Kategorie:
19

Linux – u mnie działa! – Linux@PS3

Kolejny wykład z cyklu LUMD organizowany przez Koło Naukowe Informatyków „Kernel” w Krakowie.

Zapewne większość posiadaczy konsol PlayStation 3 słyszała o możliwości zainstalowania alternatywnego systemu operacyjnego na swoim „domowym centrum rozrywki”. Zagadnienie jest ciekawe nie tylko dlatego, że możemy uruchamiać na konsoli wolne oprogramowanie, ale również dlatego, że możemy je aktywnie tworzyć w miarę naszych potrzeb. Główny element konsoli – procesor Cell daje możliwość przyjrzenia się z bliska układowi aspirującemu do bycia następnym krokiem w ewolucji CPU i znajduje zastosowanie w superkomputerach.

Na wykładzie omówione zostanie co oferuje nam konsola od strony sprzętowej oraz jak się to przekłada na działanie Linuksa. Poruszona zostanie również kwestia tego, co zaoferować może nam Cell Broadband Engine i jak wygląda w praktyce programowanie na takim procesorze.

Prowadzący: Maciej ‘yaq’ Pawlik
Data: 2009-05-14 godz. 18:00
Miejsce: sala “A” D-10 AGH, Reymonta 19

Więcej informacji: http://lumd.linux.pl

«
»

Znalazłeś literówkę? Zgłoś ją używając formularza!


Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Niusy na podobny temat:

Komentarze (RSS)

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

55 komentarzy

zwiń wątek Sławek  10 maja 2009 o godz. 19:45 #
Gravatar

Jak wygląda sprawa potraktowania pamięci karty graficznej, jako swap?

Jest możliwość przeniesienia tego na normalne PC-ty?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Maciej Pawlik  11 maja 2009 o godz. 11:14 #
Gravatar

Ad 1. To będzie na wykładzie, ale mówiąc ogólnie tak:)

Ad 2. Przeniesienia czego?

zwiń wątek Sławek  11 maja 2009 o godz. 14:35 #
Gravatar

Może dzięki nowej architekturze sterowników dla Linuksa? Wiem, że obecnie to tylko działa na PS3. :-)

 
zwiń wątek roman  11 maja 2009 o godz. 16:54 #
Gravatar

Przeniesienia na normalne komputery możliwości wykorzystania pamięci karty graficznej jako swapu.

zwiń wątek roman  11 maja 2009 o godz. 19:25 #
Gravatar

Sam sobie odpowiem. Można, jak ktoś ciekawy to: http://en.gentoo-wiki.com/wiki/TIP_Use_memory_on_

 
 
 
zwiń wątek gotar  11 maja 2009 o godz. 11:44 #
Gravatar

Oczywiście:
http://groups.google.pl/group/pl.comp.os.linux/br

nie chwaląc się jam to w 2002 roku zaproponował:
http://groups.google.pl/group/pl.comp.os.linux/br

a teraz możesz poczyteć o tym np. tu:
http://www.gentoo-wiki.info/TIP_Use_memory_on_vid

zwiń wątek gotar  12 maja 2009 o godz. 14:24 #
Gravatar

O, pojawiło się po dniu… Żeby tylko uzupełnić:

1. to działało ze sterownikiem tseng (ET6100), ma szansę działać na nv, ale już binarny nVidii na pewno coś popsuje,

2. było to baaardzo wolne (kwestia techniki dostępu MTD).

 
 
zwiń wątek gotar  11 maja 2009 o godz. 15:01 #
Gravatar

Tak, robiłem to już w 2002 roku – napisałem komentarz z linkami, ale się przez pół dnia nie zdążył wyświetlić, ogólnie coś się sypią komentarze na osnews.

 
zwiń wątek Sławek  13 maja 2009 o godz. 15:23 #
Gravatar

Najbardziej by się to przydało, jak bezpieczny SWAP. Strona pamięci mogłaby zostać odpowiednio oznaczona, by nie była przenoszona do zwyczajnej partycji/pliku wymiany(na twardym dysku). Niektórzy ludzie mogliby zrezygnować z szyfrowania partycji wymiany, co przyśpieszyłoby pracę ich maszyny(może nie o bardzo dużo, jednak chyba warto). Wszystkie hasła powinny być przenoszone właśnie do takiej pamięci.

