Kategorie:
56

Gadu-Gadu przechodzi na Linuksa

Od dnia 26 września sieć Gadu-Gadu działa na nowej infrastrukturze sieciowej opartej na systemie GNU/Linux.

Jak czytamy w oświadczeniu, przygotowania do migracji trwały 3 lata. W zeszłym tygodniu nastąpiło ostateczne wyłączenie dotychczasowego serwera działającego nieprzerwanie od początku istnienia Gadu-Gadu, czyli od roku 2000.

Największą nowością wprowadzoną przy okazji migracji jest wyłączenie wygaszania numerów GG po dłuższym okresie nielogowania się do sieci. Stało się to możliwe dzięki zwiększeniu puli dostępnych numerów do 4 miliardów (do tej pory liczba ta wynosiła 16 milionów).

Niestety z oświadczenia nie dowiadujemy się na jakiej dystrybucji Linuksa będzie teraz „śmigać” GG. A jak „śmiga”, można sprawdzić na stronie projektu Kadu.

Więcej informacji: http://www.gadu-gadu.pl/5387291069661397...-gadu-gadu

«
»

Znalazłeś literówkę? Zgłoś ją używając formularza!


Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Niusy na podobny temat:

Komentarze (RSS)

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

60 komentarzy

zwiń wątek marcinsud  1 października 2009 o godz. 19:37 #
Gravatar

"śmiga" tak samo jak zawsze czyli połowa jak nie więcej adresów nie odpowiada.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek tomgrad  1 października 2009 o godz. 20:14 #
Gravatar

Z pustego i salomon nie naleje…

 
zwiń wątek TheBlackMan  1 października 2009 o godz. 22:17 #
Gravatar

Przypomnijcie mi…

Który to raz w tym roku już piekło zamarza ?

zwiń wątek thernull  1 października 2009 o godz. 22:23 #
Gravatar

Chyba już przestano liczyć. Ale z tego co widać po temperaturach w piekle, oni też chcą migracji na system z Pingwinem.

zwiń wątek skiter  2 października 2009 o godz. 5:53 #
Gravatar

Diabel z BSD chce sie bratac z pingwinem? ;)

 
 
zwiń wątek maciek  2 października 2009 o godz. 13:08 #
Gravatar

kłopoty z ogrzewaniem mają… wszędzie kryzys energetyczny

 
 
zwiń wątek dav  2 października 2009 o godz. 9:16 #
Gravatar

te staty serwerów na stronie Kadu są jakies dziwne, zobaczcie tutaj: http://www.komunikatory.org/monitor.html

zwiń wątek Tomasz Chiliński  2 października 2009 o godz. 9:48 #
Gravatar

Ciekawe czy monitor na komunikatory.org po prostu pinguje serwery czy sprawdza dostępność port 8074?

 
zwiń wątek fedey  4 października 2009 o godz. 22:51 #
Gravatar

A ja ciekawy jestem dlaczego dav został "zaminusowany"? Bo odważył się skrytykować monitor Kadu? Czy żeby dostać tutaj plusika to trzeba (zgodnie z zasadą Jeśli wejdziesz między wrony…) grzecznie krytykować GG i Microsoft?

 
 
 
zwiń wątek Silmethule  1 października 2009 o godz. 20:38 #
Gravatar

nastąpiło ostateczne wyłączenie dotychczasowego serwera działającego <trong>nieprzerwanie od początku istnienia Gadu-Gadu, czyli od roku 2000.

Hehe.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Silmethule  1 października 2009 o godz. 20:39 #
Gravatar

Miało być:

nastąpiło ostateczne wyłączenie dotychczasowego serwera działającego

nieprzerwanie od początku istnienia Gadu-Gadu, czyli od roku 2000.

