Kategorie:
28

Mozilla prawdopodobnie otworzy sklep z dodatkami do Firefoksa

Wzorem Apple App Store, Mozilla ma zamiar otworzyć swój własny sklep online z aplikacjami. Umożliwi to twórcom sprzedaż własnych dodatków przy jednoczesnym wsparciu ze strony Mozilli, a użytkownikom da to szansę na otrzymanie bardziej wartościowych dodatków. Jak dotąd twórcy aplikacji mogli prosić jedynie o wolne datki.

Sklep swojej premiery doczeka się prawdopodobnie w 2010 roku. Źródłem tej informacji jest Justin Scott, a świat dowiedział się o niej podczas domowej konferencji Mozilla w Mountain View.

Obecnie istnieje strona pod adresem addons.mozilla.org, ale nie daje ona możliwości sprzedaży oprogramowania, a jedynie pozwala autorowi prosić użytkowników o wpłatę dotacji. To często nie sprawdza się i w efekcie dodatki przestają być tworzone.

Więcej informacji: http://bit-tech.net.pl/mozilla-prawdopod...-firefoksa

«
»

Znalazłeś literówkę? Zgłoś ją używając formularza!


Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Niusy na podobny temat:

Komentarze (RSS)

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

45 komentarzy

zwiń wątek Sru  14 grudnia 2009 o godz. 14:42 #
Gravatar

CZyli jednak wizja stallmana, jest o kant d. skoro trzeba kazac płacić zamiast liczyć na gest serca

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek madiba  14 grudnia 2009 o godz. 21:13 #
Gravatar

stallman mowi o wolnym oprogramowaniu tak jak slowo moze byc wolne, a nie jak piwo. wolne nie znaczy za darmo, wolne w tym przypadku pochodzi od wolnosci.

zwiń wątek ufoludek  15 grudnia 2009 o godz. 9:43 #
Gravatar

I w przypadku mozillowego sklepu będzie można zweryfikować jego teorie w praktyce — zobaczymy, ile z tych dodatków będzie open source i jak dobrze finansowo na tym wyjdą ich autorzy.

 
 
 
zwiń wątek marcinsud  14 grudnia 2009 o godz. 14:47 #
Gravatar

szczerze to nie widzę podobieństwa do appstore w końcu trudno mówić o tym, że dodatek do przeglądarki jest aplikacją.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek bies  14 grudnia 2009 o godz. 18:07 #
Gravatar

Nie zgadzam się. Taki Vimperator to całkiem sporo kodu i śmiało mogę go nazwać aplikacją. Z resztą tak naprawdę ważne jest to co ktoś chce kupić.

 
zwiń wątek korro  14 grudnia 2009 o godz. 20:09 #
Gravatar

Dodatki do Fx są aplikacjami. Fx daje w zasadzie API i narzędzia do tworzenia GUI. Są np. klienty IRCa w formie dodatków. To pełnoprawne aplikacje.

zwiń wątek przemo_li  15 grudnia 2009 o godz. 9:51 #
Gravatar

Nawet można się pokusić o interpretację że Firefox to dla takiego dodatku to zbiór bibliotek (w tym i biblioteka GUI) oraz virtuala maszyna (taka jak VM Javy czy Pythona).

 
zwiń wątek marcinsud  15 grudnia 2009 o godz. 12:20 #
Gravatar

no tak po prostu jestem zmęczony już przyrównywaniem wszystkiego do apple, tak jakby pierwsi zrobili internetowy sklep w którym można kupić program i tak jakby pierwsi zrobili telefon z dotykowym wyświetlaczem. Ja rozumiem jakaś tam innowacja przez zostawienie tylko najczęściej używanych funkcji, ale nie trzeba o tym przypominać na każdym kroku. Jak się tego człowiek naczyta wiele razy, to może odnieść wrażenie, że nawet lepszy produkt jest gorszy niż produkt apple, bo w końcu wzorowali się na apple czyli jest to podróbka.

 
 
 
zwiń wątek tom000  14 grudnia 2009 o godz. 15:53 #
Gravatar

To teraz sam nie wiem co myslec. Przed chwila czytalem na twitterze Zbigniewa Branieckiego z Mozilli ze dodatki do firefoksa nie beda platne – nie wiem, czy ten status odnosi sie do tego newsa.
http://twitter.com/zbraniecki/status/6650724331

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek spookypld  14 grudnia 2009 o godz. 16:37 #
Gravatar

Nadal będą darmowe dodtaki, ale będzie też zbudowana przez Mozilla platforma z płatnymi addonami.

zwiń wątek Zbigniew Braniecki  14 grudnia 2009 o godz. 22:52 #
Gravatar

nie wiem jak to bedzie wygladalo, podejrzewam, ze po prostu dodadza mozliwosc sprzedazy dodatku przez AMO.