Sprostujcie mnie, jeśli się mylę.

 
 
zwiń wątek Lewy  10 maja 2009 o godz. 19:46 #
Gravatar

Mam prośbę do wszystkich ogłaszających tego typu spotkania/warsztaty/cokolwiek: czy moglibyście (PROSZĘ) pisać w _pierwszym_ zdaniu gdzie i kiedy dana impreza się odbywa? Bo pisanie tego w tytule to pewnie zbytek łaski.

Gorąco zachęcam do pozytywnego rozpatrzenia mojej prośby…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Kamil Reszczyk  10 maja 2009 o godz. 20:13 #
Gravatar

Wybacz.

Prowadzący: Maciej 'yaq' Pawlik

Data: 2009-05-14 godz. 18:00

Miejsce: sala "A" D-10 AGH, Reymonta 19

zwiń wątek Lewy  10 maja 2009 o godz. 21:22 #
Gravatar

wybaczam :-)

Tak naprawdę chodzi mi o to, że w wielu newsach (m.in. w tym) nie widać od razu o jakie miasto chodzi. Niestety (żałuję) Kraków mi nie po drodze w najbliższym czasie..

zwiń wątek Kamil Reszczyk  10 maja 2009 o godz. 21:26 #
Gravatar

No to zapraszamy na streaming :-)

 
zwiń wątek ^_^  11 maja 2009 o godz. 12:36 #
Gravatar

Będzie później, może jakieś avi?

 
zwiń wątek Kamil Reszczyk  11 maja 2009 o godz. 13:00 #
Gravatar

Z przykorścią musze napisać, że niestety asf :( . Planujemy to powrzucać wszystko na YT.

 
zwiń wątek szatox  11 maja 2009 o godz. 15:25 #
Gravatar

Yyy? Asf? a co tam, mplayer wszystko ruszy, to się da przekonwertować :)

 
zwiń wątek ^_^  11 maja 2009 o godz. 18:59 #
Gravatar

Skoro na utuba, to spoko. Styknie.

 
 
 
 
zwiń wątek marcinsud  10 maja 2009 o godz. 21:17 #
Gravatar

Przy odrobinie uporu można na takim ps3 grać w gry z komputera, poprzez "wirtualny pulpit" dzięki http://www.streammygame.com/smg/index.php Ma to rzecz jasna swoje minusy, bo potrzeba komputera który dana grę uciągnie.

Szkoda, że PS3 ma tak mało pamięci RAM, bo jednak jest to dużym ograniczeniem, jeśli chodzi o system operacyjny i aplikacje na nim uruchomione.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek DerDevil  11 maja 2009 o godz. 2:30 #
Gravatar

Bo konsole są do gier mimo że konsole coraz bardziej wyglądają od środka jak kompy ba właściwie to są komputery w ładnych obudowach.

Choć gdyby nie fakt że ps3 ma mało ramu to bym się zaopatrzył i przerobił na desktop :D

zwiń wątek cofko  11 maja 2009 o godz. 12:00 #
Gravatar

Konsole praktycznie od zawsze były komputerami, tylko nie pecetami.

 
 
zwiń wątek ó  11 maja 2009 o godz. 12:04 #
Gravatar

> Szkoda, że PS3 ma tak mało pamięci RAM, bo jednak jest to dużym

> ograniczeniem, jeśli chodzi o system operacyjny i aplikacje na nim

> uruchomione.

A tam się nie da "dołożyć kostek" jak w pececie? Albo wymienić na "większą"?

zwiń wątek DerDevil  11 maja 2009 o godz. 12:37 #
Gravatar

Nie a jedynie co można chyba wymienić to dysk

zwiń wątek ó  11 maja 2009 o godz. 15:01 #
Gravatar

Ja sobie przypominam, że kiedyś karty audio GUS PnP też "nie można" było rozszerzyć ponad 8 MB pamięci – a potem okazało się, że jednak się da ;) do 16 MB, tylko trzeba ciut-ciut umieć posługiwać się lutownicą.

