Kategorie:
36

ISO do przeciwników MS OOXML: Wstrzymajcie ogień!

Międzynarodowa organizacja standaryzacyjna ISO wydała bezprecedensowe oświadczenie, w którym nawołuje przeciwników normalizacji OOXML do „wstrzymania ognia” i zakończenia personalnych ataków.

Chodzi m.in. o niedawną pokojową manifestację, która przeszła ulicami Oslo. Jej organizatorzy, jeszcze do niedawna zasiadający w norweskim komitecie technicznym ds. OOXML, zdecydowali się wyjść na ulicę, gdyż innymi sposobami nie umieli już zamanifestować swojego oburzenia manipulacjami, których dopuszczono się w norweskim procesie standaryzacyjnym.

Od zeszłego tygodnia, standardem OXML (sic!) zarządza ISO. W specjalnie powołanych w tym celu grupach zamierza ona działać w kierunku zmniejszania różnic między konkurencyjnymi standardami OXML i ODF oraz próbować zwiększać interoperacyjność między nimi.

Dodatkowo, pierwszego maja opublikowany zostanie ostateczny tekst standardu OXML, po zmianach wprowadzonych przez same ISO.

Więcej informacji: http://news.zdnet.co.uk/software/0,10000...00.htm?r=1

«
»

Znalazłeś literówkę? Zgłoś ją używając formularza!


Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Niusy na podobny temat:

Komentarze (RSS)

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

40 komentarzy

zwiń wątek norbert_ramzes  14 kwietnia 2008 o godz. 22:25 #
Gravatar

To samo można by im powiedzieć…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek niedzwiedz_2  14 kwietnia 2008 o godz. 22:33 #
Gravatar

To (sic!) to tam w ramach bezstronności mediów no nie? :P

-

A co do treści to w sumie mogę się w części zgodzić. Poczekać chwilę, zobaczyć co z tego zrobić ISO i dopiero potem ewentualnie dalej walczyć. Natomiast moim zdaniem NIE WOLNO zaprzestać manifestacjom przeciwko manipulacjom. Wręcz powinno się coś takiego robić.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek lordmorgul  14 kwietnia 2008 o godz. 23:08 #
Gravatar

Dziennikarstwo nie może być bezstronne, bo wówczas nie byłoby dziennikarstwem ;-)

Ale inicjatywy w rodzaju pokojowych manifestacji (forma obywatelskie nieposłuszeństwa?) także popieram.

zwiń wątek Thar  14 kwietnia 2008 o godz. 23:49 #
Gravatar

Mylisz się. Dziennikarstwo może i powinno być bezstronne. Na subiektywizm pozwolić sobie można w felietonach, bo w pierwszym rzędzie niosą przekaz dot. prywatnej opinii, a nie informacyjny.

zwiń wątek nat  15 kwietnia 2008 o godz. 10:28 #
Gravatar

Ty sie mylisz. Wszystko, co ludzkie i nie bedace

matematyka jest "stronne" : )

 
zwiń wątek jarek  15 kwietnia 2008 o godz. 14:38 #
Gravatar

Obaj sie mylicie, a racje mam ja!

 
zwiń wątek MichalK  15 kwietnia 2008 o godz. 14:59 #
Gravatar

Masz racje. Oni też mają rację ;)

 
zwiń wątek uzytkownik  15 kwietnia 2008 o godz. 16:55 #
Gravatar

- Ale oni nie mogą mieć wszyscy racji

- I Ty też masz rację

 
zwiń wątek ffatman  15 kwietnia 2008 o godz. 23:05 #
Gravatar

Nikt z was nie moze miec racji poniewaz racje mam ja. Wasze sady moga byc, co najwyzej, interesujace.

 
zwiń wątek umlaut  16 kwietnia 2008 o godz. 0:34 #
Gravatar

co racja, to racja.

 
zwiń wątek el_es  16 kwietnia 2008 o godz. 10:52 #
Gravatar

Moja jest tylko racja

i to wlasnie ona jest najmojsza !

 
zwiń wątek nat  16 kwietnia 2008 o godz. 13:35 #
Gravatar

"bo w ryj dac moge dac" :)

 
 
zwiń wątek pawels  14 kwietnia 2008 o godz. 23:57 #
Gravatar

Mylisz ogół dziennikarstwa z jego częścią jaką jest publicystyka.

zwiń wątek lordmorgul  15 kwietnia 2008 o godz. 0:31 #
Gravatar

Mylicie ogół dziennikarstwa z najmniejszym i najprostszym z gatunków dziennikarskich – informacją. Większość dziennikarzy – zarówno "praktykujących", jak i wykładających – wyznaje pierwsze z przykazań tego zawodu, czyli "jeśli najęto cię do szczekania – nie miaucz".