Hehe.

zwiń wątek Sławek  1 października 2009 o godz. 20:52 #
Gravatar

Pisz bardziej zrozumiale – dopiero po 20 sekundach zrozumiałem, że chodziło o to, iż zapomniałeś o pogrubieniu.

zwiń wątek Silmethule  1 października 2009 o godz. 21:00 #
Gravatar

Cóż, ciągle daje się we znaki brak możliwości edycji komentarzy ;) .

 
zwiń wątek jellonek  1 października 2009 o godz. 22:23 #
Gravatar

ciagle daje sie we znaki to, ze ludzie najpierw pisza, pozniej mysla…

 
zwiń wątek Silmethule  1 października 2009 o godz. 22:57 #
Gravatar

Tak, tak, tak… napisanie trong zamiast strong w tagu, przez co zostaje wycięty, to ewidentny dowód braku myślenia. OK, przyznaję się, nie "zdebugowałem" tagów w swoim komentarzu. Teraz biczuj.

 
zwiń wątek Sławek  2 października 2009 o godz. 9:26 #
Gravatar

Przydałaby się opcja podglądu. Po kliknięciu zapisz pokaże Ci się komentarz, który jeszcze nie został opublikowany. Użytkownik miałby jakieś pół minuty na poprawienie, albo zatwierdzenie. W przypadku zatwierdzenia komentarz zostałby od razu opublikowany. W przypadku minięcia czasu na poprawę, to komentarz też byłby publikowany.

Można by też zmodyfikować opcję odpowiedz tak, by pokazywała jeszcze komentarze nie opublikowane, jednak bez prawa dodawania/odejmowania karmy, lecz jedynie zgłoszenia komentarza do usunięcia.

 
zwiń wątek norbert_ramzes  2 października 2009 o godz. 14:12 #
Gravatar

Przydałaby się opcja podglądu. Po kliknięciu zapisz pokaże Ci się komentarz, który jeszcze nie został opublikowany.

Właśnie pracujemy nad tym, ale kiedy to będzie wrzucone na produkcje to ciężko powiedzieć.

 
zwiń wątek Sławek  4 października 2009 o godz. 19:41 #
Gravatar

I pewnie zaprzągacie do tego celu PHP? Wg. mnie opcja podglądów powinna pracować tylko z użyciem Ecma Script. Użytkownicy nowoczenych przeglądarek przecież mają słowniki, a użytkownicy IE6 przecież nie wyłączą sobie JS(nie spotkałem takiej osoby). W każdym razie, to w przypadku, gdy JS jest aktywna, komunikat powinien być normalnie wysyłany, lecz z dodatkowym identyfikatorem przydzielonym przez klienta. Po stronie serwera mogłoby się to dodatkowo odbywać, że nie publikuje wiadomości od razu, lecz czeka na poprawki nadesłane z tym samym identyfikatorem z tej samej sesji(chyba trochę trudne w realizacji, lecz pewnie da się jakoś zrobić, jeżeli nie wyłączyło się pewnych ficzurów php/serwera lub można zaprząc do pracy bazę danych). W każdym razie, to sama opcja podglądu mogłaby pracować naprawdę wyłącznie z Ecma Script.

 
zwiń wątek norbert_ramzes  5 października 2009 o godz. 12:14 #
Gravatar

Biorąc pod uwagę WP i jego pluginy no i ew. aktualizacje/modyfikacje trzeba to zrobić przez PHP/AJAX (bądź bez AJAX'a).

 
 
zwiń wątek marcinsud  1 października 2009 o godz. 21:33 #
Gravatar

W źródle nie ma nic o nieprzerwanej pracy.

Dotychczasowy serwer zakończył swoją wysłużoną pracę kilka dni temu 26 września. Urządzenie to pracowało od samego początku istnienia Gadu-Gadu, czyli od 2000 roku.

zwiń wątek tomgrad  1 października 2009 o godz. 21:59 #
Gravatar

Zgadza się, to mój żart.