Ale rozumiem, że – jak na razie – nikt jeszcze takiego patentu dla PS3 nie zgłosił?

 
zwiń wątek el.pescado  11 maja 2009 o godz. 19:01 #
Gravatar

Pewnie dlatego, że "normalni ludzie" wykorzystują PS3 do grania w gry – a te są pisane z założeniem, że mają wymagać tyle a tyle pamięci i ani bajta więcej, więc ogółowi takie rozszerzenie pamięci raczej nie przyniesie wiele korzyści.

 
zwiń wątek ó  11 maja 2009 o godz. 19:12 #
Gravatar

Z tego, co sobie przed chwilą poczytałem o PS3, wynikałoby, że to może być lepsze niż niejeden "składak" z Core2Duo i jakimiś najnowszymi Radeonami. O_O

W 256 MB właściwie można byłoby się zmieścić – chociaż bezpieczniej czułbym się, gdyby jednak była możliwość rozszerzenia…

 
zwiń wątek kwahoo  11 maja 2009 o godz. 19:54 #
Gravatar

@el.pescado

Nie zawsze. Np. N64 dopiero się rozkręcało po podwojeniu (następne 4MiB) ilości pomięci (MemPak).

Gdzieś widziałem tez, gdzie dolutowali wlutowywali pojemniejsze kostki do N64:)

 
zwiń wątek trasz  11 maja 2009 o godz. 20:59 #
Gravatar

@ó: Problem w tym, ze PS3 ma beznadziejny procesor, w dodatku oprogramowanie inne niz oficjalne gry nie moze go wykorzystywac w calosci.

 
zwiń wątek ó  11 maja 2009 o godz. 23:22 #
Gravatar

> Problem w tym, ze PS3 ma beznadziejny procesor

No moment, chwila – ale dlaczego właściwie "beznadziejny", skoro, jak zdążyłem się doczytać:

a) Jest to 8-rdzeniowa "pochodna" PowerPC? To czemu zły? Oraz…

b) Klastry 8-32 PS3 używane są, jak widzę, jako namiastki "dużych" a szybkich komputerów – zdaje się, właśnie dzięki możliwościom tego procka.

Nie wiem, nie znam tego sprzętu – dzisiaj właśnie ten "news" mnie zachęcił do poczytania – ale właściwie czemu ten procesor miałby być "beznadziejny"?

 
zwiń wątek ó  12 maja 2009 o godz. 0:59 #
Gravatar

http://www.blachford.info/computer/Cell/Cell0_v2….

Nie wygląda to tak znowuż źle… a i załączona garść odnośników w "bibliografii" (choćby te z Ars Technica) też nie sugeruje, żeby ten procek to miał być śmieć. O_O

 
zwiń wątek trasz  12 maja 2009 o godz. 9:07 #
Gravatar

@ó: Nie jest osmiordzeniowa. Jest jednordzeniowa. Pozostale "rdzenie" to SPE, ktore sa dosyc specyficzne funkcjonalnie. Efekt jest taki, ze teoretyczna wydajnosc jest swietna, a praktyczna – mocno przecietna, chyba ze robisz cos zblizonego do przetwarzania sygnalow i chce ci sie rzezbic.

Co do klastrow – tak, byl taki trend, w sporej mierze motywowany finansowo (nie, nie lapowki, po prostu potezne znizki) przez IBM-a. Trend zdechl, kiedy wystarczajaco duzo osob dostalo dostep do sprzetu i przekonalo sie, ze to daremne.

 
zwiń wątek Maciej Pawlik  12 maja 2009 o godz. 13:46 #
Gravatar

Jak zwykle prawda o Cellu leży gdzieś po środku. Sam uważam, że jednostek SPU nie powinno się traktować jako pełnoprawnych "klasycznych" procesorów, lecz jako specjalizowane układy do odciążania głównego procesora. Sama wydajność bardzo zależy od konkretnego zastosowania, istnieją problemy, które ze swojej natury nie są podatne na zrównoleglanie, wtedy nic nie pomoże – ale – sądze, że większość problemów które dadzą się ugryźć poprzez zrównoleglenie przy większym lub mniejszym wysiłku może zostać w sensowny sposób przeportowana na Cella.