 
 
 
zwiń wątek rad  15 kwietnia 2008 o godz. 0:07 #
Gravatar

Chociaż ja michukiem nie jestem, i nie wiem co miał na myśli to wydaje mi się, że chyba, niewłaściwie interpretujesz to sic! w nawiasie :P

To nie jest wyraz własnej opinii autora, tylko zaznaczenie iż się nie pomylił, że OXML naprawdę jest standardem ISO. Zresztą polecam info na wikipedii na ten temat: http://pl.wikipedia.org/wiki/Sic

zwiń wątek michuk  15 kwietnia 2008 o godz. 11:07 #
Gravatar

Sic! jest tylko po to, żeby zaznaczyć, że "OXML" nie jest błędem, bo tak teraz nazywa się ten standard skrótowo, w odróżnieniu od "OOXML", jak wcześniej go skracaliśmy.

 
 
zwiń wątek wojtekm  15 kwietnia 2008 o godz. 12:44 #
Gravatar

A ja nie rozumiem co ma "(sic!)" do bezstronności. Tak to się teraz pisze i autor zwrócił na to uwagę, co by mu literówek później nie wytykano.

 
 
zwiń wątek pawels  14 kwietnia 2008 o godz. 22:50 #
Gravatar

skoro teraz chcą zmniejszać różnice między (O)OXML a ODF, to jaki był cel w przyjmowaniu tego formatu jako standard?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Jolly Roger  14 kwietnia 2008 o godz. 23:14 #
Gravatar

Panowie i panie z ISO najwyraźniej nie rozumieją powodu istnienia organizacji w której pracują. Zawsze zdawało mi się, że standard powinien być (najlepiej) jeden, wspólny. Inaczej ta cała zabawa nie ma najmniejszego sensu.

Może teraz zwolennicy OS będą przeciwnikami interoperacyjności ? Ludzie ! litości !!

zwiń wątek Void  15 kwietnia 2008 o godz. 1:40 #
Gravatar

Jak mawiał ze złośliwym uśmiechem mój kolega Krzyś (wówczas student IF UJ) po zakończonych zajęciach z mechaniki kwantowej: "Lubię konwencje za to, że jest ich tyle do wyboru…" ;-) )

zwiń wątek ktoś  15 kwietnia 2008 o godz. 22:47 #
Gravatar

iFuj? to jakaś nowa zabawka "i" Apple'a?

Ciekawe oświadczenie ze strony ISO – tak jakby zaczynało im się palić koło czterech liter :) Jeszcze tylko jakaą afera z tego wyniknie i można mieć nadzieję, że wezmą się do roboty, a nie ograniczją się do przystawiania pieczątek ( aluzja do systemu patentowego USA, gdzie australijczyk opatentował koło )

 
 
zwiń wątek trasz  17 kwietnia 2008 o godz. 19:19 #
Gravatar

@Jolly Roger: Dziekuje za udowodnienie, ze nie masz pojecia o standardach i standaryzacji. Zadanie domowe: popatrz sobie, ile masz roznych standardow ISO opisujacych protokoly warstwy drugiej. Niekompatybilne, rzecz jasna. I wyobraz sobie, ze to ma sens.

 
 
 
zwiń wątek jeronimmo  15 kwietnia 2008 o godz. 9:02 #
Gravatar

Atakować i nie brać jeńców!!!

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek nat  15 kwietnia 2008 o godz. 10:29 #
Gravatar

wojna ZSRR-ChRL: kapitulacja ZSRR po wzieciu 500 mln jencow : )

 
 
zwiń wątek xeros  15 kwietnia 2008 o godz. 9:33 #
Gravatar

"zamierza ona działać w kierunku zmniejszania różnic między konkurencyjnymi standardami OXML i ODF oraz próbować zwiększać interoperacyjność między nimi"

Dziwi mnie takie podejście. IMHO te standardy są zupełnie niekompatybilne (poza tym, że oba opierają się o XML). Przed rozpoczęciem głosowania nad przyjęciem (O)OXML powinni się zastanowić czy oba "standardy" będą w stanie "pogodzić" ze sobą, a nie dopiero teraz. Taka wypowiedź wcale mnie nie uspokoiła i nie sądzę aby była wystarczająca do "wstrzymania ognia".