 
 
 
 
zwiń wątek kwahoo  1 października 2009 o godz. 22:04 #
Gravatar

Przez ten tytuł prawie zawału dostałem! Myślałem, że klienta dla Linuksa zrobili:)

O dziwo, pierwszy raz w monitorze Kadu widzę > niż 3 działające serwery – czyżby system miał taki zbawienny wpływ?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek sunrise_son  1 października 2009 o godz. 22:13 #
Gravatar

Parafrazując wyczekuję teraz na OSnews tytułu: "GG odchodzi do lamusa".

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek tomgrad  1 października 2009 o godz. 22:20 #
Gravatar

Wolałbym: "GG przechodzi na XMPP"

 
 
zwiń wątek jellonek  1 października 2009 o godz. 22:28 #
Gravatar

przypomina mi sie wywiad z tworcami gg, w ktorym opowiadali jak pracownicy ms byli zachwyceni, iz ich system dal rade "uciagnac" tyle jednoczesnych polaczen ;) mimo iz sadzili ze maksymalnie udzwignie kilka rzedow polaczen mniej ;)

no coz – teraz, mam nadzieje ze dzieki rozproszonej architekturze – niezawodnosc rozwiazania wzrosnie…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek aaa  1 października 2009 o godz. 22:55 #
Gravatar

A tam głupoty piszecie. Od kiedy to posiadane serwerów na LINUX gwarantuje że kiepsko napisana aplikacja nagle zacznie super chodzić. Jakoś połowa z tych nowych serwerów na LINUX nie działa poprawnie. To znaczy w ogóle.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek bobycob  1 października 2009 o godz. 23:00 #
Gravatar

A Ty akurat prawdy objawione wypisujesz. Skąd wiesz jak jest napisana część serwerowa – ja nie wiem, ale jestem przekonany, że musieli ją przeisać aby działała na innym systemie. Bezawaryjność zapewnia nie tyle przejści na Linuks ile decentralizacja.

Druga rzecz panie skąd pan wie ile z tych adresów ma być aktywnych po migracji.

zwiń wątek aaa  1 października 2009 o godz. 23:28 #
Gravatar

Nie załamuj mnie człowieku. Akurat administruje farmą złożona z 400 serwerów. I jakoś nie wystawiamy do klientów serwerów z opisem sorry on jest ale nie do używania. Jest na statusie monitora dla fanu tak żeby się ubawić. Zastanów się co Ty wypisujesz.

zwiń wątek wujek_bogdan  2 października 2009 o godz. 5:53 #
Gravatar

ale ta lista serwerów, to nie oficjalna lista gadu, tylko projektu kadu i może być już nieaktualna.

 
zwiń wątek jellonek  2 października 2009 o godz. 8:01 #
Gravatar

skoro administrujesz taka farma (z reszta, jak ja) to chyba wiesz ze nie ma potrzeby caly czas zasilac sprzetu, ktory glownie idluje – sprzet dodatkowy uruchamia sie na dorazne potrzeby, np. jak wzrasta obciazenie i trzeba ruch rozlozyc…

 
 
 
zwiń wątek http://dr.boczek.ope  2 października 2009 o godz. 7:49 #
Gravatar

Nie zrozumiałem twojej wypowiedzi

 
 
zwiń wątek przemoc  1 października 2009 o godz. 23:13 #
Gravatar

Taka ciekawostka, choć chyba nie powinna nikogo dziwić. Programiści w GG (czy wszyscy to nie wiem, ale może innego rodzaju pracownicy też) wolą ekg od standardowego klienta. Przynajmniej było tak jeszcze rok temu, przed ósemką. Wiedząc jednak jak prezentuje się nowe gadu-gadu, wątpię by zmienili swoje upodobania.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Identyfikator Chwilo  2 października 2009 o godz. 0:13 #
Gravatar

Największą nowością wprowadzoną przy okazji migracji jest wyłączenie wygaszania numerów GG po dłuższym okresie nielogowania się do sieci.

Akurat to wydawało mi się rozsądne – po co utrzymywać "martwy" numer? Można dać bardzo długi czas od niezalogowania się do "wygaszenia" – np. 12 miesięcy – ale po co tę "rotację" likwidować w ogóle? Chyba tylko po to, żeby epatować media milionami użytkowników.