Przykłady wykorzystania i część o pisaniu softu z linka powyżej też nie są za szczęśliwe, Cell jest intensywnie promowany jako urządzenie uniwersalne, ale materiały dla różnych odbiorców kładą nacisk na różne rzeczy i stąd biorą się pewne nieporozumienia – między innymi przekonanie, że Cell nadaje się tylko jako procesor do telewizora HD :)

 
zwiń wątek trasz  12 maja 2009 o godz. 15:29 #
Gravatar

@Maciej Pawlik: Problem w tym, ze Cell to po prostu uwspolczesniony transputer. I, podobnie jak transputery, w teorii jest ok, a w praktyce, oprocz bardzo ograniczonych zastosowan, do kitu.

 
zwiń wątek groszek  12 maja 2009 o godz. 16:21 #
Gravatar

Akurat w pewnych zastosowaniach, stricte obliczeniowych – PS3 jest świetne, a przy tym tańsze niż pecet o porównywalnych flopach. W końcu to farmie konsol PS3 udało się podrobić certyfikat SSL z md5 :-)

Niekoniecznie chodzi tu o wydajność samego procesora, ale też karty graficznej.

Sam chcę zbudować kiedyś farmę komputerów (właśnie do obliczeń) i ciągle się zastanawiam jak to zrobić najmniejszym kosztem…

4 rdzeniowiec + grafika nvidii + mobo + 2gb ram + zasilacz + obudowa = ~1600zl… PS3 = ~1300zl…

 
zwiń wątek Maciej Pawlik  12 maja 2009 o godz. 16:26 #
Gravatar

Ciężko dyskutować z argumentami, że coś jest do kitu, albo coś zdechło.

Poczytałem trochę o "Transputerach" jakoś wcześniej o tym nie słyszałem :) Możliwe, że chodzi ci o porównanie transputera z SPU w Cellu, ale są pewne różnice. SPU jest dość wyspecjalizowane, nie aspiruje do miana pełnego/samodzielnego procesora.

 
zwiń wątek trasz  12 maja 2009 o godz. 18:50 #
Gravatar

@Maciej Pawlik: Trudno o lepszy dowod zdechniecia transputerow niz to, ze malo kto o nich slyszal, mimo ze swego czasu byl na nie szał. ;-)

Transputery tez nie byly samodzielne, tak naprawde. Mialy swoja malutka pamiec, nie mialy natomiast dostepu do pamieci 'glownej'. Wlasnie cos jak SPU, tyle, ze z troche innych powodow – tam pamieci glownej po prostu nie bylo. I, podobnie jak SPU, transputery wymagaly hosta – centralnego 'zwyczajnego' procesora, ktory rozdzielal im robote.

Podstawowy problem byl ten sam, co w przypadku Cella – wykorzystanie tych niepelnowartosciowych procesorow w efektywny sposob.

 
zwiń wątek ó  12 maja 2009 o godz. 18:57 #
Gravatar

> 4 rdzeniowiec + grafika nvidii + mobo + 2gb ram + zasilacz

> + obudowa = ~1600zl… PS3 = ~1300zl…

Na Allegro widzę PS3 już od 800-900… ;) No, jeszcze nie wiem… ale może jednak się skuszę na ten eksperyment? :|

 
zwiń wątek ó  12 maja 2009 o godz. 19:53 #
Gravatar

> SPU jest dość wyspecjalizowane, nie aspiruje do miana

> pełnego/samodzielnego procesora.