Natomiast nie sadze, aby dodatki ktore teraz sa na AMO nagle przeszly z darmowych na platne. To tak jakby ktos powiedzial, ze Firefox albo Gnome bedzie teraz platne, bo mozna je sprzedawac przez Ubuntu Store albo Steam.

 
 
zwiń wątek b.YISK  15 grudnia 2009 o godz. 1:29 #
Gravatar

Chodzi o to, iż media sieją farmazony mówiąc, iż wszystkie dodatki będą płatne.

 
 
zwiń wątek Voon  14 grudnia 2009 o godz. 17:44 #
Gravatar

Sprawa wyglada nastepujaca. Napisanie kodu dla takiego dodatku troche trwa. Firefox byl tak dobroduszny, ze w nas inwestowal. Teraz jest wypierany przez Google chrome (sam go uzywam) musi przeorganizowac marketing firmy. Jak wiemy firefox byl, jest i prawdopodobnie bedzie darmowy, nie mam tu na mysli, ze wprowadza oplaty za jego korzystanie lecz multum reklam (przyklad GaduGadu, gdzie mamy piekne reklamy 800×600). Pozatym platne dodatki bede rozwijane, bedzie uznawana gwarancja oraz bedzie prowadzony dalszy rozwoj wtyczek. Jesli ktos ma ochote daje link do zdjecia jak sie rozwijaly przegladarki internetowe na przestrzeni kilkudziesiecu lat.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek marcinsud  14 grudnia 2009 o godz. 19:13 #
Gravatar

wypiera firefoksa to duże słowa biorąc pod uwagę fakt, że chrome ma dalej mniejszy udział niż np safari.

zwiń wątek marcinsud  14 grudnia 2009 o godz. 19:16 #
Gravatar

no i jak na razie jedyną z liczących się przeglądarek tracących udział w rynku jest IE, reszta odnotowuje stopniowy wzrost.

 
zwiń wątek Voon  14 grudnia 2009 o godz. 19:49 #
Gravatar

Zgodze sie z toba, ale (zawsze musi byc ale :) ) Google Chrome, dziala na rynku od jakiegos czasu natomiast Safari jest juz klasykiem (prekursorem)

Safari

Przeglądarka internetowa

Producent Apple Inc.