Oczywiście: firma prywatna, mogą robić u siebie, co chcą.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek skiter  2 października 2009 o godz. 5:57 #
Gravatar

Teraz bazy danych sa takie tanie, i dyski z GB tez nie strsza cenami, ze mozna poszalec ;) – dokladajac ilosc reklam to ja sie wcale nie dziwie.

 
zwiń wątek Sparrow1  2 października 2009 o godz. 6:26 #
Gravatar

"Martwy numer" jest przydatny chociażby po to, żeby "starzy znajomi" po latach nie wprowadzali w zdziwienie nowego użytkownika numeru. Zastanawiam się raczej po co utrzymywać rotację? Żeby raz na jakiś czas jakiemuś szczęśliwcowi trafił się krótszy numer sprzed paru lat?

zwiń wątek Cyber Killer  2 października 2009 o godz. 8:24 #
Gravatar

Tja… Kiedyś widzę na rosterze, że pojawił się kumpel którego dawno nie było, a w opisie tekst "kocham Cię Marcinku ;-*" – z deka mnie to zaskoczyło ;-D.

 
zwiń wątek Identyfikator Chwilo  2 października 2009 o godz. 11:38 #
Gravatar

“Martwy numer” jest przydatny chociażby po to, żeby “starzy znajomi” po latach nie wprowadzali w zdziwienie nowego użytkownika numeru.

Bzdura kompletna.

Właśnie wtedy szczególnie przydaje się "recycling" numeru, aby można było sprawdzić, że tą drogą "stary znajomy" jest zupełnie nieosiągalny. Bo co to za "znajomy", gdyby miał odezwać się dopiero "po latach". Skąd przypuszczenie, że ja będę trzymał jeszcze u siebie jego numer, skoro szereg lat "słoneczko nie zapłonęło" ani razu. A skoro wywalę – to i tak jakieś "cześć stary" (na numerze spoza listy) zupełnie mi (początkowo) nic nie powie.

zwiń wątek Identyfikator Chwilo  2 października 2009 o godz. 11:40 #
Gravatar

Chyba, że nie zajarzyłem, i chodzi o korespondentów "z drugiej strony": to też żaden problem. Wielkie rzeczy, że ktoś-tam się zdziwi. Szybko mu przejdzie.

Ponawiam tezę, że raczej o fikcję "milionów kont" chodzi, która dobrze brzmi reklamowo.

 
 
 
 
zwiń wątek j23tom  2 października 2009 o godz. 7:32 #
Gravatar

Ktos jeszcze uzywa GG ?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek prohol  2 października 2009 o godz. 7:59 #
Gravatar

Chyba pytanie powinno brzmiec: kto nie uzywa gg (protokolu)…?

 
zwiń wątek dav  2 października 2009 o godz. 9:18 #
Gravatar

wiekszosc polskich internautow korzysta z protokolu GG i ich serwerow, a klient komunikatora to juz inna bajka…

 
zwiń wątek Tomasz Chiliński  2 października 2009 o godz. 9:51 #
Gravatar

Nie używam od kiedy ten system gównojadów z GG zabrał mi bez powodu pięciocyfrowy numer…

zwiń wątek Vogel  2 października 2009 o godz. 11:07 #
Gravatar

Pewnie komuś odsprzedadzą za dużą kasę ;)

 
zwiń wątek Identyfikator Chwilo  2 października 2009 o godz. 11:50 #
Gravatar

Ta się nie zgłasza… O_O

zwiń wątek Identyfikator Chwilo  2 października 2009 o godz. 11:50 #
Gravatar

"witryna" (się nie zgłasza) – zjadłem… ;)

 
 
 
zwiń wątek MDW  3 października 2009 o godz. 9:51 #
Gravatar

"Ktos jeszcze uzywa GG ?"