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Jarek  15 kwietnia 2008 o godz. 14:57 #
Gravatar

Dokładnie! Postępowanie ISO wydaje mi się nieco paranoidalne.

Najpierw akceptują jeden standard którego zadaniem jest bycie jedynym standardem w celu zapewnienia interoperacyjności,

następnie akceptują drugi, "jedyny" standard, urągając założonemu celowi interoperacyjności,

następnie obydwa "jedyne" standardy chcą na siłę do siebie dopasować funkcjonalnie, próbując zminimalizować skutki utraty interoperacyjności.

Jedyne logiczne wytłumaczenie omawianych zamierzeń ISO które przychodzi mi do głowy, to ich chęć "posprzątania po klęsce".

Cóż, słabość ISO została obnażona w sposób brutalny. Nie ma ona siły przeciwstawić się partykularnym i doraźnym interesom firm. W chwili obecnej pozostaje jedynie nadzieja, że wspomniany w artykule "kierunek zmniejszania różnic" cechuje się zwrotem w kierunku ODF.

zwiń wątek mazdac  15 kwietnia 2008 o godz. 22:18 #
Gravatar

a czy ktoś powiedział, że ISO ma "przeciwstawić się partykularnym i doraźnym interesom firm"? Popatrz na grupę MPEG przy ISO, niby wszystko ustandaryzowane, ale nie można tego wykorzystać w programie bez uiszczenia opłaty patentowej organizacji MPEG LA, która działa jak dobrze prosperująca firma. Efekt? Wysyp wszelkiej maści formatów (np. Chiny zrezygnowały z MPEG i DVD, stworzyły zamiast tego EVD używając kodeka VP6), teraz Sun chce stworzyć własny format wideo tylko po to aby uniknąć opłat licencyjnych i problemów patentowych, mimo iż istnieją już wolne implementacje. Owszem, standardy ISO powinny służyć również biznesowi, ale warunkiem powinna być bezinteresowność, neutralność (brak opłat licencyjnych, brak obwarowań patentowych, neutralność technologiczna ) pełna przejrzystość (bezpłatny i swobodny dostęp do dokumentów), oraz oczywiście wyższość techniczna nad pozostałymi "konkurentami" do miana standardu.

zwiń wątek Thar  15 kwietnia 2008 o godz. 22:26 #
Gravatar

nie można tego wykorzystać w programie bez uiszczenia opłaty patentowej organizacji MPEG LA

Można, tylko trzeba być po właściwej stronie Atlantyku ;)

 
 
 
zwiń wątek haael  15 kwietnia 2008 o godz. 19:18 #
Gravatar

(O)OXML nie jest oparty o XML.

 
 
zwiń wątek n-pigeon  15 kwietnia 2008 o godz. 14:22 #
Gravatar

A z mojej interpretacji powyższego tekstu i poprzednich, które miałem przyjemność przeczytać, wynika że piecza nad OOXML została przejęta przez ISO, zatem to ISO będzie opiekowało się nowym formatem na bazie OOXML czyli OXML. Co więcej ISO stara się upodobnić OXML do ODF żeby nikt nie miał do tego formatu, że tak powiem, "fontów". To chyba nie będzie najgorszy scenariusz, chociaż osobiście wolałbym widzieć ODF na liście standardów ISO.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek celafon  15 kwietnia 2008 o godz. 15:09 #
Gravatar

… hę? Czy przypadkiem go tam nie ma? (albo czegoś nie czaję w Twojej wypowiedzi…)

 
 
zwiń wątek http://nintyfan.open  15 kwietnia 2008 o godz. 14:45 #
Gravatar

Dziwi mnie, czemu osoby odpowiedzialne za poprawienię ekhhmmmm…… Standardu, jakim niewątpliwie jest OOXML, sami nie zrezygują lub nie zbojgotują go. No trudno…. Jak mus, to mus. Przed przyjęciem OOXML chyba wszystkie komitety techniczne byłby przeciwko, ale teraz inni technicy będą musieć ustandaryzować nijako standard. Odpowiedź osób z komitetów technicznych już mamy. Tylko, że ci nowi panowie nigdy nie powiedzą, jaki OOXML jest… , gdyż ich praca polega na poprawienu go. Dopóki tego nie skończą, pewnie nie powiedzą złego słowa, a jak skończą(lub tak oznajmią), to co tutaj krytykować?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Jarek  15 kwietnia 2008 o godz. 15:09 #
Gravatar