Jest wyspecjalizowane – ale jak najbardziej "aspiruje", przynajmniej według dokumentacji, do której odnośnik "zapodałem":

An SPE is a self contained vector processor which acts as an independent processor.

 
zwiń wątek Maciej Pawlik  12 maja 2009 o godz. 21:01 #
Gravatar

Źle wyraziłem to co chciałem przekazać, chodzi o to, że SPU nie jest przystosowane, żeby spełniał rolę procesora na którym działa system operacyjny – brak mu instrukcji i potrzebnych funkcji. SPU oczywiście jest procesorem, ale to nie to samo co rozumiemy przez potoczne powiedzenie "ten komputer ma 8 procesorów lub 8 rdzeni", SPU trzeba traktować inaczej, dlatego staram się to jakoś odróżnić – możliwe, że to co pisze nie jest w pełni zgodne z tym co pisze wikipedia na temat "pełnoprawności" procesora, ale nie wiem czy warto poświęcać czytelność dla formalizmu.

 
 
 
 
zwiń wątek szatox  10 maja 2009 o godz. 21:23 #
Gravatar

Heh, nie ma to jak promowanie wolnych rozwiązań w strumieniach mms:// ;)

Jak się uda do 18 wrócić do świata żywych, to popatrzę

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek szatox  14 maja 2009 o godz. 17:19 #
Gravatar

albo i nie popatrzę. Jak narazie strumień wydaje się być martwy

zwiń wątek szatox  14 maja 2009 o godz. 17:24 #
Gravatar

zwracam honor, strumień już jest. Zabrakło tylko jakiegoś intro pozwalającego podłączyć się przed rozpoczęciem wykładu – co oznacza, że początek trzeba przegapić :(

 
 
 
zwiń wątek Crazyman  11 maja 2009 o godz. 22:14 #
Gravatar

ó

: Nie doczytales do konca.

Owszem uzywajac softu napisanego specjalnie pod ta architekture jest mozliwosc korzystania ze wszystkich dostepnych rdzeni. Oraz zdecydowanie przebijaja nawet quad core extreme 3.2GHz (sprawdzalem na swojej starej maszynie). Niestety jest domyslnie jestes w stanie korzystac tylko z 2 a nie z 6 dostepnych wiec latwo obliczyc koncowa wydajnosc. (duzo tez zalezy od distro)

Pol roku temu kupilem w ramach testu ps3, obecnie uwazam ze jest to dosc dobry, cichy i calkiem nie glupio prezentujacy sie wizualnie server domowy z paroma potrzebnymi uslugami typu ftp, www, itp.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Maciej Pawlik  11 maja 2009 o godz. 23:13 #
Gravatar

To "korzystanie z 2 na 6 dostępnych", to albo jakiś straszny skrót myślowy albo błąd. Nie pozostaje mi nic innego niż zaprosić na wykład :)

zwiń wątek ó  12 maja 2009 o godz. 0:17 #
Gravatar

A może dałoby się rozwinąć nieco temat dla tych, którzy zapewne nie pojawią się na wykładzie?

To jak to jest? Można bezpiecznie "nabyć drogą kupna" PS3, i korzystać z tych wszystkich rdzeni? Jak to wygląda od strony systemu? Jest w stanie dobrać się do tego?

zwiń wątek Kamil Reszczyk  12 maja 2009 o godz. 1:32 #
Gravatar

Teoretycznie można korzystać ze wszystkich 6 rdzeni SPE i 2 PPE (Power). Z tym, że wykorzystywanie rdzeni SPE wymaga specjalnego podjescia ze strony programisty, nie ma tu możliwości skompilowania pierwszego lepszego kodu hello.c "pod arch. Cell" i cieszenia się z jego możliwości. Tak skompilowany kod będzie wykonywany jedynie na 2 rdzeniach PPE.

Ale o tym właśnie ma być sam wykład…

 
zwiń wątek trasz  12 maja 2009 o godz. 11:51 #
Gravatar

@Kamil Reszczyk: Nie ma dwoch rdzeni PPE. Jest jeden, z SMT – cos jak HyperThreading.

 
zwiń wątek Kamil Reszczyk  12 maja 2009 o godz. 17:28 #
Gravatar

@trasz: Racja.