A czy można w Polsce używać czegoś innego? Co z tego, że ja się zbuntuję i zacznę używać innego protokołu jak będę miał na liście kontaktów jedną czy dwie osoby? Jak chcę się kontaktować ze znajomymi w Polsce (a chcę/potrzebuję) to MUSZĘ używać GG. Nie ma wyjścia. Polacy uwielbiają swoje standardy (Allegro vs eBay, BLIP vs Twitter, NaszaKlasa vs FaceBook) i nic im na to nie poradzisz. Z takim nastawieniem zawsze będzie istniała Polska i reszta świata. Taki naród…

zwiń wątek iria  3 października 2009 o godz. 11:18 #
Gravatar

Oczywiście, ze można. W moim otoczeniu widzę, że ludzie coraz cześciej narzekają na komunikator NGG. Dużo osób używa alternatywnych komunikatorów do łączenia się z protokołem GG, a komunikatory te, często obsługują też inne sieci. Użytkowników Tlena, AQQ, Gtalka wcale nie ma tak mało.

 
 
 
zwiń wątek Linuksiarz  2 października 2009 o godz. 10:45 #
Gravatar

Czy uzywanie innego programu do obslugi protokolu gg, niz Gadu-Gadu (np. pigdin) łamie w jakiś sposob licencje/regulamin gadu-gadu?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Sparrow1  2 października 2009 o godz. 11:12 #
Gravatar

Tak.

 
zwiń wątek karakar  2 października 2009 o godz. 12:30 #
Gravatar

Licencję łamie na pewno, ale nie wiem czy taki zapis w licencji jest zgodny z prawem.

zwiń wątek Sparrow1  2 października 2009 o godz. 13:28 #
Gravatar

Ciekawa kwestia. Może używanie alternatywnych klientów może być traktowane jak włamanie do sieci telekomunikacyjnej? ;)

zwiń wątek norbert_ramzes  2 października 2009 o godz. 14:18 #
Gravatar

W Polsce wszystko jest możliwe…

 
 
zwiń wątek Sławek  2 października 2009 o godz. 16:40 #
Gravatar

Akurat twórcy GG już na ten temat się wypowiedzieli. Korzystanie z alternatywnych komunikatorów pod Windowsem jest niedozwolone. Jeżeli korzystasz z innego systemu operacyjnego, to możesz używać porządnego klienta.

zwiń wątek ADIHC1  2 października 2009 o godz. 17:43 #
Gravatar

Kojarzę, że od czasu pojawienia się web.gadu-gadu.pl tyczy się to już nie tylko Windowsa.

 
 
 
zwiń wątek trasz  12 października 2009 o godz. 13:11 #
Gravatar

@Linuksiarz: Lamie regulamin, natomiast nie ma to w praktyce znaczenia – ich regulamin i tak nie ma zadnej mocy prawnej, wiec uzytkownikowi uzywajacemu innego klienta moga zrobic to samo, co uzytkownikowi uzywajacemu ich klienta.

 
 
zwiń wątek amigib  2 października 2009 o godz. 16:25 #
Gravatar

a klienta dalej nie zrobili a przecież jest możliwość dzięki QT4, może kiedyś

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek marcinsud  2 października 2009 o godz. 19:20 #
Gravatar

klienta reklam?

zwiń wątek amigib  4 października 2009 o godz. 18:56 #
Gravatar

niektórym nie przeszkadza a chcieli by mieć działające rozmowy głosowe i przesyłanie plików przy pomocy serwerów pośredniczących..

 
 
 
zwiń wątek el.pescado  3 października 2009 o godz. 11:02 #
Gravatar

A ktoś wie jakie były przyczyny zmiany systemu serwerowego? Czy to taki cargo-cult-administration?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek panki  28 października 2009 o godz. 9:42 #
Gravatar

Cos mi sie wydaje ze Gadu jedzie na debianie. Tak mi pokazuje identyfikacje ettercap

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 

Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="http://osnews.pl">OSnews: niusy IT</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <strike>tekst przekreślony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska.

Twoja sugestia