Platforma sprzętowa Macintosh, PC, iPhone/iPod touch

System operacyjny Mac OS X, Windows, iPhone OS

Pierwsze wydanie 7 stycznia 2003

Producent Google

Platforma sprzętowa wieloplatformowa

System operacyjny XP/Vista oraz w wersjach testowych na Linux i Mac

Aktualna wersja stabilna 3.0.195.33

(13 listopada 2009; 31 dni temu)[1]

~~~~ Dane wikipedia

Nie ma daty wydania ale dziala moze od roku? Moze troszke dluzej. Kilka dni temu zostala wydana wersja na Linuxa, Chromium. Safari dziala w tej chwili na kilkunastu OS. Wiec zastanow sie co sie stanie kiedy Chrome bedzie równierz dostepny na Apple, Solaris czy NetBSB.

Firefox – 24,07%

Safari – 4,42%

Google Chrome – 3,58%

Opera – 2,17%

Netscape – 0,33%

Inne – 0,59%

Pozostałe 64.64% należy do Internet Explorera.

Co do tych danych. 64% nalezy do IE, dzieki monopolu Microsoftu, nie bede sie rozpisywal, ze programisci z redmond dodaja ja do kazdego systemu od ponad 10 lat. Moge sie zalozyc, ze w UE dyrastycznie wzrosnie udzial FireFoxa oraz Chroma, dzieki mozliwosci wyboru domyslnej przegladarki przy instalacji. Jesli chodzi natomiast o Opere to wymiata w przegladarkach na telefony. Zagrazac im moze tylko rpzegladarka Skyfire ktora w pelni obsluguje flasha.

zwiń wątek marcinsud  15 grudnia 2009 o godz. 12:23 #
Gravatar

no tak, ale jak przeanalizujesz dane ze stycznia 2009 i porównasz je z danymi z grudnia 2009 dojdziesz do wniosku, że jedyną przeglądarką tracącą udział w rynku jest właśnie IE. Trend jest powolny, ale trwały i wszystko idzie w dobrym kierunku.

 
 
 
zwiń wątek jarek  14 grudnia 2009 o godz. 20:59 #
Gravatar

> Firefox byl tak dobroduszny, ze w nas inwestowal.

Oh dziekuje, a Toyota byla laskawa dla nas produkujac samochody,

a Whirpool zaszczycil na robiac pralki. Dziekujemy!

> Teraz jest wypierany przez Google chrome

Masz jakies statystyki ktorymi mozesz sie podeprzec?

zwiń wątek M$  15 grudnia 2009 o godz. 2:06 #
Gravatar

Damn!

Gdzie ja byłem, gdy Toyota rozdawała samochody ?! :|

zwiń wątek jarek  15 grudnia 2009 o godz. 11:00 #
Gravatar

> Damn!

> Gdzie ja byłem, gdy Toyota rozdawała samochody ?!

Damn! Chcesz powiedziec, ze deweloperzy Mozilli robili za darmo.

Wez nie rozsmieszaj.

 
 
zwiń wątek Arkadiusz  15 grudnia 2009 o godz. 10:04 #
Gravatar

a ja przespałem jak rozdawali pralki..

jak ktoś wziął 2 to niech się podzieli :)

 
 
zwiń wątek Zbigniew Braniecki  14 grudnia 2009 o godz. 22:57 #
Gravatar

@voon:

Na jakiej podstawie (poza swoja intuicja) opierasz tezy ktore stawiasz? To co piszesz brzmi bardzo stanowczo, jakbys bral udzial w projekcie AMO i wspoluczestniczyl w planowaniu go…

Moze skusilbys sie na troche mniej jednoznaczne tezy typu „wydaje mi sie”, „moim zdaniem”, „podejrzewam”, „sadze”, a nie „sprawa wyglada nastepujaco”. „jest wypierany”.

btw. mozesz wskazac gdzie Firefox jest wypierany przez Chrome?

zwiń wątek spookypld  15 grudnia 2009 o godz. 0:41 #
Gravatar

FireFox jest wypierany przez Chrome. WYstarczy popatrzeć w Gemiusa.

zwiń wątek Zbigniew Braniecki  15 grudnia 2009 o godz. 2:26 #
Gravatar

Spojrzmy zatem na gemiusa.

Miedzy drugim a trzecim kwartalem 2009, Fx zdobyl 4.93%, Chrome 0.73%, w ostatnim miesiacu Fx zdobyl 1.38%, Chrome zdobył 0.29%.

Wszystkie pozostale rankingi prowadzone przez gemiusa wskazuja na podobne trendy w pozostalych krajach obsjetych projektem.

NetMarketshare i statcounter tez wskazuja na to samo.

Mozesz mi zatem wskazac ktore statystyki (poza wachaniami week-2-week) wskazuja na opisywany przez Ciebie trend?

Bo z tego co ja obserwuje to:

1) Firefox zdobywa rynek w ostatnich miesiacach szybciej od Chrome. Mimo intensywnej promocji jaka Google robil dla Chrome wszystkimi swoimi kanalami, Firefox przez caly okres od wydania Chrome zdobywa rynek szybciej od niego.

2) Firefox i Chrome nie kanibalizuja sie nawzajem. Obie zdobywaja rynek glownie kosztem IE.

3) Nawet w krajach gdzie Fx ma ponad 50% i jest naturalnym kandydatem do tracenia rynku (nie jest normalne, ze Fx ma 50%, kiedy istnieja przynajmniej 3 dobre i nowoczesne przegladarki), Fx nadal nie traci.