 
 
zwiń wątek Crazyman  12 maja 2009 o godz. 18:44 #
Gravatar

Maciej Pawlik: Tak to byl bardzo duzy skrot myslowy. Mianowicie chodzilo mi o korzystanie z 2 w przypadku softu nie napisanego z mysla o wykorzystaniu architektury.

 
 
 
zwiń wątek Agryppa  12 maja 2009 o godz. 15:31 #
Gravatar

Osobiście używam PS3 codziennie, mam zainstalowanego Debiana 5.0 z własnym kernelem 2.6.29 (dodali oficjalne wsparcie dla kamerki Eye i nowy sterownik VRAM). Nie odczuwam problemów z wydajnością bądź małą ilością ramu. Oczywiście nie ma mowy aby używać KDE lub Gnome, ale stosując 'zamienniki' (LXDE) da się żyć :)

Nie mam w domu stacjonarnego PCta i nikt z tego tytułu nie narzeka… :)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek ó  12 maja 2009 o godz. 22:23 #
Gravatar

Coś mi się zdaje, że chyba powraca era "komputerów domowych". Poczytałem także o Xbox360 – i wygląda na to, że wobec możliwości instalacji Linuksa na obu (PS3 i Xbox360), zdecydowanej większości ludzi nie jest potrzebne nic więcej, skoro mogą mieć tak mocne maszyny – których możliwości, jak można oceniać, starczą użytkownikowi na 10 najbliższych lat (no, zapalonemu graczowi to powiedzmy, że na 5). I nie ma potrzeby wymiany kart grafiki, dźwięku itd. – bo to, co jest w środku, jest wystarczająco dobre.

Tak więc metalowe skrzynki wracają tam, skąd wyszły: do tzw. "poważnych" zastosowań. Skoro konsola – oprócz gier pisanych specjalnie dla niej – może jeszcze pracować jako "zwykły" (i to całkiem mocny) komputer, to kupno blaszaka do domu ma umiarkowany sens, w przypadku wszystkich zastosowań "innych niż specjalistyczne" – że tak bardzo ogólnie to określę.

 
 
zwiń wątek ejoj  13 maja 2009 o godz. 9:58 #
Gravatar

U mnie Linux nie działa, czy mogę przeczytać ten art.? ;] (żart…) Wyprzedzając sugestie nt ew. instalacji po przeczytaniu… nie zainstaluję, bo do pracy niezbędny jest mi Windows:) i nie, nie chce mi się uruchamiać czegoś pod Wine, czy jakimś innym komercyjnym czymś. Zbyt duże ryzyko, że wszystko się sypnie…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Maciej Pawlik  13 maja 2009 o godz. 11:55 #
Gravatar

Spokojnie, jestem pewien, że przeczytanie informacji o wykładzie, albo nawet zainstalowanie Linuksa na ps3 nie jest w stanie zepsuć Windowsa na twoim komputerze :)

zwiń wątek ejoj  14 maja 2009 o godz. 21:43 #
Gravatar

Niee, nie kuś…

 
 
 
zwiń wątek levi  13 maja 2009 o godz. 23:53 #
Gravatar

Uważam, że użycie procesora Cell w PS3 uczyniło tę konsolę wartą kupna. Przez ostatnie kilkanaście lat wałkuje się tą samą architekturę (PC) i tak naprawdę nic się zmienia. Pionierskie czasy komputerów domowych 8/16 bit niestety minęły. Wszystkie te architektury zawierały jakieś ciekawe rozwiązania sprzętowe. PS3 zapala światełko w tunelu. Może wrócą czasy demosceny, hackerów wyciskających ze sprzętu co tylko się da.

@trasz "beznadziejny" ? Co to za argument ? No tak ! Beznadziejny.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek robal  14 maja 2009 o godz. 22:11 #
Gravatar

byłem, posłuchałem i..pisanie pod to skomplikowane trochę i chyba wolałbym zainwestować w sprzęt pod który potrafię pisać(interesuje się bioinformatyka wiec dla mnie to tylko narzędzie..ale chyba zbyt czasochłonne niestety)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 

Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="http://osnews.pl">OSnews: niusy IT</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <strike>tekst przekreślony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska.

Twoja sugestia