Ci technicy wcale nie mają trudnego zadania. Jednym z najprostszych rozwiązań byłoby:

OXML po poprawkach = ODF z ew. poprawkami

Następnie opiekę nad obydwoma standardami (a właściwie jednym), z racji braku różnic, prowadzić w ramach ISO/IEC26300.

W ten sposób cel interoperacyjności zostałby osiągnięty. ;-)

Żartowałem, ale pomarzyć chyba można?

 
 
zwiń wątek celafon  15 kwietnia 2008 o godz. 15:13 #
Gravatar

(…) zakończenia personalnych ataków. (…)

Hehe. Dobre. Od kiedy to ataki te są personalne? Ja po prostu nie chcę kolejnego standardu, który nie dość, że dubluje funkcjonalność, to jeszcze jest bublem. Co to ma wspólnego z personalnym atakiem?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek vries  15 kwietnia 2008 o godz. 16:12 #
Gravatar

Zadziwiające jak wszyscy mówią, że standard OXML jest gniotem bez jakiejkolwiek jego implementacji (implementacja odf dla porównania również nie idzie idealnie). Owszem, nie został zatwierdzony w sposób jednoznacznie uczciwy. Warto tu poczekać na dochodzenie komisji z ramienia UE. Ja bym chciał zobaczyć jak format bedzie konwertować się na odf, jak będzie wyglądać na poszczególnych edytorach tekstu. Ocenię później. A z wypowiedzi tu wynika, że mamy tu większa ilość ekspertów od standardyzacji niż w samym ISO.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek ddd  15 kwietnia 2008 o godz. 19:14 #
Gravatar

Tak dla uściślenia to teraz są 4 standardy wymiany dokumentów więc pisanie że ISO nie wie co robi zatwierdzając standard Microsoftu chyba jest nie za bardzo poważne. A to że ta organizacja nie za bardzo się co robi to inny problem. ODF nie był pierwszym standardem wymiany dokumentów wcięć zgodnie z filozofia prezentowaną przez niektórych ODF tez nie powinien być zatwierdzony.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek et21  16 kwietnia 2008 o godz. 8:38 #
Gravatar

a ten 2. to ktory?

 
 
zwiń wątek klaudia  15 kwietnia 2008 o godz. 19:16 #
Gravatar

"wstrzymajcie ogień" = "zamknijcie się"

To takie miłe, że nie mają innych argumentów niż "a weś ty sieć cicho!!!!11". Czy pominęłam może jakiś moment, kiedy ISO sensownie wybroniłoby OOXML?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek ffatman  15 kwietnia 2008 o godz. 23:17 #
Gravatar

Jednego tylko nie rozumiem. Jak za standart mozna bylo uznac byt urojony. Przeciez potencjalna isowska implementacja OOXML nie bedzie poprawnie obslugiwac mikrosoftowego OOXML z dwoch przyczyn: bo to nie to samo, bo nie zamierza MS na powaznie tego uzywac – wiec nie bedzie miala nawet czego implementacja obslugiwac. Nawet jezeli MS ujawni specyfikacje wlasnego OOXML bedzie problem z powodu znanej powszechnie "przystawalnosci" produktow MS do wlasnej specyfikacji.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek LM  16 kwietnia 2008 o godz. 13:25 #
Gravatar

Nie ważne jak o nas mówią – ważne żeby mówili.

Microsoft z OOXML osiągnął sukces. Nie sądzę, żeby ich celem było "uzyskanie pieczątki ISO", ale właśnie ten szum informacyjny, jaki wokół nowego formatu Microsoft Office powstał.

Spójrzcie w komentarze pod tym artykułem – czyżby świadomość tego że (O)OXML został standardem ISO była większa niż to, że istnieje ISO 26300? Smutne.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 

Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="http://osnews.pl">OSnews: niusy IT</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <strike>tekst przekreślony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska.

Twoja sugestia