Ergo, z tego co wiem, to co piszesz jest bardzo bledne. Czy mozesz wskazac podstawy swoich twierdzen?

 
 
 
 
zwiń wątek krzyc  14 grudnia 2009 o godz. 18:39 #
Gravatar

No to może tak – openoffice plugin, photoshop plugin albo od razu windows plugin – i w ogóle rezygnujemy z systemu operacyjnego na rzecz firefoxa. :)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Voon  14 grudnia 2009 o godz. 19:50 #
Gravatar

Google Chrome OS. System to jedna wielka przegladarka, ktora bootuje sie w 3 sec (beta testy). Poczytaj sobie o nim, http://googleblog.blogspot.com/2009/07/introducin

zwiń wątek pjure efil  14 grudnia 2009 o godz. 20:15 #
Gravatar

całe gui to przeglądarka. system bez jądra nie pociągnie. xpud i inne topy mają podobnie zrobione.

 
 
zwiń wątek b.YISK  15 grudnia 2009 o godz. 1:33 #
Gravatar

plug-in (wtyczka), a add-on lub extension (dodatek, rozszerzenie) to dwie różne rzeczy. Plug-inem może być np. Flash, a dodatkiem np. AdBlock.

 
 
zwiń wątek Jakub Argasiński  14 grudnia 2009 o godz. 19:51 #
Gravatar

Jeśli Adblock Plus stanie się płatny – będzie wesoło, a autor – bogaty :-)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek kayo  14 grudnia 2009 o godz. 21:08 #
Gravatar

Wówczas autora będę wyzywał jego własnym nazwiskiem:)

 
zwiń wątek darek86  14 grudnia 2009 o godz. 21:53 #
Gravatar

Jakby kosztował 50 centów, byłbym w stanie go kupić, a autor może nie zarobiłby kokosów, ale niezła sumka by się uzbierała. :)

 
zwiń wątek sadi  14 grudnia 2009 o godz. 22:03 #
Gravatar

Albo nagle wielu ludzi uzna, że "Zablokuj zawartość" z Opery w sumie wcale nie jest takie złe ;)

zwiń wątek wini  15 grudnia 2009 o godz. 0:09 #
Gravatar

Nie trzeba się nawet męczyć z ręcznym blokowaniem zawartości.

Najlepiej zrobić to hurtowo: Opera AdBlock – Filtr Reklam do Opery

 
 
zwiń wątek AJ  14 grudnia 2009 o godz. 22:19 #
Gravatar

Moim zdaniem to nie przejdzie. Jeżeli niektórzy autorzy zaczną pobierać opłaty za swoje wtyczki, to prędzej powstaną darmowe odpowiedniki AdBlocka czy Firebuga, niż ludzie zaczną masowo kupować wtyczki. Może parę osób się skusi, ale autorom wielkiego zysku to nie przyniesie, a Mozilla Store nie stanie się drugim AppStorem. Nawet jeżeli Firefox ma więcej użytkowników niż iPhone'ów się sprzedało na świecie, to jednak ta druga grupa ma znacznie większy potencjał zakupowy :)

zwiń wątek przemo_li  15 grudnia 2009 o godz. 9:59 #
Gravatar

Hmm cena 0.99 Centa nie jest taka duża a i tak pozwoliła by na dorobienie do pensji.

Poza tym nikt jeszcze cen nie podał.

No masz rację ale tylko przy cenach wyższych niż 5$

 
 
zwiń wątek kayo  14 grudnia 2009 o godz. 23:37 #
Gravatar

To wówczas będę wyzywał autora po nazwisku..

 
 
zwiń wątek gotar  14 grudnia 2009 o godz. 20:44 #
Gravatar

Może dzięki temu posunięciu autor motywu Pinball wznowi projekt (obecnie autor zabrania go aktualizować osobom trzecim).

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Zbigniew Braniecki  14 grudnia 2009 o godz. 23:10 #
Gravatar

Czy Ubuntu Store spowoduje, że Kernel, Gnome, KDE, OpenOffice, Firefox, i setki tysięcy innych programów stanie się płatne?

Pomyślcie o projektach nad którymi pracujecie. Czy naprawde uważacie, że ktoś wybiera model FLOSS tylko dlatego, że nie umie sprzedać swojego produktu, a jak mu się na to pozwoli to nagle wszystko zmieni?

Czy Kernel Linuksa albo Gnome rozwijany jest jako FLOSS, bo nie wiadomo jak go sprzedać?

Rozszerzenia to małe projekty, które mają swoje modele rozwojowe i biznesowe, czasem jest to metoda promocji autora, czasem hobby, czasem eksperyment… Nie sądzę, aby wprowadzenie możliwości sprzedaży rozszerzeń zmieniło cokolwiek dla tych projektów.

