitowej zintegrowanej pod tym względem, tylko że na zintegrowanej rejestrowało strasznie szumy).

Linux o wiele bardziej wykorzystuje sprzęt i nie wysysa nie wiadomo po co procesora i ramu. Jakość dźwięku też jest przy tym satysfakcjonująca – jeżeli wie się co i jak. No chyba że chcesz mieć fajerwerki z AIWY albo thomsona za 600zł z media markt. Albo zestawu 5.1 do kompa. Muszę Cię zmartwić, cokolwiek byś zrobił nie usłyszysz potencjału karty bez amplifiera/amplitunera i porządnych kolumien 3- lub 4- drożnych. :)

 
zwiń wątek gothmori  16 czerwca 2009 o godz. 14:41 #
Gravatar

a właśnie… edytowałem w windowsie xp ponieważ vista nie łapała mi wejścia na źródło mimo firmowych driv'ów.

(ciąg dalszy poprzedniego komentarza)

 
zwiń wątek marcinsud  16 czerwca 2009 o godz. 14:44 #
Gravatar

@trash to tak jak fribizdziarze :)

Człowiek sobie żartuje, a nawet emotka nic nie daje, więcej dystansu.

 
zwiń wątek gothmori  16 czerwca 2009 o godz. 15:36 #
Gravatar

→marcinsud

on i BSD! xDDD nie rozśmieszaj mnie! On gloryfikuje BSD bo elementy FreeBSD są w jego pokichanym mac'u a brutalna prawda jest taka że niestety FreeBSD wymaga więcej zabawy i wiedzy od przeciętnej desktopowej wersji linuxa (np. OpenSUSE, Ubuntu) która nie jest tak skopana jak PC-BSD. Trasz tak gloryfikuje łatwość obsługi ale nie bądźmy śmieszni, taki freebsd wymaga więcej zabawy od np. Debiana i chodzi tak samo (szybkość i zużycie zasobów). Poza tym druga brutalna prawda też jest taka że samo FreeBSD ma mniejszy zasób sterowników i programów od linuxa. Ja nie skreślam systemów z rodziny BSD, wręcz przeciwnie. Ale dostrzegam coś co nazywam "paradoksem idioty". W tym przypadku polega to na tym że trash wytyka braki w linuxie i to że jest trudny w obsłudze mimo iż FreeBSD w temacie desktopu jest daleko za linuxem.

 
zwiń wątek marcinsud  16 czerwca 2009 o godz. 22:55 #
Gravatar

wiesz może nie używa freebsd, ja mu pod obudowę nie zaglądam, ale ponoć commituje to chyba trudno by mu było to robić bez feebsd

 
 
 
 
zwiń wątek bartz  15 czerwca 2009 o godz. 22:39 #
Gravatar
(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek cezaryece  16 czerwca 2009 o godz. 7:25 #
Gravatar

Czegoś tu nie rozumiem. Mam EEE PC 901 i mój touchpad obsługuje multitouch zarówno pod Windows jak i pod Ubuntu (dokładniej eeebuntu oraz EasyPeasy) od momentu zakupu, czyli już prawie 10 miesięcy. Oczywiście pod Linuxem działa po załadowaniu odpowiednich modułów sprzętowych, które dystrybucje zorientowane na EEE PC w sobie zawierają.

Czy cały ten news sprowadza się do tego, ze te moduły będą teraz w standardowym jądrze? Czy o co chodzi…?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek PiTcA  16 czerwca 2009 o godz. 7:50 #
Gravatar

Nie, chodzi o multitouch w wyświetlaczu a nie touchpadzie. Z resztą przecież masz filmik ;)

 
 
zwiń wątek dotevo  16 czerwca 2009 o godz. 8:03 #
Gravatar

Miło przeczytać czesem takiego pozytywnego newsa :)

A ktoś wie jak będzie to wyglądało na smartphonach? Bo w sumie nie widzę sensu (u mnie) na zwykłych ekranach, ale na małym ekranie takie możliwości są niezastąpione.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Moro  16 czerwca 2009 o godz. 10:47 #
Gravatar

Patent apple jest na obsługę dwoma palcami (dwa punkty jednocześnie), ale np. Atmel ma już technologię obsługi bez limitu liczby punktów i też ma już chyba patent na to. http://www.atmel.com/products/maxtouch/landing.as

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 

Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="http://osnews.pl">OSnews: niusy IT</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <strike>tekst przekreślony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska.

Twoja sugestia