Z kolei autora tego wpisu chciałbym spytać o podstawę tezy "To często nie sprawdza się i w efekcie dodatki przestają być tworzone." – jakie dane wskazują, że to się często nie sprawdza? Mamy setki tysięcy rozszerzeń, które fantastycznie rozszerzają możliwości Firefoksa. Określenie "często" sugeruje, że musi istnieć co najmniej tyle samo projektów, które nie działają, bo nie da się sprzedawać rozszerzeń. Zastanawiam się skąd takie dane.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek spookypld  15 grudnia 2009 o godz. 0:44 #
Gravatar

Cóż, nie moja wina, że nie pamiętasz czasów, gdy w Polsce nie obowiązywały prawa autorskie. Szedłeś wówczas na rynek i kupowałeś największe światowe shity w wykonaniu rodzimych artystów. Później weszły prawa autorskie wraz z odpowiednimi cenami i nagle na rynku pojawiły się światowe sławy zamiast gwiazd disco-polo.

zwiń wątek Zbigniew Braniecki  15 grudnia 2009 o godz. 2:19 #
Gravatar

@spookypld: dlaczego zakladasz, ze nie pamietam?

Nie rozumiem dlaczego przekladasz rynek muzyczny na rynek projektow internetowych.

Mozesz pokazac mi odpowiednik Ubuntu, Gnome, KDE, Firefoksa, OpenOffice, Wikipedii w twojej alegorycznej rzeczywistosci muzycznej?

Sadze, ze to co sie dzieje w Internecie jest bardzo nowe i unikalne i nie ma bezposredniego przelozenia na to co znamy ze swiata ekonomii.

 
zwiń wątek Tomasz Woźniak  15 grudnia 2009 o godz. 10:19 #
Gravatar

@spookypld: 1. Rodzimy artyści disco-polo zarabiają więcej niż rodzimi artyści pop-rock. Osobiście uważam, że uraziłeś całką sporą grupę fanów.

2. Mam tego pecha, że pamiętam te czasy i każdy miał po 20-30 kaset z topowymi gwiazdami z przedruków Bravo czy POPcorn (nie mieliśmy rodzimych redakcji). Więc moim zdaniem pierniczysz- może po prostu obracałeś się wśród ekipy słuchającej disco-polo… ;)

3. Podobnie jak Zbigniew Braniecki- totalnie nie widzę związku.

 
 
 
zwiń wątek Tomasz Woźniak  15 grudnia 2009 o godz. 10:15 #
Gravatar

Czy tylko ja widzę związek z projektem WebGL? Przecież to może być podstawa pod płatne gierki na Firefoxa :D

Osobiście widzę wiele dodatków za które ludzie zapłacą- oprogramowanie do prowadzenia firm, jakieś toolsy do robienia hiper prezentacji czy właśnie gierki i zapychacze czasu.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Zbigniew Braniecki  17 grudnia 2009 o godz. 9:52 #
Gravatar

toolsy do robienia prezentacji to niekoniecznie platne ;) Stas Malolepszy napisal w canvas odpowiednik Prezi ;)

Tak, tez sadze, ze jesli Mozilla otworzy taki sklep, to znajda sie tam zupelnie inne rzeczy niz to co teraz jest na AMO. Po prostu projekty ktore nie zbudowaly modelu wokol darmowego rozdawania nie mialy jak zaistniec.

Natomiast te wszystkie teksty o tym, ze Fx bedzie platny, albo, ze Mozilla potrzebuje kasy bo zaraz nie bedziemy mieli, albo, ze nagle te rozszerzenia ktore sa stana sie platne, to imho wynik braku myslenia.

Bo czegoz wiecej potrzeba aby przeprowadzic w myslach symulacje, czy np. Wladimir Palant chcialby zmienic model rozwojowy AdBlocka? po co? Albo Firebug? Albo WOT czy Tab Mix Plus? Ehh… :)

Chcialbym zobaczyc wszystkich, ktorzy wymyslaja takie tytuly newsow i pisza takie rzeczy, przepraszajacych i kajajacych sie za rok czy dwa. Obawiam sie jednak, ze Ci sami ludzie wowczas raczej zapomna o tym i zaczna pisac o nastepnym nadchodzacym kataklizmie i dowodzie, ze wszystko schodzi na psy ;)

 
 
zwiń wątek Voon  16 grudnia 2009 o godz. 7:55 #
Gravatar

zalozmy ze cena odpowiedika adblocka (tylko przyklad) bedzie kosztowal 99 centow. Zatem zarobki beda sartsfakcjonowaly ich i wtyczka bedzie dalej rozwijana za ta sama cene. Dla zwyklego zjadacz chleba to grosze ale grosz do grosza… Jesli sa jakiej literowki to sorry opera mobile ma bardzo mala klawiature qwerty. Pozdro

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek panki  16 grudnia 2009 o godz. 10:35 #
Gravatar

sadze ze bedzie najgorszy blad jaki zrobi mozilla. ps bedzie trzeba sdie przeniesc sie na opere

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 

Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="http://osnews.pl">OSnews: niusy IT</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <strike>tekst przekreślony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska.

Twoja sugestia